Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elektrikere: Har man lov å gjøre dette selv?

NYTT TEMA
Samovaren
SamovarenInnlegg: 2
30.09.19 17:50

Hei

Min svoger og jeg er uenige i en sak. Han har en bod hvor han har foretatt litt smått elektrisk arbeid selv. Det han har gjort er at han har montert apparatbokser på veggen i boden, tredd K-rør med ledninger (0,75mm^2), og koblet på to vegglamper(med en 3w pære i hver) og parallellkoblet disse. K-røret går videre innom en annen apparatboks med en lysbryter på. Alt dette ser i utgangspunktet greit ut. K-røret slutter i en siste apparatboks, hvor det på en diskre og fin måte kommer ut en vanlig lampettledning som går inn i stikkontakt like ved, trygt satt opp og alt ok. 

Nå kommer det vi er uenige om - har han lov å utføre slikt selv eller ikke? Han mener han har fullt lov til dette da han ikke benytter seg av den faste installasjonen men det munner ut i en stikkontakt han kan trekke ut når han vil. Jeg mener at så lenge han legger K-rør i veggene så er han inne på fast installasjon.

Hvor går lovgivning på dette? Han er en nevenyttig kar med sikkerhet i forsetet, men likevel ønsker jeg jo at han ikke gjør noe som kan volde skade... 

Europe
EuropeInnlegg: 47
06.10.19 12:26

Å montere bokser og trekke kabler i rør er pr. def. fastinstallasjon som krever fagfolk. Dessuten er det strengt forbudt og direkte brannfarlig å legge opp stikkontakt med 0,75 kvadrats kabler på 16A kurs (eller evt. 10A).

16A krever 2,5 kvadrats kabler. Lavere tverrsnitt er kun tillatt dersom forgreningen ender opp i et lameputtak e.l. som kun kan benyttes til apparater som ikke trekker mer enn kabelen kan takle. På en stikkontakt kan man derimot koble hva som helst, noe som krever 2,5 kvadrat. 

fargerik
fargerikInnlegg: 64037
06.10.19 12:51

Jeg bygget et tilbygg, og i det bygget er det nå nytt kjøkken. Fiks ferdig på vårparten i år. Engasjerte elektriker fra første stund, og jeg fikk tillatelse til å gjøre en del egeninnsats selv under forutsetning av at han kom innom og inspiserte det jeg gjorde nå og da. Så jeg dro en mengde trekkerør selv, og trakk også alle ledningene selv, og elektrikeren kom og monterte sikringsskapet og koblet dette og monterte alle kontaktene (det ble mange, på et kjøkken). Elektrikeren la også varmekablene i gulvet.

Jeg ville ALDRI gjort noe av dette selv uten å ha en godkjent elektriker i ryggen som sender samsvarserklæring. Man må ta seg råd til å bruke fagfolk. For sikkerhets skyld.

(Innlegget ble redigert 06.10.19 12:53)

B.O.B
B.O.BInnlegg: 5313
06.10.19 13:00
Europe: Å montere bokser og trekke kabler i rør er pr. def. fastinstallasjon som krever fagfolk.

Jeg spurte akkurat forrige dagen en elektriker om dette. Han mente at man selv kan trekke alle kabler i rør i f.eks en leilighet, men at man må benytte elektriker til å koble de til stikkontakter og sikringsskap. 

fargerik
06.10.19 16:46
B.O.B: Jeg spurte akkurat forrige dagen en elektriker om dette. Han mente at man selv kan trekke alle kabler i rør i f.eks en leilighet, men at man må benytte elektriker til å koble de til stikkontakter og sikringsskap.

Jepp. Det er jo ikke noen heksekunst å montere kontakter selv heller, men vi har jo de fleste av oss forsikring. Forsikringsselskapene fnyser hardt i barten dersom folk legger opp slike ting selv. Selv om brannen har en annen årsak enn hjemmesnekret elanlegg.

Jeg har forøvrig bestilt elektrikeren igjen, han kommer onsdag. Jeg forstår ikke en pøkk av termostaten til varmekablene, og vet ikke hvordan jeg skal scanne QR-koden inne i dingsen for å finne bruksanvisningen på nett.

Det skal ikke være lett. Hva blir det neste? At man må på bilverksted for å bytte lyspære på bilen???

Samovaren
SamovarenInnlegg: 2
07.10.19 21:39

Merk at svogeren min IKKE har koblet dette på stikkontakt! Altså: Han har IKKE tredd ut ledningen og koblet dette til fastinstallasjon.

Hele K-røret hans munner ut i en lampettledning som han så kobler til EKSISTERENDE stikkontakt.

Det er det vi krangler om - om han har lov til å ha 0,75mm2 ledninger som KUN går til lamper i K-rør og som munner ut i Lampettledning som han setter inn i stikkontakt på vanlig måte. 
Jeg tror også han ville vært enig i at dersom han åpner en eksisterende stikkontakt og kobler seg på det eksisterende strømnettet som elektriker har lagt opp, så gjør han noe som ikke er greit.

Hans poeng er ganske enkelt at siden vegglampene hans munner ut i lampettledning med stikkontakt(hann), så kan han fritt montere det siden han da ikke kobler på det eksisterende strømnettet. Han fører ganske enkelt inn stikkontakten i uttak på veggen for å få strøm. Han mener hele opplegget blir en forlenget lampettledning, noe han har fullt lov til å gjøre selv da det ikke overstiger 16A, og dreier seg om å koble lamper. 

petterG
petterGInnlegg: 9651
08.10.19 00:24
Samovaren: Hans poeng er ganske enkelt at siden vegglampene hans munner ut i lampettledning med stikkontakt(hann), så kan han fritt montere det siden han da ikke kobler på det eksisterende strømnettet.

Det er ikke tillatt å bruke lampettledning(PL) i en skjult installasjon.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7457
08.10.19 00:35

Jeg ville tro dette blir regnet som fastinnstallasjon iom han benytter koblingsbokser, lysbryter for innbygning, samt rør for innbygning.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7457
08.10.19 00:39

Bare det å bruke utenpåliggende lysbryter beregnet for fast innstallasjon (åpent el-anlegg) med lampettledning og stikkontakt er ikke lovlig. 

fargerik
08.10.19 18:34
petterG: Det er ikke tillatt å bruke lampettledning(PL) i en skjult installasjon.

Slik har jeg forstått det og. Lampettledning, hva er det? 0,7 kvadrat?

I faste installasjoner skal vel sikringen bestemme hva slags kabel man skal bruke? Legger man tynnere kabel på en kurs, skal man sikre ned kursen, det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Elektrikeren her brukte komfyrkursen fra det gamle kjøkkenet for å legge opp en ny kurs til en dedikert kurs til varmepumpe, og han sikret ihvertfall ned kursen og skiftet ut sikringen, siden det ikke var noen vits i å legge opp metervis med en komfyrkurs-dimensjon til en varmepumpe som klarer seg med en mindre kurs enn en komfyr. Sparte mange, mange meter kabel og masse jobb ved å sikre ned den kursen, og i tillegg sparte jeg penger ved at han brukte en tynnere og smidigere kabel.... Tror det tok ca. to-tre minutter å vippe ut en sikring og sette inn en annen.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 18:44)

Europe
08.10.19 18:56
B.O.B: Jeg spurte akkurat forrige dagen en elektriker om dette. Han mente at man selv kan trekke alle kabler i rør i f.eks en leilighet, men at man må benytte elektriker til å koble de til stikkontakter og sikringsskap.

Det blir noe annet (selv om jeg tror forskriftens ordlyd er strengere). Da får du også en kontroll på arbeidet og det vil være elektrikeren som formelt er ansvarlig.

Det er imidlertid ikke dette trådstarter spør om, der vedkommende selv har stått for koblingen. 

Europe
08.10.19 19:06
Samovaren: Det er det vi krangler om - om han har lov til å ha 0,75mm2 ledninger som KUN går til lamper i K-rør og som munner ut i Lampettledning som han setter inn i stikkontakt på vanlig måte. 
Jeg tror også han ville vært enig i at dersom han åpner en eksisterende stikkontakt og kobler seg på det eksisterende strømnettet som elektriker har lagt opp, så gjør han noe som ikke er greit. Hans poeng er ganske enkelt at siden vegglampene hans munner ut i lampettledning med stikkontakt(hann), så kan han fritt montere det siden han da ikke kobler på det eksisterende strømnettet. Han fører ganske enkelt inn stikkontakten i uttak på veggen for å få strøm. Han mener hele opplegget blir en forlenget lampettledning, noe han har fullt lov til å gjøre selv da det ikke overstiger 16A, og dreier seg om å koble lamper.

Det eneste han egentlig har lov til er å koble lampettledningen til lampen via koblingsklemme, samt montere motsatt ende i en stikkplugg. 

petterG
petterGInnlegg: 9651
08.10.19 20:46
fargerik: Lampettledning, hva er det? 0,7 kvadrat?

0,75 kvadrat ja, den korrekte betegnelsen er vel PL 2x0,75. 

fargerik
08.10.19 22:31
petterG: 0,75 kvadrat ja, den korrekte betegnelsen er vel PL 2x0,75.

hmmmmm....monsterkablene til høyttalerne mine er 2,5 kvadrat ;-)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24489
11.10.19 08:14
fargerik: Det skal ikke være lett. Hva blir det neste? At man må på bilverksted for å bytte lyspære på bilen???

Faktisk må man det på noen biler i dag...hovedlys altså.

fargerik
11.10.19 09:46
return_of_drakkar: Faktisk må man det på noen biler i dag...hovedlys altså.

Uff...glemte jeg å skrive *humorvarsel* under innlegget igjen, nå.

Må prøve å skjerpe meg ;-)

Torotto
TorottoInnlegg: 17427
11.10.19 12:30

@fargrik QR kode er meg smart måte for å få tilgang til linker eller nedlasting.

Last ned fra Google Play en QR code App

Skann QR kode fra papirark eller data side på PC inn på mobilen og du får enten opp manual eller en link. 

https://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-scan-a-qr-code/

(Innlegget ble redigert 11.10.19 12:31)

fargerik
11.10.19 21:55
Torotto: @fargrik QR kode er meg smart måte for å få tilgang til linker eller nedlasting. Last ned fra Google Play en QR code App Skann QR kode fra papirark eller data side på PC inn på mobilen og du får enten opp manual eller en link. https://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-scan-a-qr-code/

Jeg har lært det nå. Trikkær`n hadde også med en liten bruksanvisning med QR-koden og forklarte meg litt med teskje hva de forskjellige valgene gjør. Tror jeg begynner å forstå.

Klikk for å gå tilbake til toppen