Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Komfyr som har sluttet å fungere

NYTT TEMA
Johnsli

Johnsli
14.01.21 16:41

Like etter nyttår slo komfyren (Siemens, modell ukjent, om det er relevant) min seg av når jeg laget mat. Jeg prøvde å slå av og på sikringen (det lyser grønt når sikringen er oppe) og trykke inn knappen på komfyrvakten (Innohome SGK/SGS300), noe som har fungert tidligere. Det fungerte ikke denne gangen. Komfyrvakten oppfører seg tilsynelatende normalt, jeg har vært i kontakt med leverandøren, byttet batteri, fulgt en oppskrift med å slå av og på sikring, og trykket inn knapp på komfyrvakt på gitte tidspunkter. Lyd og lys oppfører seg som den har gjort siden jeg fikk komfyrvakten, men fikk fortsatt ikke liv i komfyren.

Jeg tenkte da at det kunne være komfyren som er problemet. Den er relativt gammel (minst 10 år) og jeg tenkte at det uansett kunne være greit med en ny, så jeg gikk til innkjøp av en ny. Denne fikk jeg installert nå. Han som var her fra butikken jeg kjøpte den hos klarte heller ikke å få liv i den nye.

Har noen vært borti noe lignende? Jeg er litt tom for ideer for hva som kan være feil. Muligens noe med strømtilførsel fra uttak til apparat? Må jeg kontakte elektriker for å se om de klarer å finne ut noe?

fargerik

fargerik
14.01.21 16:54
Johnsli: Må jeg kontakte elektriker for å se om de klarer å finne ut noe?

JA!!!!!!!

Dr_Who

Dr_Who
15.01.21 16:45

Du burde nok heller kjøpt ny konmfyrvakt.

PeakOfEternaILight

PeakOfEternaILight
15.01.21 16:56

Sjekk om det står spenning i komfyrkontakta. Hvis ja, feil med komfyr, hvis nei, feil med komfyrvakt (ev. sikring, lite sannsynlig). 

hillebillys

hillebillys
16.01.21 11:39

Siden han spør her, Så tenker jeg att han ikke har kompetanse til spenningsmåling av kontakten.

Og dermed bør følge fargerik sitt svar på om han trenger en elektriker..

fargerik

fargerik
16.01.21 12:04
hillebillys: Siden han spør her, Så tenker jeg att han ikke har kompetanse til spenningsmåling av kontakten. Og dermed bør følge fargerik sitt svar på om han trenger en elektriker..

Svaret er alltid det samme fra min kant når folk som ikke vet noe om elektriske saker og ting skal få et råd. Ikke rør noen ting, bruk fagfolk.

(Innlegget ble redigert 16.01.21 12:04)

F.R.O.G

F.R.O.G
21.01.21 11:36
fargerik: Svaret er alltid det samme fra min kant når folk som ikke vet noe om elektriske saker og ting skal få et råd. Ikke rør noen ting, bruk fagfolk.

Helt enig, det er garanter noe galt med kontakten som apparatet skal få strøm fra. Dette roter man ikke med selv, det er heller ikke tillat. Gjør man dette sover man bare ikke trygt om natten heller, samt at forsikringen vil ikke dekke tap om det oppstår brann. Strøm og vann :) Da innser jeg mine begrensninger og bruker alltid fagfolk, alt annet kan bli ekstremt dyrt og være farlig. En elektriker finner og fikser en slik feil i løpet av kort tid. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg