Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reperasjon av gammelt veggur.

NYTT TEMA
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
28.10.19 09:22

Jeg eier et gammelt veggur. Jeg ser de av og til aventerer i lokalavisen at det er reparatører som reiser rundt og dette er en type klokke som ikke er uveldig  her i distriktet tror jeg men det koster mye så jeg vil prøve å reparere selv da jeg ofte har sett min pappa gjøre dette. Loddet er falt av. Jeg ser det er tidligere brukt " en tynn fisketråd"  som er røket i tidens fylde ,men er usikker på om jeg trenger å reise til innkjøp av dette eller om en tynn hyssingtråd er vel så greit som jeg har liggende hjemme. Noen som tilfeldigvis vet?

(Innlegget ble redigert 28.10.19 09:27)

karichristoffersen55
28.10.19 09:45

Man trenger ikke loddet for å få klokken til å gå men det er loddet som gir denne særegne lyden innimellom. Det er mulig "tynn fisketråd" engang ble brukt i mangel av noe bedre. Jeg husker ikke helt men det er litt dumt om jeg bruker hyssing og det tuller seg omkring hendelen. Bare mere viss vass  liksom.Men der er kanskje ikke så mange "pensjonerte urmaker "som sitter å leser og har noen gratis tips å avse.

(Innlegget ble redigert 28.10.19 09:48)

fargerik
fargerikInnlegg: 64079
28.10.19 09:58
karichristoffersen55: Man trenger ikke loddet for å få klokken til å gå men det er loddet som gir denne særegne lyden innimellom. Det er mulig "tynn fisketråd" engang ble brukt i mangel av noe bedre. Jeg husker ikke helt men det er litt dumt om jeg bruker hyssing og det tuller seg omkring hendelen. Bare mere viss vass liksom.Men der er kanskje ikke så mange "pensjonerte urmaker "som sitter å leser og har noen gratis tips å avse.

Loddet er til kun slag? Er det kun ett lodd? Morsomt. Det er utrolig mange slike gamle ur. Noen kan være veldig sjeldne.

Jeg arvet et slikt gammelt ur som min far hadde arvet fra sin mor, men ingen visste hvor det egentlig kom fra. Derfor fant jeg en ekspert og leverte den dit for å få den overhalt. Det kom på vel 3000 kroner. Når jeg fikk den tilbake, hadde han laget et hefte med alt som var mulig å finne ut om klokka. Det viste seg at en lik klokke aldri er sett noe annet sted i landet. Morsomt! Og etter at den ble finjustert går den faktisk helt riktig.

Men skal du bare bytte snor, tror jeg ikke det blir feil å kjøpe en sterk fisketråd. Slike er jo designet for å tåle mye og snurres opp på en snelle.

Men det er delikate greier inni der, du burde ikke klå inni der uten å være ganske "handy"...

(Innlegget ble redigert 28.10.19 10:03)

karichristoffersen55
28.10.19 14:51

Tusen takk for svar. Det var kun min pappa  som " kunne dette". Men jeg har sett på når han drev på med dette ved flere anledninger. Det er kun ett lodd og jeg har vært ute alt å kjøpt meget tynn fisketråd. Uret betyr svært mye for meg som affeksjonsverdi uansett, men jeg har sett liknende klokke i vinduet til en av byens malingsbutikker med noe mindre glass dekor så dette er noe som har tradisjoner tilbake i denne byens historie tror jeg. Inne i klokka er rester av reklame på amerikansk så jeg tror den er fra den tida folk fartet der over. En veldig enkel klokke. Oftrest var det loddet som falt og " snora" som røk så langt jeg husker. Tror ikke man snakker så mye om pengeverdi i denne sammenheng og jeg tor mange i byen har liknende. Så nostalgisk å lytte til når skumringstimen er der. Husker min far prøvet å lære meg klokka og selv passe tiden som barn Men måtte oppgi hele prosjektet. Men jeg gikk frem til lærerinne på småskolen og ba henne forklare.og hun tok det opp opp med ei demonstrasjonsklokke til hjelp i skoletimen.  Søt og blid og hyggelig som hun alltid var.

Jeg vet ikke om jeg klarer det men tror det kun er å bytte denne " snora" og å få den inn i rett gjenge.

Men som du er inne på det går an å ringe en klokkemaker som aventerer av og til i lokalavisa selv om det koster litt.

Tusen takk for svaret ditt. Det satte meg på tanken å søke på nett om info om dette vegguret. Kanskje finnes det noe. Man må aldri gi opp.

(Innlegget ble redigert 28.10.19 15:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen