Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bær på hekken

NYTT TEMA
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
12.10.19 23:24

En turgåer spurte om hun kunne spise bærene på hekken langs veien hvor vi bor. Vi svarte at det måtte hun ikke også fordi dette er gamle hekkeplanter og vi vet ingenting om bærene er giftige. Sant og si har vi ikke lagt merke til dem før de seneste årene. Imidlertid siden det er mye små barn i boligmiljøet her skyndet jeg meg å skjære disse hekkplantene som bærer frukter så mye ned at etter en kald vinter burde de ikke kommer tilbake. Men de skjermet godt mot stadig økende biltrafikk.

Opplyses det nok om sånne ting ved hagesentrene.

Jeg husker i min barndom var det mye snakk om disse store trærne med gule blad ( hengepil?) og at man ikke ville folk skulle ha dem i hagene sine. Noe jeg tror "kokte bort i kålen."

(Innlegget ble redigert 12.10.19 23:26)

fargerik
fargerikInnlegg: 64068
17.10.19 16:57

Det er vel ofte slik at de bærene som ikke fuglene spiser er ugreie å spise?

Mange hekker og hageplanter er giftige. Jeg mener å ha lest et eller annet sted en oversikt over hvilke hageplanter som er giftige og har giftige bær, jeg er sikker på at det er ganske lett å google eller søke på nett og finne ut av hva som er farlige planter. Hagesentre selger faktisk fremdeles giftige planter.

En hekk full av fristende bær kan jo være fatalt dersom folk kommer og spiser dem.

Og vettu hva? I skogen vokser nydelige, hvite sopp som smaker godt. Dagens tips....ikke spis dem ;-)

(Innlegget ble redigert 17.10.19 16:58)

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
29.11.19 14:38

Ikke så lett ville jeg si å bestemme planter utifra googling. Disse små bladene er også forskjellige og bærene har ikke samme farge i hele plantens liv tror jeg alltid. Mulig jeg er mere engstelig av natur. Jeg hadde også tatt en tur innom soppkontrollen som de hadde i lokalavisens regi her i gamle dager. Nå tror jeg økonomien i kommune gjør at det har man ikke råd til. Ikke svært lenge siden jeg så et innslag i media om at mange kommer til sykehusene våre for å få hjelp når de har kommet i skade for å spise sopp som ikke var trygg. Men kanskje økonomi som er bakgrunn. Jeg tror også mange eksperter med kompetanse nå er borte og falt fra så dessverre.

Torotto
TorottoInnlegg: 17434
30.11.19 16:39

De trærne med gule blomster, heter gullregn og er meget giftig.

https://helsenorge.no/Giftinformasjon/planter-og-bar/gullregn

(Innlegget ble redigert 30.11.19 16:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen