Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mikroskopiske kryp

NYTT TEMA
PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36702
17.05.19 20:13

Jeg skulle klippe plena i går og opplevde noe merkelig. Det aulet med mikroskopiske dyr. Man ser dem ikke i plena, men jeg fikk 4-5 av dem på leggen så snart jeg satt foten utpå gresset. Viftet dem av, tok et nytt skritt og der var det 4-5 stykker på hvert bein igjen.

De er ørsmå og er bare som i liten prikk som virrer rundt på foten.

Har en thujahekk, men ingen planter ellers på plena. 

Noen som vet hva dette kan være?

fargerik
fargerikInnlegg: 64187
17.05.19 21:24

Det er noe lignende her hvor jeg bor, og de kalles knott. Noen knott kan bite, og da ken det klø noen dager. Ikke forveksle knott med mygg. Mygg stikker, mens knott biter et hull i huden og drikker blod.

Det er ganske typisk at knotten surrer rundt og biter føttene og beina når man klipper plenen. Men de dør dersom de roter seg inn i huset, heldigvis.

Noen er skikkelig allergiske mot giften de drar med seg, men for folk flest er det bare irriterende....særlig når det er en trilliard av dem rund beina. Jeg for min del vet sånn cirka når det er høysesong akkurat her, og unngår å være så mye ute på dagtid akkurat på den verste tiden. Det er ikke noen vits i å smøre på seg noe myggolje, for det driter de i. De bare ler og biter likevel.

(Innlegget ble redigert 17.05.19 21:33)

PapaSmurf
18.05.19 00:53

Knott kjenner jeg godt til. Disse var enda mindre. Og vingeløse ut fra det jeg kunne se av de mikroskopiske dyrene. De var på størrelse med et sandkorn. Og helt svarte. Og det må være mange av dem.

Min første tanke var at det var lus av noe slag, men rart at de er i en plen uten planter. 

Kero79
Kero79Innlegg: 4175
18.05.19 00:58

Hva med Fuglelopper da PapaSmurf, dem kan være en ren pest og plage innimellom.

PapaSmurf
18.05.19 03:03

Nei, mye mindre og ikke plagsomme annet enn at de faktisk er der.  

Kero79
Kero79Innlegg: 4175
18.05.19 08:55

Ok da har ikke jeg noen flere forslag ihvertfall. Får holde meg oppdatert om du finner ut hva det er

PapaSmurf
18.05.19 17:06

Ja, det skal jeg gjøre. Håper de er på gjennomreise

fargerik
18.05.19 19:17
PapaSmurf: Nei, mye mindre og ikke plagsomme annet enn at de faktisk er der.

Det er egentlig bare bra at det er insekter rundt deg, Dersom de ikke biter eller stikker er de jo viktige nyttedyr. Noen dreper edderkopper dersom de rusler rundt inne i huset, men det syns jeg ikke er riktig. Edderkoppene er nyttige, for de spiser andre insekter.....og de biter ikke mennesker.

Det er ganske trist å være vitne til at insektene i verden er i ferd med å bli utryddet. Forskjellige arter av insekter forsvinner og forsvinner hver dag, og vil aldri mer komme tilbake.

Og det vil bli et problem for våre barn, barnebarn og våre barnebarns barn dersom masseutryddingen fortsetter som nå. Dessverre ser det ut til at menneskene vil fortsette som nå. Stygge fremtidsutsikter.

(Innlegget ble redigert 18.05.19 19:19)

Torotto
TorottoInnlegg: 17452
25.05.19 19:18

Kan det være dette?

PapaSmurf
27.05.19 01:25

Nei. Det minnet mer om lus. 

Men det var kun den ene dagen de var der. Og det måtte som sagt vært fryktelig mange. 

Merkelige greier. 

fargerik
27.05.19 14:05
PapaSmurf: Nei. Det minnet mer om lus.

Bladlus kan sverme i milliarder, men de svermer jo litt senere på sommeren. Og er vel grønne dersom du ser på dem med lupe.

Synd at du ikke fanget en og fikk tatt et bilde :-) Insekter er fascinerende greier.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg