Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rengjøre veggene i dusjkabinett - tips mottas

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21487
31.12.18 20:08

type Porsgrund, glass, som da ikke er blitt renset skikkelig nok ofte nok.

Les: En del jobb for å få dem fine igjen, ser det ut til.

Har noen tips til god framgangsmåte?

missChance
missChanceInnlegg: 51818
31.12.18 20:08

Eddik og Zalo.

To deler Zalo, en del edikk. Bruk svamp til å spre det og gnikke litt.

(Innlegget ble redigert 31.12.18 20:09)

petterG
petterGInnlegg: 9576
31.12.18 20:31
return_of_drakkar: Har noen tips til god framgangsmåte?

Denne tar det meste... Spray på - tørk av.

fargerik
fargerikInnlegg: 59466
31.12.18 20:49
missChance: Eddik og Zalo. To deler Zalo, en del edikk. Bruk svamp til å spre det og gnikke litt.

Dette har funket bra her også. Jeg tar med blandinga i dusjen, og tar en lang dusj og vasker glassene mens jeg dusjer.

Jeg syns disse svampene med skrubb fungerer bra, men tror nok ikke det er farlig å bruke 0000 stålull på herdet glass. Dusjvegger av styren får riper av stålull, myk svamp til styren.

TS har kanskje en showorama, dette er solid og tåler å skrubbes.

(Innlegget ble redigert 31.12.18 20:51)

return_of_drakkar
03.01.19 18:28

Det er showorama ja.

Jeg har testet begge metodene (Zalo+eddik og plumbp fettløser).
Begge funker, men Plumbo gir i alle fall raskest et veldig bra resultat.
Sannsynligvis var jeg ikke flink nok med Zalo+eddik for å oppnå det samme.
Så bruker opp Plumbo'n først i alle fall.

Takk for alle tips.

return_of_drakkar
05.01.19 13:36

Plumbo er faktisk veldig bra.

Som en hyllest til Plumbo nynner jeg på denne, hvor 'Bimbo' erstattes med 'Plumbo' :).

Prøv - ganske morosamt... :).

vandreren
vandrerenInnlegg: 324
07.01.19 15:40

Vi har en nal hengende i dusjen og drar over glassene innvendig etter hver dusj. Glassene holder seg rene og pene og trenger bare rengjøres en gang i halvåret eller så.

return_of_drakkar
07.01.19 15:47
vandreren: Vi har en nal hengende i dusjen og drar over glassene innvendig etter hver dusj. Glassene holder seg rene og pene og trenger bare rengjøres en gang i halvåret eller så.

Det er jo det mest korrekt, men det var det å utføre det da...

vandreren
vandrerenInnlegg: 324
11.01.19 20:57

Bare en vanesak :-)

(Innlegget ble redigert 11.01.19 20:58)

fargerik
11.01.19 21:48
return_of_drakkar: Plumbo er faktisk veldig bra.

Jeg hadde faktisk en slik stående, innkjøpt til annet bruk. Dette er jo en fettfjerner, og lukter omtrent som spylsil motorvask.

Tviler ikke på at dette gjør susen, men den lukter ikke akkurat helsefremmende å ta med seg i dusjen.

petterG
11.01.19 22:06
fargerik: Tviler ikke på at dette gjør susen, men den lukter ikke akkurat helsefremmende å ta med seg i dusjen.

Jeg setter på vifta på badet, sprayer inni dusjkabinettet i full fart, og forlater åstedet til verste kjemikalielukta er vekke. Tror ikke det er helsekost i det stoffet...

(Innlegget ble redigert 11.01.19 22:06)

fargerik
12.01.19 18:41
petterG: Jeg setter på vifta på badet, sprayer inni dusjkabinettet i full fart, og forlater åstedet til verste kjemikalielukta er vekke. Tror ikke det er helsekost i det stoffet...

hehehehe...høres smart ut.

Det er greit å ikke være lemfeldig med kjemikalier.

Jeg husker nå at jeg kjøpte denne på impuls på grunn av at den visstnok skal være fin å bruke for å vaske vegger og tak dersom man har heksesot og skal male.

Veggene og taket som har fått heksesot står fremdeles der slik de har gjort, og intet er malt foreløpig. I mårå, i mårå, men ikke i dag, alt til sin tid.

Men det er stor stas ellers, jeg har satt vann på i det nye kjøkkenet, og akkurat nå kjøres oppvaskmaskinen for første gang i nytt kjøkken.

HURRA!

(Innlegget ble redigert 12.01.19 18:46)

ONV95
ONV95Innlegg: 4286
12.01.19 18:46

Denne er ekstremt effektiv på dusjvegger. Bare å ta litt på en klut og tørk lett over og skyll av. Jeg bruker den grønne men de andre er sikkert like bra.

return_of_drakkar
12.01.19 18:55
ONV95: Denne er ekstremt effektiv på dusjvegger. Bare å ta litt på en klut og tørk lett over og skyll av. Jeg bruker den grønne men de andre er sikkert like bra.

Fint, vi har aldri brukt den, men må snart handle inn WC-rens, så da kan vi like godt kjøpe denne.

return_of_drakkar
12.01.19 18:56
petterG: Jeg setter på vifta på badet, sprayer inni dusjkabinettet i full fart, og forlater åstedet til verste kjemikalielukta er vekke.

Uttrekksvifta er alltid på fullt inne på badet.
Det luket ekkelt ja, så dusjet på og satte i tillegg opp via gang og ut av et vindu...

milfern
milfernInnlegg: 69826
12.01.19 18:59

Kjøkkenspray og stålull.

Fettet flyr av.

return_of_drakkar
12.01.19 19:04
fargerik: i nytt kjøkken.

Gratulerer med det!

Kjøkken - det er litt artig med det.
Før i tiden husker jeg at kjøkken - det var rommet-
I dag betyr det jo like mye det som er inne  i det, altså innredninger av diverse.

fargerik
12.01.19 19:27
return_of_drakkar: Gratulerer med det! Kjøkken - det er litt artig med det.
Før i tiden husker jeg at kjøkken - det var rommet-
I dag betyr det jo like mye det som er inne i det, altså innredninger av diverse.

Takker, det er grunn til å smile, for det har tatt en del tid og krefter.

Sånn cirka fire år siden jeg satte i gang og grave ut byggetomta med spade og hakke og spett og trillebør. Det er må vite et tilbygg jeg har bygget.

Klart dette blir ROMMET i huset. I ROMMET kan vi voksne sitte rundt langbordet mens barnebarna kan få tegnesaker og boltre seg på gulvet som er varmt og godt med varmekabler.

Det tar litt tid når man på liv og død skal gjøre alt selv, men det er stor stas når det endelig er ferdig.

Hva skal man finne på da? Kanskje fikse hagen. Det er høy villnissfaktor her nå ;-)

(Innlegget ble redigert 12.01.19 19:35)

petterG
12.01.19 22:20
ONV95: Denne er ekstremt effektiv på dusjvegger. Bare å ta litt på en klut og tørk lett over og skyll av. Jeg bruker den grønne men de andre er sikkert like bra.

Har prøv den også, etter lukten å dømme har den omtrent samme virkestoff som Plumbo, men til en langt hyggeligere pris!

missChance
missChanceInnlegg: 51818
12.01.19 22:22
return_of_drakkar: Fint, vi har aldri brukt den, men må snart handle inn WC-rens, så da kan vi like godt kjøpe denne.

Bare vær obs på at det stinker :)

return_of_drakkar
13.01.19 17:08

Plumbo har også en egen sak som skal være spesialisert på slik som dusjvegger. Kom tilfeldigvis over denne i en annonse, ikke prøvd den. Og da en del dyrere enn de billige alternativene, men det viktigste er at det virker.

return_of_drakkar
13.01.19 17:09
missChance: Bare vær obs på at det stinker :)

Nå jar jeg seriøst ikke verdens beste luktesans, men er jo ikke alene...

return_of_drakkar
13.01.19 17:11
fargerik: Klart dette blir ROMMET i huset.

Som før  i tiden da folk som var på besøk satt rundt kjøkkenbordet og drakk kaffe, mens stua var for spesille anledninger.
I dag - i alle fall i blokkleiligheter blir jo stua rommet man oppholder seg i, mens kjøkkenet bare blir til å lage til mat og drikke, stort sett.

return_of_drakkar
13.01.19 17:12
vandreren: Bare en vanesak :-)

...men gode vaner må opparbeides, kjem ikke ta seg sjøl...

return_of_drakkar
28.01.19 20:57

Det er jo 5 glass-sider i kabinettet, så det er brukt litt på hver.

sunlight + eddikk
røde plumbo fettfjerner
effekt wc-rens
duck wc-rens (flaske)

Hva ga best effekt?
Synes duck ga den beste effekten, men dette kan jo avhenge av innsatsen.
Men nå  kabinettet ut som det burde for folk :).

fargerik
28.01.19 22:20
return_of_drakkar: Det er jo 5 glass-sider i kabinettet, så det er brukt litt på hver. sunlight + eddikk
røde plumbo fettfjerner
effekt wc-rens
duck wc-rens (flaske) Hva ga best effekt?
Synes duck ga den beste effekten, men dette kan jo avhenge av innsatsen.
Men nå kabinettet ut som det burde for folk :).

Det er litt slemt å bumpe tråden. Du gir meg dårlig samvittighet.

Har dusjet i dag uten å vaske glassene etter meg.

return_of_drakkar
07.02.19 18:25
fargerik: Det er litt slemt å bumpe tråden. Du gir meg dårlig samvittighet. Har dusjet i dag uten å vaske glassene etter meg.

Joda, men kanskje finner vi ut etterhvert at vi ikke skal være for pirkete hele tiden :).
Jeg tar skippertak når det gjelder å vaske veggene i Showorama'n.
Men ikke vente så lenge neste gang.

Litt "skitt og møkk" gjør oss gladere...

fargerik
07.02.19 18:55
return_of_drakkar: Litt "skitt og møkk" gjør oss gladere...

Bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete.

Uansett...det er et godt dusjkabinett du har. God kvalitet.

Hilsen rørlegger`n.

Litt triksy å montere, men solide saker.

For den som skal montere selv, er Macro Fjord fra Tema en grei og solid sak. Rørleggerens favoritt. Lett å montere...og ingen behov for silikonering. Tre lapper billigere, men like bra.

(Innlegget ble redigert 07.02.19 19:01)

return_of_drakkar
09.02.19 08:54
fargerik: Uansett...det er et godt dusjkabinett du har. God kvalitet. Hilsen rørlegger`n. Litt triksy å montere, men solide saker.

Jepp, det er bra saker.

Slangen til hånddusjen er forøvrig en skikkelig forbruksvare.
De, uansett hvor man kjøper dem, så lekker de ganske så fort synes jeg.

fargerik
09.02.19 10:39
return_of_drakkar: Slangen til hånddusjen er forøvrig en skikkelig forbruksvare.
De, uansett hvor man kjøper dem, så lekker de ganske så fort synes jeg.

Ja. Men det er jo billige greier, da. Koster vel omtrent det samme som et par bokser øl.

Klikk for å gå tilbake til toppen