Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rentbrennende ovn eller ikke?

NYTT TEMA
Laffen1
Laffen1Innlegg: 1279
19.10.19 22:03

Jeg kjøpte en leilighet nettopp og pusser opp. På det ene rommet stod en Jøtul 602 som jeg ikke lenger trenger. Jeg er litt usikker på alderen, så jeg vet ikke om den er rentbrennende. Hvordan får jeg sjekket dette?

fargerik
fargerikInnlegg: 63979
19.10.19 22:21
Laffen1: Hvordan får jeg sjekket dette?

Det beste er sikkert å finne en forhandler som er nær deg, og se om det er hjelp å få. Disse ovnene ble jo rentbrennende fra et eller annet tidspunkt, men det er sikkert ikke lett å finne ut for hvem som helst hva slags årsmodell du har.

Her?

(Innlegget ble redigert 19.10.19 22:22)

petterG
petterGInnlegg: 9651
19.10.19 22:43
Laffen1: Hvordan får jeg sjekket dette?

HER:

Dersom du er usikker på om ovnen din er rentbrennede, eller om du er usikker på om hvorvidt en ovn som du vurderer å kjøpe på bruktmarkedet, er rentbrennende, er det noen ting du kan se etter:

– Hvis man er usikker, så er det lett å se: Det er laget huller til sekundærforbreningen, som du kan se inne i ovnen. På Jøtul-ovnene er det for eksempel huller i midten eller øverst i brennkammeret, forteller Halvorsrød.

– Det enkleste er at man ser i toppen eller bak - der er det huller som tilfører luft, og som forbrenner partikler som tidligere ikke ble forbrent, forteller hun.

sambasamba
sambasambaInnlegg: 17940
19.10.19 22:46
Laffen1: Jeg kjøpte en leilighet nettopp og pusser opp. På det ene rommet stod en Jøtul 602 som jeg ikke lenger trenger. Jeg er litt usikker på alderen, så jeg vet ikke om den er rentbrennende. Hvordan får jeg sjekket dette?

Rentbrennende har vel to spaker for "trekk", i stedet for en på gamle ovner.

Dvs, den ene er trekk, den andre spaken styrer om den brenner som en vanlig ovn, eller som en rentbrennende

(Innlegget ble redigert 19.10.19 22:47)

Laffen1
Laffen1Innlegg: 1279
19.10.19 22:47

Det er to "lister" med hull i øverst i ovnen, en litt foran og en lenger bak. Er det disse kanskje?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg