Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Induksjonsovn/-platetopp og strålingsfare

NYTT TEMA
serk
serkInnlegg: 1950
26.11.18 20:47

Det er merkelig at det kraftige magnetfeltet rundt induksjonsovner og mulige helseskader ved dette forbigåes med tilnærmet taushet.

Både stråling fra mobiltelefoner og automatiske strøm-avlesere ropes det opp om, til tross for at ingen av disse er farlige. Grunnen til at jeg sier at disse ikke er farlige, er at normal farevurdering av disse usannsynliggjør at de skal forårsake helseskader.

Magnetfeltet rundt kokeplater(induksjon) tilhører imidlertid en kategori stråling som taes svært alvorlig og som det er knyttet sterke reguleringer av bruken av. Slike magnetfelt forekommer f.eks i militære anlegg, og det er svært strenge regler for personellets omgang med slike.-

Den induserte strømmen som overføres til kroppen, hodet til små barn, og foster til gravide, når de stå nært ovnen, overskrider anbefalte grenseverdier.

Og denne grenseverdien er Norge det eneste landet i Europa som har. Av en helt uforståelig grunn, firedoblet Norge anbefalt grenseverdi for stråleeksponering fra induksjon i 2010. Uten denne justeringen ville de fleste induksjonstopper som finnes i tusenvis av norske hjem vært forbudt.

Setter du på en induksjonsplate på fullt, og en 5 åring står ved siden av, er det et utrolig kraftig magnetfelt/indusert strøm hjernen til det lille barnet utsettes for! En soldat har faktisk forbud mot å oppholde seg i soner med slik stråling.

Advarslene og de tøvete innvendingene mot den nærmest ubetydelige strålingen fra mobiler ol., representerer en svært uheldig røyklegging av reelle strålingsfarer i samfunnet og opplysning av disse. Induksjonsplater er den virkelige ulven, det andre er bare falske rop om ulv.

Praksisen og regelverket myndighetene har lagt seg til på, på dette området bryter føre-var-prinsippet så det synger!

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5870
16.04.19 14:23

Første gang jeg leser om dette, har akkurat sett på koketopp med innebygd vifte. Hvorfor skulle det være tillatt å selge dem til privatpersoner dersom det var så farlig? 

Europe
EuropeInnlegg: 47
24.04.19 14:54

Hvorfor i alle dager skulle en induksjonskomfyr ha noe høyere stråling enn vanlige komfyrer?

Dette er kvasivitenskap av verste sort. Det eneste som teknisk skiller en vanlig keramisk topp fra en induksjonstopp, er at sistnevnte er fysisk adskilt fra ovnsdelen.

serk
26.04.19 00:45
Europe: Dette er kvasivitenskap av verste sort. Det eneste som teknisk skiller en vanlig keramisk topp fra en induksjonstopp, er at sistnevnte er fysisk adskilt fra ovnsdelen.

Som sagt, utsetter vi små barn og gravide kvinner(særlig mageregionen på disse) for stråling som er forbudt å utsette soldater for!

På sekstitallet var induksjon for lengst oppdaget. Grunnen til at denne typen oppvarming av kjeler og gryter i privat-hjem ikke ble utviklet, var forståelsen av føre-var-prinsippet.

Min påstand er at føre-var-prinsippet har blitt ut-hult for induksjons-strålingens del, til fordel for kommersielle krefter.

Tannlege-assistenter knadde på kvikksølv-amalgan lenge etter at dette hadde blitt påvist som skadelig. Min far opplevde at et helt institutt på Bergens Universitet ble stengt, pga en liten kvikksølv-lekkasje. Men når de trivelige, søte og sterkt underbetalte tannpleiere skulle taes hensyn til, var plutselig kvikksølv-faren borte. Troverdig? Nei!

Strålingen ved induksjon er noe man kan utsette befolkningen for tross brudd med føre-var-prinsippet? Nei! Sier jeg.

serk
26.04.19 00:53
Gloriana: Første gang jeg leser om dette, har akkurat sett på koketopp med innebygd vifte. Hvorfor skulle det være tillatt å selge dem til privatpersoner dersom det var så farlig?

Kan man stole på myndighetene, er det du egentlig spør om. Nei, svarer jeg, når det gjelder induksjon. Induksjon er farlig så lenge det motsatte ikke er bevist! Slik lyder føre-var-prinsippet.

Det er så mange andre måter å tilføre grytene varme-energi, altså koke mat. Mitt råd til deg, er å velge en av de mer tradisjonelle måtene.

serk
30.04.19 23:24

Ja det er mye rart å ta hensyn til, sier du, kanskje. Men kreft tar liv. Alle kjenner noen som har dødd av kreft. "Dødd for tidlig", sier vi. Jeg sier at omsorgen for mennesket som Napoleon beredde ved sin Franske revolusjon. Og eksekuteringen av denne - altså ikke giljotuneingen, men utøvelsen av denne, er for alle oss andre å utøve.

Marx forståelse av klassekampen. Arbeiderklasse-kampen oppå den. Og så oss bortskjemte nordmenn, som både flyr og kjører mer enn noen gang. Tross miljøadvarslene.

JudasT
JudasTInnlegg: 5731
01.05.19 07:17
serk: Men når de trivelige, søte og sterkt underbetalte tannpleiere skulle taes hensyn til, var plutselig kvikksølv-faren borte. Troverdig? Nei!

Tannpleiere hadde aldri kontakt med kvikksølv. Du tenker nok på en annen yrkesgruppe, tannlegeassistentene.

JudasT
01.05.19 07:36
Europe: Det eneste som teknisk skiller en vanlig keramisk topp fra en induksjonstopp, er at sistnevnte er fysisk adskilt fra ovnsdelen.

Keramisk koketopp får sin varme fra varmeelementer (strøm går gjennom en motstand, akkurat som på tradisjonelle kokeplater), mens induksjonstopper har elektromagneter som genererer varme i selve kjelen, som må være laget av magnetisk materiale (stål/jern). Helt ulike prinsipper. 
Om koketoppen og steikeovnen henger fysisk i sammen (komfyr) eller er separate, er en sak helt for seg selv.

serk
02.05.19 23:18
JudasT: Tannpleiere hadde aldri kontakt med kvikksølv. Du tenker nok på en annen yrkesgruppe, tannlegeassistentene.

Riktig!

serk
02.05.19 23:29
JudasT: Keramisk koketopp får sin varme fra varmeelementer (strøm går gjennom en motstand, akkurat som på tradisjonelle kokeplater), mens induksjonstopper har elektromagneter som genererer varme i selve kjelen, som må være laget av magnetisk materiale (stål/jern). Helt ulike prinsipper. 
Om koketoppen og steikeovnen henger fysisk i sammen (komfyr) eller er separate, er en sak helt for seg selv.

Fin innføring i prinsipper! Men poénget mitt er at induksjon gir elektromagnetisk stråling. Denne strålingen blir strengt regulert for soldater. Men ikke for gravide kvinner(med mage tett på induksjons-platene) og barn(med hjerne tett på induksjons-platene).

Dette bryter, etter min mening med føre-var-prinsippet, siden mennesker aldri naturlig har levd i omgivelser med slik stråling.

Videre spekulerer jeg i grunnene til at føre-var-prinsippet i dette tilfellet brytes så det synger. Og da kommer jeg på tannlegeassistentene som til tross for klare påviste skader ved kvikksølv-eksponering, ikke ble hensyntatt. Altså et eksempel på at kunnskap blir overkjørt av andre hensyn.

Jeg mener induksjon ikke bør forefinnes i private hjem. Og det er som sagt, sterke restriksjoner mot bruk av induksjon i andre land. Jeg mener Norge er altfor liberal på dette området.

JudasT
03.05.19 15:42
serk: Magnetfeltet rundt kokeplater(induksjon) tilhører imidlertid en kategori stråling som taes svært alvorlig og som det er knyttet sterke reguleringer av bruken av.

Det virker svært useriøst at du kaller et magnetfelt for en kategori stråling. Nei, et magnetisk felt er noe ganske annet enn stråling.

Jeg undrer meg også over hva du mener med "induksjon gir elektromagnetisk stråling. . Denne strålingen blir strengt regulert for soldater. Men ikke for gravide".
Induksjon gir ganske riktig elektromagnetisk stråling, nærmere bestemt i det infrarøde spekteret, også kalt varmestråling. En komfyr produserer masse av denslags, det er derfor vi bruker komfyrer.
Men noe sier meg at det ikke er dagligdags oppvarming av potetkjelen du er opptatt av, men at det igjen er magnetfelt du egentlig sikter til.
Om du skal nå fram med ditt budskap, er det viktig at begrepene du bruker er i samsvar med dem vi benytter i fysikken.

serk
06.05.19 22:48
JudasT: Det virker svært useriøst at du kaller et magnetfelt for en kategori stråling. Nei, et magnetisk felt er noe ganske annet enn stråling.

Induksjon gir elektromagnetisk felt. Slike felt blir strengt regulert for soldater. Ja, jeg skjønner godt at du reagerer! Min videregående-fysikk, til og med linjefag, burde hindret den der! Dessverre har det gått 30 år mellom meg og fysikken. Og det uten noen vending tilbake.

Men kan du svare på hvorfor soldater ikke får lov til å eksponere seg like mye som gravide og barn? Og som sagt: Hjernen til barn og fosteret i kvinnen, er perfekt plassert for maksimal eksponering for det elektromagnetiske felt fra induksjonsovner.

Du høres så ovenpå når du korrigerer meg. Samtidig virker du lydig og servil, og langt fra kunnskapsorientert, når du vurderer statens reguleringer på området. Tenk selv!

vandreren
vandrerenInnlegg: 325
07.05.19 09:08

Veldig rart da å tenke på Serk at mens strålingen rundt oss fra mobilertelefoner, basestasjoner, induksjonstopper osv. bare øker og øker så lever vi stadig lenger :-)

fargerik
fargerikInnlegg: 64038
07.05.19 13:32

Jeg har bygget på og laget nytt kjøkken i den nye delen av huset. Og la selvfølgelig opp strøm til induksjonsovn og topp. Altså elektrikeren gjorde det.

Måtte ha to kurser. En 16A kurs til stekeovnen og en 25A kurs til platetoppen ( ! ) Foreløpig bruker jeg bare den gamle komfyren, som er en med keramisk topp og kun forlanger 20 A sikring.

Dette må da bety at induksjonsovn bruker mer strøm enn vanlige komfyrer?

(Innlegget ble redigert 07.05.19 13:35)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12734
07.05.19 16:11
fargerik: Dette må da bety at induksjonsovn bruker mer strøm enn vanlige komfyrer?

Ja det er mulig, men totaltiden de drar strøm er kortere slik at forbruket blir ca.10 prosent mindre. Hvilket vel er naturlig når energien går rett til bunnen av f.eks gryta uten å avgi varme til selve platetoppen - som en "vanlig" topp jo ødsler litt energi på.

fargerik
07.05.19 17:05
Viracocha: Ja det er mulig, men totaltiden de drar strøm er kortere slik at forbruket blir ca.10 prosent mindre. Hvilket vel er naturlig når energien går rett til bunnen av f.eks gryta uten å avgi varme til selve platetoppen - som en "vanlig" topp jo ødsler litt energi på.

Ikke vet jeg. Men når jeg setter åtteliterskjelen på plata og skal koke fårikål i to- tre timer, regner jeg med at energiforbruket tross alt vil være noenlunde det samme.

Jeg er altså relativt avslappet sånn sett, og kommer ikke til å kaste den fullt fungerende komfyren med keramisk topp og kjøpe induksjon for å være hipp.

(Innlegget ble redigert 07.05.19 17:08)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12734
07.05.19 17:39
fargerik: kommer ikke til å kaste den fullt fungerende komfyren med keramisk topp og kjøpe induksjon for å være hipp.

Neida, og med den summen en ny induksjonstopp og kokekar av egnet materiale koster, blir det jo en investering det skal kokes mye fårikål for å spare inn.

vandreren
vandrerenInnlegg: 325
12.05.19 21:40

De fleste vil oppleve at mange av kokekarene de allerede har er magnetiske og dermed kan brukes på induksjonstopp.

fargerik
17.05.19 13:30
vandreren: De fleste vil oppleve at mange av kokekarene de allerede har er magnetiske og dermed kan brukes på induksjonstopp.

Mange kokekar har kobberbunn eller er laget av aluminium eller rustfritt stål. Disse variantene er kanskje ikke de beste dersom man skal konvertere til induksjon?

Kobber, rustfritt stål og aluminium er jo ikke magnetiske?

(Innlegget ble redigert 17.05.19 13:32)

serk
21.05.19 21:21
fargerik: Mange kokekar har kobberbunn eller er laget av aluminium eller rustfritt stål. Disse variantene er kanskje ikke de beste dersom man skal konvertere til induksjon? Kobber, rustfritt stål og aluminium er jo ikke magnetiske?

Har du ei gravid kone eller små førskolebarn, vil fosteret/småbarna sine hjerner bli grillet av elektromagnetisk stråling fra din ny-innkjøpte induksjonsovn. Hilsen den norske stat.

Forsvaret og mange andre land har restriksjoner mot at mennesker blir kokt. Kokte fostre og småbarns-hjerner er uønsket for de fleste.

Amalgan var ufarlig, helt til tannlegeassistenter fikk hjerneskader. Jeg bare sier det.

Torotto
TorottoInnlegg: 17427
24.05.19 11:24

@serk.   Hvilken μΤ størrelse har den elektromagnetiske stråling fra induksjonsplatetopp?

Generelt så har jeg hold unger langt fra kokeplater, grunnet fare for varmtvann, kan treffe barnet. 

serk
27.05.19 14:56
Torotto: @serk.   Hvilken μΤ størrelse har den elektromagnetiske stråling fra induksjonsplatetopp?

Jeg har som sagt bare naturfaglinja på vgs allmennfag å vise til, når det gjelder formell kunnskap om fenomen som induksjon. Min far har imidlertid 7 år med fysikk/matematikk fra universitetet. Riktignok er han av den engstelige typen. Men han er erklært anti-induksjonist(og pensjonist)!

Men selv fornuftige folk som Gro "Landsmoder'n" Brundtland kan ta ut sin angst på spesifikke fenomener som er usynlige og umerkelige for andre(stråling fra mobil). Så jeg vet ikke.

fargerik
27.05.19 17:02

Det er jo ikke hemmlig at det er mye mer stråling fra disse sakene, men er det egentlig testet hvor mye de kan skade mennesker?

Uansett tror jeg det er smart å være føre-var, og ikke plassere barn og gravide ved siden av komfyren når man drar på for fullt.

Selv er jeg ikke sikker på om jeg bryr meg med å skifte ut den keramiske med induksjon. Det funker bra som det er.

Jeg prøvde å venne meg til induksjon når jeg bodde i utlandet noen måneder for et par år siden, men syns egentlig ikke det var spesielt banebrytende.

Kunne godt tenke meg å finne en gasskomfyr, da. Det er snasne saker.

(Innlegget ble redigert 27.05.19 17:04)

serk
27.05.19 17:59
fargerik: Selv er jeg ikke sikker på om jeg bryr meg med å skifte ut den keramiske med induksjon. Det funker bra som det er.

Det eneste du ikke nevner er støpjerns-plater, altså de vanlige komfyr-toppene de siste hundre årene.

Det komiske er at stor-kjøkken, altså profesjonelle kjøkken, har både støp-jernplater og aluminiums-kjeler. Aluminium har jo også blitt bannlyst unisont.

Påstand: Støpjernsplater på komfyrer og aluminiums-kjeler er best!

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7339
27.05.19 18:06
serk: Magnetfeltet rundt kokeplater(induksjon) tilhører imidlertid en kategori stråling som taes svært alvorlig og som det er knyttet sterke reguleringer av bruken av. Slike magnetfelt forekommer f.eks i militære anlegg, og det er svært strenge regler for personellets omgang med slike.-

Nå tøyser du fælt serk.

Det er overhodet ikke noe stråling rundt en induksjonstopp som går på 50 Hz. 
Det du mener med militære anlegg er nok radaranlegg på skip eller ved kystradarstasjoner der frekvensen er på flere GHz og effekten flere kW.
Dette kan være farlige greier ja, men en induksjonstopp er ikke farligere enn mobilladeren din.

fazz
fazzInnlegg: 25129
27.05.19 18:08
xpoolman: Dette kan være farlige greier ja, men en induksjonstopp er ikke farligere enn mobilladeren din.

>>> Den kan derimot slå ut apparater som pacemaker. Så folk med pacemaker eller hjertestarter skal være forsiktig.

fargerik
27.05.19 19:55
fazz: Den kan derimot slå ut apparater som pacemaker. Så folk med pacemaker eller hjertestarter skal være forsiktig.

Det er jo faktisk helt sant. Men det tror jeg man kan lese i bruksanvisningen som følger med komfyren. Men det setter ikke pacemakeren ut av spill, magnetfeltet kan bare omprogrammere den midlertidig til en slags fabrikkinnstilling dersom man er inntil komfyren. Men slik jeg har forstått det, vil pacemakeren bare gå inn i slik modus så lenge man er ved komfyren, og gjenopprette individuell modus når man fjerner seg fra induksjonstoppen. Det er rart med denne teknologien ;-)

(Innlegget ble redigert 27.05.19 20:06)

Torotto
28.05.19 22:35

@serk.  Da regner jeg med at du eller faren din kan svare på spørsmålet.  Hvilken styrke som eksempelvis, er på 1meter ut fra platetopp.

Får du kommer med påstand om at små barns hjerner blir grillet.  En alvorlig påstand, som du ikke vil eller  kan dokumentere?

(Innlegget ble redigert 28.05.19 22:37)

Torotto
28.05.19 23:09
serk: Jeg har som sagt bare naturfaglinja på vgs allmennfag å vise til, når det gjelder formell kunnskap om fenomen som induksjon. Min far har imidlertid 7 år med fysikk/matematikk fra universitetet. Riktignok er han av den engstelige typen. Men han er erklært anti-induksjonist(og pensjonist)!

Da burde dere vite bedre!

Her

serk
29.05.19 19:27
Torotto: Da burde dere vite bedre!

Min far hadde en opplevelse under studietiden(på 6o-tallet) i Bergen, hvor deler av universitetet ble evakuert for mennesker og så fullstendig rensket for inventar pga. lekkasje av små mengder kvikksølv. Tannlegeassistenter fikk ikke samme støtte av storsamfunnet.

Videre fikk han demonstrert induksjons-varme(det kan ha vært mikro-bølge-varme). Og da med sterk advarsel, med vekt på føre-var-prinsippet.

Senere, noen tiår, fikk han omvisning på Rosenborg-avdelinga av AVH i Trondheim. Omviseren uttrykte hoderysting til den lemfeldige omgangen av strålingsfarlige stoffer, som ble utvist på avdelingen, og advarte gruppen som fikk omvisning om å gå visse steder - steder som folk satt og jobbet! Siden døde mange av dem som hadde arbeid på Rosenborg AVH av kreft.

Klart at det er fint å glemme. Hvem i dag husker Alexander-Kielland-ulykka?

Men stråling er farlig! Jeg gir meg ikke!

Klikk for å gå tilbake til toppen