Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kompostkvern til hagen?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 64022
20.08.19 10:03

Jeg har begynt på en jobb som ser ut til å bli litt større enn jeg trodde, nemlig å ta igjen et par års forsømmelse av beskjæring av busker og trær. Har kommet frem til at en kompostkvern trengs her, for det blir mye tjafs og kvist.

Jeg har kikket litt på nett, og ser at det finnes forskjellige maskiner i forskjellige prisklasser. Men er de billige greiene egentlig noe tess? Den rimeligste jeg har sett er en Stiga-maskin til under to tusen, og fra det finnes det en drøss andre som koster litt mer men ikke ser så anderledes ut.

Stiga hos Coop Bygg

Er det noen som har erfaringer, kanskje kjenner denne, eller har tips til andre ting som det er verd å betale litt mer for? Jeg kjøpte Stiga gressklipper i fjor, og den går som en klokke og starter alltid med ETT trekk i snora.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 10:05)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45814
20.08.19 15:06
fargerik: Jeg har begynt på en jobb som ser ut til å bli litt større enn jeg trodde, nemlig å ta igjen et par års forsømmelse av beskjæring av busker og trær. Har kommet frem til at en kompostkvern trengs her, for det blir mye tjafs og kvist.
Jeg har kikket litt på nett, og ser at det finnes forskjellige maskiner i forskjellige prisklasser. Men er de billige greiene egentlig noe tess? Den rimeligste jeg har sett er en Stiga-maskin til under to tusen, og fra det finnes det en drøss andre som koster litt mer men ikke ser så anderledes ut.
Stiga hos Coop Bygg
Er det noen som har erfaringer, kanskje kjenner denne, eller har tips til andre ting som det er verd å betale litt mer for? Jeg kjøpte Stiga gressklipper i fjor, og den går som en klokke og starter alltid med ETT trekk i snora.

Jeg prøvde å bruke en lignende kompostkvern men tålmodigheten min strakk ikke til.

Det tok rett og slett alt for lang tid der man kun kunne putte noen få grener/kvister i av gangen og det tok tid før de kom ut i oppkuttet form i andre enden.

Det kan tenkes at den jeg brukte ikke var av den sterkeste men i og med at jeg ikke skulle bruke komposten, kun få litt mindre volum, så ble kompostkvernen satt til siden og grener og kvister ble brukket/kuttet etc. så godt det lot seg gjøre for så å blir kjørt på henger til gjenbruksstasjon der det ble avlevert gratis.

Har du mye du skal kompostere og har tenkt til å bruke komposten så kan det hende at en større er bedre. Skal du bare kvitte deg med dette så er det både raskere og enklere å la kompostkvernen være og kjøre det bort slik det er.

Har du kompostbinge som hobby, god tid og ikke alt for mye så kjør på. De kutter nemlig opp. Det tar bare så lang tid.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 4110
20.08.19 16:14
fargerik: Jeg har kikket litt på nett, og ser at det finnes forskjellige maskiner i forskjellige prisklasser. Men er de billige greiene egentlig noe tess? Den rimeligste jeg har sett er en Stiga-maskin til under to tusen, og fra det finnes det en drøss andre som koster litt mer men ikke ser så anderledes ut. Stiga hos Coop Bygg

Den har doble kniver. Ikke at to kniver er negativt, men

velg heller en uten kniver. Jeg slet i stykker en med kniver første sesongen. 

Så jeg kjøpte en med trommel i stedet for kniver. Stikker greina nedi, og mens den kverner henter jeg neste. Småkvist , da stapper jeg bare en bunt nedi. Men trommel mater de seg selv.

Tok ei økt i helgen. Syrinstammer og kvist. Et helt tilhengerlass ble malt opp på en god time,og var redusert til et par trillebårlass.

Husker ikke navnet på saken, men det var ingen upris. Kanskje tusenlappen mer enn stigaen du ser på. 

Den har holdt i ca 10 år nå.

trommel er tingen

bjoro33
bjoro33Innlegg: 4110
20.08.19 16:38
fargerik: Er det noen som har erfaringer, kanskje kjenner denne, eller h

sendt deg en video på fb . slette når du har sett den :)

fargerik
20.08.19 18:41
bjoro33: sendt deg en video på fb . slette når du har sett den :)

Slette? Vet ikke hvordan jeg gjør sånt.

Uansett...jeg har hatt en lang sykkeltur i dag og hatt pitstopp i hele fire dingsebutikker som har slike ting. Det er mye det samme som går igjen, og prisene varierer fra 1500 kroner til en sterk dings jeg tittet på hos plantasjen. Hele 3000 watt, og oppgis til å kverne opp greiner opp til 45 mm.

Montro om denne er med tromling? Selvmating må nok være et must. Men da er prisen tre lapper, da. Kikket forresten på FINN, og fant en snasen sak med bensinmotor. Kanskje for å kverne opp vedkubber, ikke vet jeg. Men godt og vel 17 000 kroner blir selvfølgelig

OVERKILL.

Får ta en titt en gang til.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 18:45)

fargerik
22.08.19 10:21

Jeg må vel nesten følge opp med en oppdatering, siden jeg kjøpte kompostkvern i går.

Det ble denne.

Jeg vet at Ryobi har fått bra resultat i noen tester av forskjellige maskiner, men akkurat om kompostkvern vet jeg ikke. Det som avgjorde ble at den har litt sterkere motor og valser. Fikk såvidt testet litt i går, men siden det høljer ned her i dag gidder jeg ikke å drive med hagearbeid.

Virket som den gnagde i seg det meste ganske uanstrengt, og da er jo hensikten oppnådd.

Kommer selvfølgelig tilbake med mer dersom den skulle vise seg å skuffe eller noe feil skjer.

(Innlegget ble redigert 22.08.19 10:22)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45814
22.08.19 12:18
fargerik: Jeg må vel nesten følge opp med en oppdatering, siden jeg kjøpte kompostkvern i går.
Det ble denne.
Jeg vet at Ryobi har fått bra resultat i noen tester av forskjellige maskiner, men akkurat om kompostkvern vet jeg ikke. Det som avgjorde ble at den har litt sterkere motor og valser. Fikk såvidt testet litt i går, men siden det høljer ned her i dag gidder jeg ikke å drive med hagearbeid.
Virket som den gnagde i seg det meste ganske uanstrengt, og da er jo hensikten oppnådd.
Kommer selvfølgelig tilbake med mer dersom den skulle vise seg å skuffe eller noe feil skjer.

Den så bedre ut enn den første du viste og den jeg brukte.

Var det forholdsvis god hastighet på den slik at arbeidet kan gå relativt fort?

fargerik
22.08.19 12:41
BornOnThe4thOfJuly: Den så bedre ut enn den første du viste og den jeg brukte. Var det forholdsvis god hastighet på den slik at arbeidet kan gå relativt fort?

Vi får se når det blir oppholdsvær. I dag er det innevær. Med finsnekring inne i snickarbua (furtebua).

Men det virket som om den gnafset i seg ting ganske greit. Men jeg testet altså bare litt med et par kvister i går for å se om den fungerte. Hadde barnebarn her i går, så det ble mer fokus på pizza, brus og is og tegneboka. Første skoledag var mandag, så nå er det stas å tegne bokstaver. Hodefotingens epoke er over. Tiden går fort.

(Innlegget ble redigert 22.08.19 12:45)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7457
28.08.19 01:55

Går vesentlig fortere med bil + henger og dynga.

Mine foreldre brukte en slik kompostkvern.. sikkert greit til småting i en eller annen kolonihage. Men avfall fra en 1,5måls tomt = timesvis med stapping av trepinner inn i "kværnehølet".

Dette elektrobeistet et jo en sann plage lydmessig også.. Så hvis du vil plage naboer så er det bare å kjøpe en slik maskin.. Hvis trepinner og kvist rekker å tørke ut.. Så er det bare å glemme med en slik husholdningskompostkvern.. Da må du ha en slik man kan finne i skrekkfilmer som er kraftig nok til å tygge små barn og voksne. 

(Innlegget ble redigert 28.08.19 01:56)

fargerik
28.08.19 06:18
_roffe_: Går vesentlig fortere med bil + henger og dynga.

Har ikke bil, har ikke henger. Og har ikke planer om å kjøpe det heller.

Denne kverna bråker ikke. Jeg brukte et par timer og kvernet opp en ganske stor haug om søndagen, uten at noen la merke til det. Mokkelet tømmer jeg i en klove på min egen eiendom som skal fylles opp litt.

(Innlegget ble redigert 28.08.19 06:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg