Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen som er handy her? :)

NYTT TEMA
yolle
yolleInnlegg: 3
14.06.19 03:40

Heisann!

Er på utkikk etter en gammel gård, jeg er ung og null erfaring med oppussing og huskjøp - fant tilfeldigvis dette stedet: https://hub.em1.no/m...994bd#toolbar=0

Jeg har ikke så alt for mye å rutte med utenom dette, og trenger derfor å vite om dette prosjektet vil være veldig kostbart og om jeg tar meg vann over hodet. Tenkte i første omgang å ta litt og litt. Jeg har plenty av tid og tålmodighet, i tillegg har jeg flere folk rundt meg som er veldig handy og kan mye. Men akkurat om vurdering om dette vil være veldig kostbart, hadde vært fint å vite. Noen som har mulighet å ta en liten kikk på salgsoppgaven? 

Ville det beste være å rive ned alt? Vil det være vanskelig og kostbart å drenere, legge om rør? Noen som vet prosessen med å rense brønn og legge ledning mellom brønn og hus? Hva med råte i vegger og gulv, vanskelig og kostbart å fikse?

Ellers noe annet man bør stille spørsmålstegn om? 

Hilsen en 22 år gammel fersking innen oppussing 

(Innlegget ble redigert 14.06.19 03:41)

fargerik
fargerikInnlegg: 64187
14.06.19 11:24
yolle: Heisann!

Heisann!

Du vil bli gårdbruker, altså? Spennende! Vet du om det går i orden med konsesjon?

Har bare skummet gjennom salgsoppgaven, men som rørlegger merket jeg meg at du må rydde opp i vannforsyningen..og det betyr jo en del jobb med graving og noe innkjøp av rør og deler...kanskje ny vannpumpe og slike ting. Men det er jo overkommelig. Du kjøper vel en liten traktorgraver hvis du skal ha gård ;-) Tror ikke dette vil knekke økonomien, det er når du skal bygge nye bad og kjøkken det begynner å koste. Skal du ha dyr i låven kan det jo bli noe vanninstallasjoner i fjøset også.

Felleskjøpet har vel det meste du trenger av rør og slike ting til "bondepriser"?

Det var jo ikke dyrt, da! For så mye land og bygninger.

Ha i bakhodet at det er smart å etterisolere først dersom det trengs. (og det gjør det sikkert)

(Innlegget ble redigert 14.06.19 11:30)

yolle
14.06.19 18:10
fargerik: Du vil bli gårdbruker, altså? Spennende! Vet du om det går i orden med konsesjon? Har bare skummet gjennom salgsoppgaven, men som rørlegger merket jeg meg at du må rydde opp i vannforsyningen..og det betyr jo en del jobb med graving og noe innkjøp av rør og deler...kanskje ny vannpumpe og slike ting. Men det er jo overkommelig. Du kjøper vel en liten traktorgraver hvis du skal ha gård ;-) Tror ikke dette vil knekke økonomien, det er når du skal bygge nye bad og kjøkken det begynner å koste. Skal du ha dyr i låven kan det jo bli noe vanninstallasjoner i fjøset også. Felleskjøpet har vel det meste du trenger av rør og slike ting til "bondepriser"? Det var jo ikke dyrt, da! For så mye land og bygninger.

Det er vel planen å få inn noe dyr etterhvert, men dette blir nok fremtidsplaner. Konsesjon er noe vi er nødt å spørre mer om på visning tenker jeg. 

Har en god venn av meg som er rørlegger så kan få hjelp med rør og vannforsyning, men aner ikke hvordan prisen på rensing av brønn og vannledning ligger på. Regner med å måtte leie en gravemaskin, men dette er ikke noe problem. Dama kan å bruke både det og traktor. Har også vært inne på tanken at kanskje septiktank må byttes.

Regner med at bærebjelkene er nødt å skiftes ut, men hvor mye dette vil komme på er litt usikkert. Litt usikker på om grunnmuren må byttes og.

Om noen år vil vi begge være ferdigutdannet med god lønn, så frem til da tenker jeg at vi er nødt å ta det som er mest nødvendig. Vann, fukt, drenering og fiksing av grunnmur er nok førstepri. Kanskje fikse litt innvendig for å gjøre det litt "kosligere", se på brukt kjøkken inntil videre.

fargerik
14.06.19 18:30
yolle: Det er vel planen å få inn noe dyr etterhvert, men dette blir nok fremtidsplaner. Konsesjon er noe vi er nødt å spørre mer om på visning tenker jeg.

Det ser jo ut som om det er beitemark rundt huset, det virker som om de har drevet med beitedyr. Dette landet er et kulturlandskap slik det ser ut for meg. Og det vil raskt bli et kratt dersom det ikke vedlikeholdes. De grønne engene vil bli et vierkratt ganske fort uten noen som spiser. Hva med geit? Geiter er ålreite dyr, og kjekjøtt er godt :-)

(Innlegget ble redigert 14.06.19 18:33)

yolle
14.06.19 19:06
fargerik: Det ser jo ut som om det er beitemark rundt huset, det virker som om de har drevet med beitedyr. Dette landet er et kulturlandskap slik det ser ut for meg. Og det vil raskt bli et kratt dersom det ikke vedlikeholdes. De grønne engene vil bli et vierkratt ganske fort uten noen som spiser. Hva med geit? Geiter er ålreite dyr, og kjekjøtt er godt :-)

Vi har hester som vi mest sannsynlig kommer til å plassere på beite, evt. leie geiter også. Er fulldyrka jord som vi også kommer til å leie ut til bønder om det er noen som driver med det :) 

fargerik
15.06.19 13:56
yolle: Vi har hester som vi mest sannsynlig kommer til å plassere på beite, evt. leie geiter også. Er fulldyrka jord som vi også kommer til å leie ut til bønder om det er noen som driver med det :)

Jeg syns det er et spennende prosjekt. Men du må nok regne med at du skaffer deg et livslangt prosjekt. Men det er vel kanskje også det som er planen?

Hest altså?

(Innlegget ble redigert 15.06.19 13:57)

Torotto
TorottoInnlegg: 17452
26.06.19 00:09

@yolle.  Huset er jo ikke vært bebodd på 4 år.  Har ikke brukstillatelse, noe du må søke om fra kommunen.

Egenærklæring virker ikke i overensstemmelse med tilstandsrapport.

Det er dessuten ikke tegnet eierskifteforsikring. Hake av for nei, på det som fremstår å være forsikring.  Altså helt uten verdi og forledende.

Tydelig er det skiftet ut elektrisk eller koplet i tillegg, uten noen beskjed om hovedsikringen og kapasitet til alle panelovner. Hovedfyring er oppgitt vedfyring.

Så før du kjøper bør du få en kyndig byggteknisk vurdering av våningshuset. 

Også se på mulighet for å bygge en ny bolig og rive den gamle. 

Kanskje en billigere løsning.  Ettersom boligen ikke ser ut til å ha kvaliteter som vil gjøre den atraktiv. 

Ofte ble det brukt leire eller jord i etasjeskiller på gamle hus. Ett helvete å få vekk og noe som gir høye fyringsutgifter på vinter. 

(Innlegget ble redigert 26.06.19 00:13)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7461
26.06.19 00:35
Torotto: Det er dessuten ikke tegnet eierskifteforsikring. Hake av for nei, på det som fremstår å være forsikring. Altså helt uten verdi og forledende.

På en slik eiendom som rett og slett er et totalt renoveringsobjekt og sånn sett prismessig satt ganske lavt, så er det lite selger kan lastes for i etterkant..

Hvor mye kan kjøper likssom kreve fra selger i kompensasjon for "skjulte mangler"  - Halve kjøpesummen - halve millionen??

Dessuten hvis selger tegner eierskifteforsikring, så risikerer man som kjøper årevis i rettsystemet for å vinne frem.. ALLE krav fra kjøper om avslag i kjøpesum blir BLANKT avvist fra Protector forsikring..

Skulle jeg som kjøper vurdere en bolig med eierskifteforsikring, så ville jeg gått igjennom boligen med lys og lykter etter feil og mangler.. For man kan nesten garantert ende opp med økonomisk ruin ved å prøve å gå imot disse forsikringsselskapene i rettsystemet hvis man finner feil på boligen etter kjøp..

(Innlegget ble redigert 26.06.19 00:38)

Torotto
TorottoInnlegg: 17452
26.06.19 01:03

@_roffe_.  Poenget var å komme med et innspill at TS, gikk gjennom eiendom for å danne seg et bilde av forventede totalkostnader, for å sette eiendommen i stand. 

Veldige mange undervurdere hva drømmen faktisk totalt vil koste. 

Derfor også undersøke muligheten for å kunne rive og bygge nytt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg