Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slippe ut trykk fra luftdrevet verktøy

NYTT TEMA
LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1578
24.08.19 09:22

Har problemer (til tider) der kompressor ikke bygger opp trykk tidsnok når eg bruker spikerpistolen. Den skal slå ut på 6 bar men går av og til ned til 5.5bar og da må en slå ned 4" spikeren på de 2 siste. Så bygger den opp trykket igjen og er igang.

Finnes det en kobling som en kunne sett oppe ved nippel på spikerpistol der en kan åpne å slippe ut trykk i slange? På samme måte som en kan gjøre under kompressoren. Vet ikke helt hva eg skal søke etter så klarer ikke å finne ut om det fins noe sånn.. 

Håper på tips/hjelp her :)  

fargerik
fargerikInnlegg: 60722
24.08.19 10:11
LaRedoutee: Håper på tips/hjelp her :)

Jepp, tips kommer. Min kompressor er også 6 BAR. Funker bra til mindre spiker, men akkurat på samme måte som hos deg synker trykket så lavt at spikerpistolen ikke virker godt nok til 4" spiker når trykket synker ned mot starttrykk.

Leverandøren av spikerpistolen anbefaler meg å kjøpe en 8 BAR kompressor dersom jeg vil ha det til å funke med såpass store spiker.

Slike får du for et par tusenlapper.

Jeg lærte meg et lite triks når jeg spikret som verst her i fjor, da. Som du vet er det en tapp foran på spikerpistolen som må trykkes inn for at den skal skyte. Trykker du den forsiktig mot veggen,, vil trykket fise langsomt ut uten at spikeren fyres av, og da starter kompressoren igjen.

(Innlegget ble redigert 24.08.19 10:24)

fargerik
24.08.19 10:25

Men det er fryktelig irriterende, da. Ting tar så mye lengre tid når det ikke er nok trykk hele tiden. Skal du jobbe mye med såpass store spiker, tror jeg en litt kraftigere kompressor er det beste.

6 BAR er mer for hobby. Jeg kjøpte meg en muttertrekker for å bytte hjul den gangen jeg hadde bil, men det viste seg at kompressoren ikke hadde nubbesjanse til å levere nok til å løsne en eneste hjulmutter.

(Innlegget ble redigert 24.08.19 10:30)

LaRedoutee
26.08.19 06:29
xpoolman: En slik kanskje:

Takker :) Fant også ut sånn ca noe sånn oppsett men håpte om det var alt i 1 kobling og bare en trykk knapp en kunne bruke for å slippe ut trykk fra slangen så kompressor motte bygge opp nytt trykk.

LaRedoutee
26.08.19 06:31
fargerik: Leverandøren av spikerpistolen anbefaler meg å kjøpe en 8 BAR kompressor dersom jeg vil ha det til å funke med såpass store spiker.

Ja den kompressor eg har bygger opp trykk i tanken til 8-8.5BAR, problemet er at den ikke bygger opp nytt trykk før den er rundt 5-5,5BAR som da gjør at noen spiker ikke kommer seg ned, som du og har opplevd :) Har prøvd å stille på dette men ikke helt funnet utav det.

MEN, det trikset du kom med, det skal eg se om eg ikke får til på spikerpistolen. Da er jo problemet løst. Så fort en ser at spiker ikke går helt ned, så er det bare å gjør det så kommer nytt trykk :) Takker. 

LaRedoutee
26.08.19 06:32
fargerik: kompressoren ikke hadde nubbesjanse

Off, den er lei ja, hele poenget borte med luftdreven muttertrekker da :) 

fargerik
26.08.19 12:42
LaRedoutee: MEN, det trikset du kom med, det skal eg se om eg ikke får til på spikerpistolen. Da er jo problemet løst. Så fort en ser at spiker ikke går helt ned, så er det bare å gjør det så kommer nytt trykk :) Takker.

Litt mer nøyaktig.....du må sette fingeren på avtrekkeren og trykke forsiktig med harelabb, og samtidig trykke pistolen mot en stender eller en vegg. Trykker du for hardt på avtrekkeren, skyter selvfølgelig spikerpistolen.

Forbehold her om at jeg har en litt gammel spikerpistol. Gammel, men tydeligvis umulig å slite ut.

Skal du koble luft, må du være klar over at det er forskjellige standarder der ute. Alt som ser ut som en hansenkupling er ikke en hansenkupling. Det er andre typer fra andre sjapper som ikke passer helt sammen med hverandre. Ikke mitt spesialfelt, men jeg har faktisk noen verktøy som fiser i kuplingen på grunn av at kuplingene er av forskjellig standard. Fryktelig ergerlig. Det beste hadde vært om det var EN standard.

Men jeg mistenker at hansen er på vei ut og at euro er på vei inn.

(Innlegget ble redigert 26.08.19 12:44)

LaRedoutee
26.08.19 13:15
fargerik: Men jeg mistenker at hansen er på vei ut og at euro er på vei inn.

Yup.

Må se om eg ikke klarer å få til noe smart med den pistolen eg har, får forske litt på det :) Takker for tipset fra deg.

fargerik
26.08.19 17:24
LaRedoutee: Må se om eg ikke klarer å få til noe smart med den pistolen eg har, får forske litt på det :) Takker for tipset fra deg.

Det letteste er å ta med pistol og slange og besøke en eller annen sjappe som driver med sånne ting. Alle møblerte tettsteder har nok en pneumatikksjappe hvor du kan få tak i riktige deler. Det er ihvertfall bare tull å begynne å rote i hyllene hos biltema eller clas ohlson. Altså det som er nest lettest, da. Det letteste er å legge ut hobbykompressoren på FINN og selge den for en tusenlapp og heller bruke de pengene, legge til en tusenlapp til og kjøpe en sterkere kompressor :-)

Jeg hadde gjort det dersom jeg ikke tilfeldigvis er ferdig med å bygge og ikke har planer om å bygge noe mer. Kan kanskje likegodt legge ut den svære spikerpistolen til salgs på Finn.......

(Innlegget ble redigert 26.08.19 17:33)

LaRedoutee
27.08.19 05:40
fargerik: Kan kanskje likegodt legge ut den svære spikerpistolen til salgs på Finn.......

Kommer det en snik annonse ut her i nærmer framtid på pistolen din ? :) 

fargerik
27.08.19 08:34
LaRedoutee: Kommer det en snik annonse ut her i nærmer framtid på pistolen din ? :)

hehehe...det skulle tatt seg ut! Men så er det dette "kjekt å ha"-syndromet, da.....en slepper ikke fri en eneste fis, en slepper`n på glass og legger`n på is.....

(Innlegget ble redigert 27.08.19 08:35)

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15972
03.09.19 18:37
LaRedoutee: Har problemer (til tider) der kompressor ikke bygger opp trykk tidsnok når eg bruker spikerpistolen. Den skal slå ut på 6 bar men går av og til ned til 5.5bar og da må en slå ned 4" spikeren på de 2 siste. Så bygger den opp trykket igjen og er igang.

Det er forskjell på kompressorer... :)

Det er ikke bare antall bar og størrelsen på tanken, men også hvor mange liter den klarer å avgi i minuttet. Til dykkertpistoler, stiftepistoler, fylling av luftmadrasser, etc, trenger man ikke så mye, men spikerpistoler, muttertrekkere, sandblåsing, maling, etc, trenger man mer. Det står kanskje i bruksanvisningen til spikerpistolen hva salgs kompressor du trenger.

Grad
GradInnlegg: 879
04.09.19 20:57
LaRedoutee: slå ned 4"

Dette problemet kan enkelt løses .

Men for dette må du demontere kompressorens oppstartsmekanisme

Må du legge til mutter.

I videoen brukte han lim slik at mutteren ikke løsner.

Jeg kunne ikke finne videoen på engelsk, men jeg fant en slik video på russisk.

Hvis du har spørsmål, tror jeg at jeg kan oversette denne videoen.

7 minutter (dette er en ståldel) + mutter 

(Innlegget ble redigert 04.09.19 21:01)

Grad
04.09.19 21:26

Jeg hadde en gang et problem med en pumpestasjon. Jeg var langt utenfor byen, jeg måtte reparere denne stasjonen.

Og i reléet på slike pumpestasjoner er det to justeringsbolter

1) høyt trykk

2) Lavt trykk

du kan kjøpe et slikt stafett, men jeg er ikke sikker på at det vil passe . 

Men sjansene er veldig høye !

Trykkregulator for en vannpumpe

Arbeidsområde 3 - 12 bar

(Innlegget ble redigert 04.09.19 21:30)

fargerik
08.09.19 12:11
Grad: Dette problemet kan enkelt løses . Men for dette må du demontere kompressorens oppstartsmekanisme Må du legge til mutter. I videoen brukte han lim slik at mutteren ikke løsner. Jeg kunne ikke finne videoen på engelsk, men jeg fant en slik video på russisk. Hvis du har spørsmål, tror jeg at jeg kan oversette denne videoen. 7 minutter (dette er en ståldel) + mutter

Alt kan vel modifiseres, men ikke alle ting er egnet for å modifiseres.

På videoen ser det forøvrig ut som om det er en reparasjon av en kompressor som har en feil på trykkstyringen.

En 6 bar kompressor blir ikke en 8 bar kompressor av å tukle med trykkbryteren, den er ikke sterk nok til å jobbe så hardt. Og som nevnt over her, vil jo slett ikke kompressoren kunne gi mer luft når den ikke i utgangspunktet gir mer luft.

(Innlegget ble redigert 08.09.19 12:11)

Grad
08.09.19 16:55

fargerik

Det er sannsynlig at maksimalt arbeidstrykk skal skrives på selve sylinderen. Hvis det er 8 bar, må øke trykket på relée. 

Hvis kan øke trykket, er problemet løstl. 

(Innlegget ble redigert 08.09.19 16:56)

LaRedoutee
09.09.19 08:51
Romlingane: Det står kanskje i bruksanvisningen til spikerpistolen hva salgs kompressor du trenger.

Studere dette litt mer ja før eg skal i gang med å innrede loftet :) Takktakk. 

fargerik
10.09.19 15:01
Grad: Hvis kan øke trykket, er problemet løstl.

Tviler på det, dersom luftmengden ikke holder mål. Men for all del, det er jo bare å prøve. Men en ting er jeg sikker på....dersom tømrerne hadde klart seg med en hobbykompressor, hadde de selvfølgelig ikke tatt seg bryet med å kjøpe seg en sterkere dings.

(Innlegget ble redigert 10.09.19 15:04)

Grad
10.09.19 19:58

fargerik

Den enkleste løsningen i denne situasjonen er å legge en tank til kompressoren. Bare koble den til slangen med en tee. For eksempel kan en propantank tåle et trykk på 25 bar

Men det vil ta mye plass og vil ikke være kompakt. Men det vil fungere 100%

Grad
10.09.19 20:11

tank til kompressoren

Men tanken skal ikke være veldig stor. Fordi kompressoren kan være veldig varm og ødelagt. Eller  må sette luftkjøling. Dette kan kontrolleres ganske enkelt ved å måle temperaturen på kompressoren (hvis tanken er veldig stor)

Grad
10.09.19 20:28

Bare en ny kompressor på 8 bar er dyrt..... 

(Innlegget ble redigert 10.09.19 20:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen