Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jordfeil oppvaskmaskin

NYTT TEMA
williamsolberg
williamsolbergInnlegg: 2
19.06.20 14:32

Jeg har en oppvaskmaskin som jeg har hatt i 5 år cirka. Nå har den begynt å slå ut jordfeilbryteren etter jeg starter oppvasken. Hadde en lekkasje fra vasken som jeg trodde kunne være årsaken, men etter jeg fiksa lekkasjen så slår den fortsatt ut (fant ikke vann bak oppvaskmaskinen). Noen som vet hva som kan være problemet? Er det motoren eller noe annet?

fargerik
fargerikInnlegg: 67130
19.06.20 15:23
williamsolberg: Jeg har en oppvaskmaskin som jeg har hatt i 5 år cirka. Nå har den begynt å slå ut jordfeilbryteren etter jeg starter oppvasken. Hadde en lekkasje fra vasken som jeg trodde kunne være årsaken, men etter jeg fiksa lekkasjen så slår den fortsatt ut (fant ikke vann bak oppvaskmaskinen). Noen som vet hva som kan være problemet? Er det motoren eller noe annet?

Ikke godt å si for en menigmann, men det er kanskje mulig at det har kommet vann fra lekkasjen inn i den klumpen på slangen som er skrudd inn på krana i kjøkkenbenken? Inni den er det strømførende saker. Bare en hypotese. Forbehold om at maskinen din ikke har en slik slangebruddsventil fabrikkmontert...

Men det kan selvfølgelig være noe helt annet. Det er synd at det er blitt billigere å kaste maskinen og kjøpe en ny i stedet for å få et hvitevareverksted til å reparere den du har.

(Innlegget ble redigert 19.06.20 15:25)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 8000
19.06.20 20:33
williamsolberg: Hadde en lekkasje fra vasken som jeg trodde kunne være årsaken

Hvor rant vannet hen da vasken lakk ?
Inn i skapet ved sida av oppvaskmaskinen ?

Går jordfeilbryteren med en gang du slår på bryteren, eller etter en stund ?

Tror neppe det er pumpa i maskinen.
Kan det være mulig at det har kommet vann inn i startknappen for eksempel.
Denne befinner seg jo utenfor den tette våte sonen i maskinen.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 10028
19.06.20 23:52

Oppvaskmaskin er så billig, att det er enklere og trolig billigere å bare skifte den ut.

All elektronikk med unntak av varmeelementet er "uten for våt sone" 

Så en lekkasje kan hatt utslag på omtrent hva som helst.
Om det ikke er lekkasjen kan det være selve varmeelementene, eller om du bor i ett eldre hus, gnagere som har tygd bort isolasjon på ledninger.

Uansett, leie inn noen for feilsøke og utbedre vil trolig koste mer hva som er lønnsomt. 

Min til litt over 2000 kr har nå holdt i 6 år.....  Oppvaskmaskin er kjøp og kast vare..

en ser dette på att de fleste deksler på fleste merker er punkt sveiset isteden for skrudd...

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4521
20.06.20 07:37

Trekk ut støpselet for oppvaskmaskinen, koble et annet elektrisk apparat i stikkontakten på veggen, og se om jordfeilbryteren slår ut på dette.

Torotto
TorottoInnlegg: 18468
20.06.20 12:10

@williamsolberg. Enkelt å greit Kontakt Elektriker å få sjekket anlegget.  

Har du et billig måleinstrument så skal du på støpslet kunne mål uendelig motstand Ohm, mellom jord og faser.  Så du ikke kaster en helt brukbar oppvaskmaskin. 

aksjehandler
aksjehandlerInnlegg: 356
26.06.20 18:46
williamsolberg: Noen som vet hva som kan være problemet?

Dette er selvsagt dårlig jording. Du må få elektriker til å jorde kursen bedre. Har du ikke kunnskap må du holde deg helt unna hvis du ikke vil ha rett oppover sveis.

petterG
petterGInnlegg: 9693
27.06.20 08:42
aksjehandler: Dette er selvsagt dårlig jording. Du må få elektriker til å jorde kursen bedre.

Her tror jeg ikke det er oppvaskmaskinen som har størst problemer med jordingen... Det du skriver er jo bare tull.

fargerik
27.06.20 09:07
petterG: Her tror jeg ikke det er oppvaskmaskinen som har størst problemer med jordingen... Det du skriver er jo bare tull.

Det er gått over en uke siden TS opprettet tråden, jeg antar at han william snart kommer tilbake til tråden med fasit. En uke uten oppvaskmaskin hadde ikke fungert for meg. Det hadde antagelig stått en ny der forlengst mens den gamle hadde vært på vei til østeuropa i en hvit varebil ;-)

Men seriøst...det kan være en tanke å se hva annet som er på samme kurs. Det kan være et annet apparat på samme kurs som tilfeldigvis har fått en jordfeil.

(Innlegget ble redigert 27.06.20 09:14)

petterG
27.06.20 11:56
fargerik: Men seriøst...det kan være en tanke å se hva annet som er på samme kurs. Det kan være et annet apparat på samme kurs som tilfeldigvis har fått en jordfeil.

Godt mulig.

Men alle med grunnleggende elektrokunnskap vet at jordfeil og "dårlig jording" er to forskjellige ting, der dårlig jording vanligvis er et problem i likestrømsanlegg...

fargerik
28.06.20 10:46
petterG: Men alle med grunnleggende elektrokunnskap vet at jordfeil og "dårlig jording" er to forskjellige ting, der dårlig jording vanligvis er et problem i likestrømsanlegg...

Det har du nok rett i. Jeg er rørlegger, så jeg er nok  ikke den rette til å være en smarting som gir råd om elektriske saker og ting.

Men jeg er en jævel på ting som dreier seg om vann og rør og sånt, da.

Vann og strøm er en dårlig kombinasjon. Har fått noen karameller i løpet av livet.

(Innlegget ble redigert 28.06.20 10:48)

Torotto
28.06.20 11:18

@petterG. Uten jording ingen jordfeil.  Jordfeil oppstår ved dårlig isolasjon mellom faseleder og utsatte deler jordingspunkt.  

normalt slår de ut ved 30mA  lekkasjestrøm. 

aksjehandler er nok en som liker å boltre seg i tråder, med innlegg uten mening. ;-)

(Innlegget ble redigert 28.06.20 11:40)

petterG
28.06.20 15:31
Torotto: aksjehandler er nok en som liker å boltre seg i tråder, med innlegg uten mening. ;-)

Ser nå at det var ymse kvalitet på innleggene hans ja.

Når det er sagt så kan dårlig jording få en del morsomme utslag på biler og tilhengere!

(Innlegget ble redigert 28.06.20 15:33)

fargerik
28.06.20 16:21
petterG: Når det er sagt så kan dårlig jording få en del morsomme utslag på biler og tilhengere!

Jepp. Det kan være andre ting. For noen år siden hadde jeg en billig oljefylt varmeovn stående i gangen. Den fikk en lekkasje, oljen rant ut mens vi var på ferie, og det ble en feil som førte til at hele kursen ble slått ut. Sikringen gikk. Det kjedelige var at fryseboksen og kjøleskapet var på samme kurs. Det positive var at vi fikk kastet den gamle maten, avrimet både fryser og kjøleskap, slik at vi kunne gjøre dem rene og kjøpe ny mat.

Torotto
28.06.20 18:58

@petterG. Ja for i biler så er den ene polen koplet til chassiset og ved dårlig kontakt mellom batteri punkt og chassiset, så har man ingen sluttet krets.

Men på gamle IT anlegg uten jord. Så kan jordfeil på 2 apparat gi en berøring på 230v.   Eksempelvis 2 varmovner som kan berøres samtidig. 

(Innlegget ble redigert 28.06.20 18:59)

aksjehandler
aksjehandlerInnlegg: 356
28.06.20 21:34
petterG: Her tror jeg ikke det er oppvaskmaskinen som har størst problemer med jordingen... Det du skriver er jo bare tull.

Det tror ikke jeg. Ts skriver han driver å fikser selv og spør her for å spare noen kroner til elektriker. Det er opplagt ar jordfeilbryteren slår til på dårlig jording Det burde være elementært at man ikke tuller med faste elektriske anlegg på egen hånd om man ikke er elektriker.

(Innlegget ble redigert 28.06.20 21:34)

fargerik
28.06.20 22:18
aksjehandler: Ts skriver han driver å fikser selv og spør her for å spare noen kroner til elektriker. Det er opplagt ar jordfeilbryteren slår til på dårlig jording Det burde være elementært at man ikke tuller med faste elektriske anlegg på egen hånd om man ikke er elektriker.

Det er bare to alternativer :

1. Betale en hvitevarereparatør for å se om det kan repareres

2. Velge den billigere løsningen og kaste den gamle og kjøpe ny oppvaskmaskin.

(Innlegget ble redigert 28.06.20 22:19)

Torotto
29.06.20 09:11
aksjehandler: Det er opplagt ar jordfeilbryteren slår til på dårlig jording

Opplagt at du bør lese bruksanvisning for jordfeilbryter, jordfeilautomat. 

Dårlig eller ingen jording , ei heller noen lekkasjestrømmer.

TS skriver at Jordfeilbryter slår ut. Det vil si at summen av lekkasjestrømmer er over 30mA.  

I ett feilfritt anlegg uten lekkasje til jord, er summen av strømmene 0. 

Ettersom det handler om summen, så kan det i anlegget være flere jordfeil, hvor summen kommer over utløsnings verdi. 

petterG
29.06.20 12:28

Jeg tror "aksjehandler" skal holde seg til handel med aksjer; håper han er bedre på børsen enn som elektriker...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg