Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vannlekkasje fra bereder

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24558
25.07.19 11:07

Det ble en livlig morgen fra cirka halv fem.
Vannlekkasje fra bedrederen, bekemodell på kjøkkenet.
Brannvesen med vannstøvsuger og hele pakka.
Det var en ventil på berederen som hadde gitt etter på en CTC-bereder.
Rørlegger byttet den, og det var ikke første gangen man hadde gjort det på den typen.

Det var nabo under som ringe på og sa at det kom vann fra etasjen over.
Rene badstua på kjøkkenet, men fikk slått av hovedkrana.
Kanskje ikke all verden med vann, men venter på takstmann som da sikkert skal måle for fuktighet for å se om hva som må gjøres.

Det ble en lang morgen.

fargerik
fargerikInnlegg: 64079
25.07.19 13:18

Usj. Shit happens! Det var jo godt du ikke er på ferie et eller annet sted langt borte, da! Men hadde du vært det, ville du vel sannsynligvis stengt hoverkrana før du dro.....eller?

return_of_drakkar
25.07.19 14:18
fargerik: Usj. Shit happens! Det var jo godt du ikke er på ferie et eller annet sted langt borte, da! Men hadde du vært det, ville du vel sannsynligvis stengt hoverkrana før du dro.....eller?

Ja, hovedkrana stoppes alltid om vi skal bort.

Jeg lurer da på videre: Bør man da også trekke ut støpselet for bedrederen?

Rørleggeren som var der nevnt at dette hadde skjedd på flere slike bedredere. Men hvorfor ryker / lekker en slik ventil?
Ringte til de som lager CTC (Årnes i Akershus) og de sa at hvi rørleggeren brukte originaldeler så skulle de nå være bedre enn for noen år siden. Rørleggeren bruker hovedsaklig dette firmaet.

Klønete fortalt så renner jo mesteparten av vannet ned i kummen via "en dyse" i benkeopplegget, men en del sprutet jo ut over gulvet.

fargerik
25.07.19 19:32
return_of_drakkar: Ja, hovedkrana stoppes alltid om vi skal bort. Jeg lurer da på videre: Bør man da også trekke ut støpselet for bedrederen? Rørleggeren som var der nevnt at dette hadde skjedd på flere slike bedredere. Men hvorfor ryker / lekker en slik ventil?
Ringte til de som lager CTC (Årnes i Akershus) og de sa at hvi rørleggeren brukte originaldeler så skulle de nå være bedre enn for noen år siden. Rørleggeren bruker hovedsaklig dette firmaet. Klønete fortalt så renner jo mesteparten av vannet ned i kummen via "en dyse" i benkeopplegget, men en del sprutet jo ut over gulvet.

Bra at du stenger hovedkrana når du reiser bort. Det gjør jeg også. Det er nok ingen grunn til å trekke ut strømmen, en full bereder med varmt vann i er jo kjekk å ha når du kommer hjem og lengter etter en dusj.

Det er nok sikkerhetsventilen som har tatt kvelden her. Den skal slippe ut trykk dersom det blir så høyt trykk at hele greia kan gå i lufta.

"Dysa" i kummen kalles en "Siklemikk" og skal normalt bare slippe ut vannet pent og pyntelig i kontrollerte former dersom sikkerhetsventilen blir utslitt (noe som hender nå og da). Full kollaps er nok mer enn kummen klarer å ta unna, høres det ut til.

Norsk standard sier at max. trykk i en bolig skal være 6 BAR, og sikkerhetsventilen skal løse ut dersom Murphy`s lov slår til og alt går galt. Da skal den slippe ut overtrykk når trykket blir 9 BAR. Moderne beredere er konstruert for å tåle tre ganger så mye trykk.

Mange steder har for høyt vanntrykk. I mitt nærområde er det spesielt Larkollen og Halden som jevnlig ligger på et høyere trykk. Da kan sikkerhetsventilene bli ødelagt av trykket og få utblåsning.

Er det for høyt trykk, må du montere en reduksjonsventil ved hovedkrana som du kan stille inn på sånn passelig trykk. Normalt holder det lenge med max 4 BAR i en bolig.

Lurer du på vanntrykket i nettet der du bor, kan du ta kontakt med teknisk etat i kommunen og få svar på dette.

(Innlegget ble redigert 25.07.19 19:47)

return_of_drakkar
25.07.19 19:50
fargerik: Bra at du stenger hovedkrana når du reiser bort. Det gjør jeg også. Det er nok ingen grunn til å trekke ut strømmen, en full bereder med varmt vann i er jo kjekk å ha når du kommer hjem og lengter etter en dusj. Det er nok sikkerhetsventilen som har tatt kvelden her. Den skal slippe ut trykk dersom det blir så høyt trykk at hele greia kan gå i lufta.

Takk for svar.
Jepp, man byttet den defekte delen.
I morgen kommer folk fra det firmaet som borettslaget bruker ved blant annet vannsaker. Blir spennede å se hva de kommer fram til.
Tror ikke det ble det helt elendige av dette.

I slekta har det vært flere rørleggere, men ingen aktive lenger og de fleste er gått bort. Selv er jeg klønete... :).

fargerik
25.07.19 20:19
return_of_drakkar: I slekta har det vært flere rørleggere, men ingen aktive lenger og de fleste er gått bort. Selv er jeg klønete... :).

Jeg har vært rørlegger i noen tiår, men er nok i ferd med å bli utdatert på Breaking News siden jeg har vært ute noen år og ikke er aktiv lengre og snart går bort. Men budskapet er fra min side alltid at kløner skal holde fingrene unna og heller bruke en rørlegger.

Bare pass på at det er fagfolk.

(Innlegget ble redigert 25.07.19 20:21)

return_of_drakkar
25.07.19 20:44
fargerik: Men budskapet er fra min side alltid at kløner skal holde fingrene unna og heller bruke en rørlegger.

Selvsagt.
Egentlig ikke noe å lure på.

return_of_drakkar
26.07.19 11:42
fargerik: Bare pass på at det er fagfolk.

Jepp, ja.
Nå har de som jobber med dette vært på befaring.
Det kunne gått mye verre ja.
Det blir å tørke kjøkkengulvet (fjerne belegget som er slik klikk-panel-look-alike-på rull...).
Ellers var det en skade på benk hvor bederen sitter.

Btw, så innhenter jeg tilbud fra en rørlegger (som jeg kjenner og har brukt) til at varmtvannsbereder skal være på badet. Flere har begynt med det samme i disse blokkene.

fargerik
26.07.19 12:51
return_of_drakkar: Btw, så innhenter jeg tilbud fra en rørlegger (som jeg kjenner og har brukt) til at varmtvannsbereder skal være på badet. Flere har begynt med det samme i disse blokkene.

Jeg har kastet ut bereder for flere år siden og fått meg en slik i stedet. Tar lite plass, og man går aldri tom for varmtvann. Kners sak. Men de trenger en egen kurs og litt feitere kabel og litt større sikring i sikringsboksen. Elektrikeren dro denne kabelen og satte inn sikring her på et par timer.

(Innlegget ble redigert 26.07.19 12:54)

return_of_drakkar
26.07.19 19:00
fargerik: og fått meg en slik i stedet. Tar lite plass, og man går aldri tom for varmtvann.

Blir nok en tradisjonell en.
Rørleggerne herover vil nok bruke slike.
Men det får gå.

fargerik
26.07.19 19:58
return_of_drakkar: Blir nok en tradisjonell en.
Rørleggerne herover vil nok bruke slike.

Du kan da be rørleggerne drite i å blande seg bort i hva du selv velger å installere i huset ditt. Hvem bestemmer??? Du eller rørleggeren? At de får prestasjonsrabatt fra grossisten dersom de selger mange vanlige beredere skal ikke påvirke ditt valg.

Disse snertne dingsene er da helt vanlige i mange land, det er bare vi nordmenn som er så innmarig trauste og tradisjonelle.

Jeg kan invitere alle landets fotball-lag hjem for å dusje, og det blir ikke tomt før alle har dusjet ferdig....om det vil ta uker eller måneder vet ikke jeg, men det blir aldri tomt.

Har du tenåringsdøtre? Der kan du snu det på hodet. De er ikke ferdige i dusjen før tanken er tom for varmt vann og vannet blir kaldt ;-)

(Innlegget ble redigert 26.07.19 20:08)

return_of_drakkar
26.07.19 20:07
fargerik: Du kan da be rørleggerne drite i å blande seg bort i hva du selv velger å installere i huset ditt. Hvem bestemmer??? Du eller rørleggeren? At de får prestasjonsrabatt fra grossisten dersom de selger mange vanlige beredere skal ikke påvirke ditt valg.

Joda, men hvis de da ikke vil det.
De har jo ingen plikt.

fargerik
26.07.19 20:10
return_of_drakkar: Joda, men hvis de da ikke vil det.
De har jo ingen plikt.

Vil de ikke ha jobb, er vel ikke det ditt problem?

Forøvrig tror jeg det holder nå. Du kommer til å ende opp med en 200 liters tank på badet. Det er nemlig disse rørleggerne tjener mest penger på å selge.

(Innlegget ble redigert 26.07.19 20:11)

return_of_drakkar
29.07.19 14:15

Da har arbeidere fra Recovery fjernet gulvbelegget, skår opp på 2 vegger som var rammet (ikke så høyt opp da), fikset noen andre ting og satt på avvfukter og vifte... anslått ca 10 dagers tørking.

Ville at jeg skulle få flyttet (tatt vekk bereder) før de begynte oppbygging igjen.

Så nå er det å kontakte rørleggere for anbud - og det lyt skje fort.

ps: godt vi har tykk før mellom kjøkken og stue...(lyden fra vifte og avfukter).

return_of_drakkar
03.08.19 18:38

Nymotens ræl...
I borettslaget har det de siste 2 årene vært mange slike lekkasjer fra benkeberedere, ifølge styret-
Felles for dem alle er at de ble skiftet for 7-10 år siden...

Mens det ikke har vært registrert noen som helst lekkasje fra de gamle Norema-sakene fra slutten av 1970-tallet.

En stykk lekkasje skyldes hobbyvirksomhet ved røropplegg...

For meg blir det nok en 110 liter med veggmontering i en liten krok på badet. Disse CoaX kunne vært greit, men rørleggerne her vil ikke ha noe med disse å gjøre...så da så...

fargerik
04.08.19 11:08

hehehehe...

Da er det på tide å oppsummere det positive.

Heldig for deg at du ikke var på ferie i Langtvekkistan men var hjemme og fikk stengt vannet!

Flaks at det skjedde på sommeren, og ikke midtvinters når alt er mye mer traurig når det gjelder det meste av arbeid.

Og på toppen av alt får du frigitt plass i underskapet på kjøkkenet slik at du kan stable mer ting inn der ;-)

(Innlegget ble redigert 04.08.19 11:09)

fazz
fazzInnlegg: 25146
04.08.19 11:11

>>> Jeg har også en slik type som er montert i benken på kjøkkenet. Siden jeg er ute å reiser en god del og leiligheten står ofte tom så tenker jeg å bytte ut den til en slik gjennomstrømnings type, som varmer vannet kun ved behov. 

Er det noen rørleggere eller andre her inne som har erfaring med denne typen?

fargerik
04.08.19 12:25
fazz: Jeg har også en slik type som er montert i benken på kjøkkenet. Siden jeg er ute å reiser en god del og leiligheten står ofte tom så tenker jeg å bytte ut den til en slik gjennomstrømnings type, som varmer vannet kun ved behov. Er det noen rørleggere eller andre her inne som har erfaring med denne typen?

Jepp. Jeg har som sagt hatt det i flere år, og vet det som er viktig å være klar over.

Første punkt er at det er upraktisk å bruke en slik dersom det er lange avstander mellom tappepunktene, siden temperaturreguleringen skjer inne i dingsen.

I slike tilfeller er det like greit å montere to små, en i kjøkkenet og en i badet. Det er uansett dumt med lange rørstrekk, for det blir mye varmetap og strømsløsing uansett om det er en vanlig bereder eller en gjennomstrømmingsbereder.

Det er greit å ha fokus på dusjen. Jeg har en liten en som kun forsyner dusjen, og den er montert 30 cm. fra dusjen på den andre siden av veggen. Det tar 3 sekunder, så er det varmt vann i dusjen. Siden temperaturen stilles inn på forhånd, trengs ikke termostatbatteri. Min er innstilt på litt for varmt vann, og med et gammeldags dusjbatteri kan temperaturen senkes ved å åpne litt på kaldtvannet. Den som liker veldig varm dusj, åpner kun varmtvannet på krana. Det er noen flere triks, men det blir mye å ta her. De kan uansett gi alle slike opplysninger hos forhandleren.

Husk at du garantert vil trenge å legge opp en feitere elektrisk kurs og sette inn en større sikring i sikringsskapet. De trekker nemlig mer strøm enn en vanlig bereder de minuttene du tapper vann.

De som har et digert badekar, kan godt gå tom for varmtvann med en vanlig bereder, men slikt skjer aldri med en gjennomstrømmingsbereder. Det blir nemlig aldri tomt.

(Innlegget ble redigert 04.08.19 12:40)

fazz
fazzInnlegg: 25146
04.08.19 12:55
fargerik: De som har et digert badekar, kan godt gå tom for varmtvann med en vanlig bereder, men slikt skjer aldri med en gjennomstrømmingsbereder. Det blir nemlig aldri tomt.

>>> Hvilken effekt er det på den du benytter på badet?

fargerik
04.08.19 21:47
fazz: Hvilken effekt er det på den du benytter på badet?

Effekten er 5,7 kilowatt til den som forsyner dusjen. Jeg blander meg ikke inn i hva elektrikeren gjør, men mener og tror at han nappa ut en sikring og satte inn en 20 ampere sikring og dro en fire kvadrat kabel frem til dingsen.

Men dette er jeg ikke sikker på. Det eneste jeg vet er at du ikke får noe futt i varmtvannet dersom strømledningen er for tynn....og dessuten kan ledningen bli varm og smelte.

Baker bli ved din lest, bruk elektriker og ikke gjør noe slikt selv.

Det var uansett ikke noen stor elektrikerjobb. Fort gjort for den som kan det. Han kom før jeg hadde fått i meg mårrakaffen og var ferdig og dro herifra før han skulle spise lunsj.

(Innlegget ble redigert 04.08.19 21:49)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 897
05.08.19 09:51
fargerik: ikke er aktiv lengre og snart går bort.

Ikke legg på røret helt enda da;)

Du er jo en av de mest jordnære folka her inne.

return_of_drakkar
08.08.19 20:28

Da har eelktrikeren gjort sitt - nesten da.
Det er faktisk en god del jobb i denne typeb blokk å legge en kurs fra skapet i gangen og til den aktuelle plassen på badet.

Over helga trår rørleggeren til.
Ny bereder da på badet og noen nye rør må til.

Så elektriker igjen.
For denne må jo koble strømmen mellom ledningen fra sikringsskapet (klønete sagt, men sagt) til berederen.
Eller motsatt om man vil...

Det er da ikke lov å bereder koblet til stikk-kontakt ved en slik nyinnstallasjon, selv om det i det gamle benkebereder-systemer er støpel og kontakt.

Så da så...

return_of_drakkar
20.08.19 17:12

Alltids noe plunder.
Plassen hvor den skal stå på badet, der hvor et original tørkeskap stod, er for smal for de som det selges mest av.

Dermed blir det en smalere OSO på 120 liter.
Komisk sett er de en god del dyrere enn de på 200 liter.
Men det har vel med antall som selges...(og da produseres).

return_of_drakkar
23.08.19 13:19

OSO Versa på plass.
120 liter.

fargerik
23.08.19 14:28
return_of_drakkar: OSO Versa på plass.
120 liter.

Gratulerer. Det tok en liten måned, altså. Da er det vel stas i heimen og dusjing og fest i dag, da! Men ting tar altså tid, tålmodighet er en god egenskap.

return_of_drakkar
23.08.19 14:48
fargerik: Gratulerer. Det tok en liten måned, altså. Da er det vel stas i heimen og dusjing og fest i dag, da! Men ting tar altså tid, tålmodighet er en god egenskap.

Det er nok høylydte gledesrop ja.
Passer bra, for i morgen er korall-bryllup i heimen :).

return_of_drakkar
23.08.19 15:16
fargerik: Norsk standard sier at max. trykk i en bolig skal være 6 BAR,

Man har målt trykket her, og det var snaue 5 BAR.

fargerik
23.08.19 15:47
return_of_drakkar: Man har målt trykket her, og det var snaue 5 BAR.

Ganske høyt trykk. Egentlig unødvendig høyt. Unødvendig høyt trykk sliter unødig på f. eks. sikkerhetsventilen til berederen. Noe du muligens kan ha i bakhodet. Unødvendig høyt trykk kan også slite unødvendig på blandebatterier eller toaletter som er fulle av sensitive smådeler. Og det kan lettere bli smelling i rørene, såkalte trykkstøt.

Det halve er mer enn nok. Det finnes reduksjonsventiler å få, som enkelt kan monteres på husets vanninntak. Med en slik kan du enkelt stille ned trykket til det er komfortabelt, uten at det går ut over kapasitet i vannmengde. Jeg mener ca. 3 BAR skal være nok.

Spør rørleggeren om dette mens du har en kontaktperson. Kanskje du kan få en fin pris. Ferdigmontert under fem lapper er innafor. :-)

(Innlegget ble redigert 23.08.19 15:52)

return_of_drakkar
23.08.19 17:50
fargerik: Det halve er mer enn nok.

Ikke det verste...
Etter 5 timer er det knapt nok lunkent vann som kommer fra berederen...om kranene står på fullt.

På toppen er det en blandventil og det går 2 rør fra denne.
Godset i blandeventilen er varmt som det, og rørene er varme i cirka 10 centimeter ut fra denne. Deretter er de nesten iskalde.
Varmtvannskrana som er neremst (vaskeservanten) gir litt varmt vann i 5 sekunder, så der det pisslunkent...

fargerik
23.08.19 18:01
return_of_drakkar: Ikke det verste...
Etter 5 timer er det knapt nok lunkent vann som kommer fra berederen...om kranene står på fullt. På toppen er det en blandventil og det går 2 rør fra denne.
Godset i blandeventilen er varmt som det, og rørene er varme i cirka 10 centimeter ut fra denne. Deretter er de nesten iskalde.
Varmtvannskrana som er neremst (vaskeservanten) gir litt varmt vann i 5 sekunder, så der det pisslunkent...

hehehe...tråden nærmer seg å ligne en episk historie fra livet.

Fortsett å gi oppdateringer :-)

Her er det hjemmelagede kjøttkaker på gang. Etter en lang, god dusj.

(Innlegget ble redigert 23.08.19 18:02)

Klikk for å gå tilbake til toppen