Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Unødvendige skolefag

NYTT TEMA
ForrestGump1983
ForrestGump1983Innlegg: 830
04.01.07 02:32
Gjennom hele skoletiden har man blitt pepret med en hel masse Matte, Norsk, Engelsk og Naturfag... Pluss masse andre tullefag...

Ja, selvfølgelig trenger folk som skal ta en realfaglig utdannelse fag som Matte og Naturfag, men hva med alle oss som vil jobbe med andre ting, som vil hjelpe vanskeligstilte f.eks...Og vil ta en utdannelse i det? Tror ikke vi har veldig mye bruk for å vite at pi er 3,14, noe jeg aldri har skjønt hvorfor akkurat det tallet er pi... I Norsk er det også mye tullball.. Å lære om en haug med diktere og forfattere, er vel heller ikke noe man har stor bruk for senere i livet... Hadde vært bedre med mindre Norsk, og da heller fokusere på rettskriving og studieteknikk...

I Matte hadde det holdt med enkel Matte som pluss, minus, gange og dele... Hvorfor ALLE skal lære mer Matte enn dette, som brøk og likninger osv, kan jeg ikke se nytten i... De som har lyst til å satse på realfag kan gjøre det fra vgs og utover, slik at de som sliter i Matte(og det er mange) kan ha minimalt av dette faget.

Engelsk er forsåvidt greit å ha på det nivået man har nå... Er viktig å lære seg et språk så man kan lettere kommunisere med andre folk og kulturer:)

Naturfag skjønner jeg at man må ha, men synes det er litt mye av dette også... Det burde vært mer fokus på menneskers anatomi, sykdommer og slikt som berører oss i hverdagen, enn syrer og baser og atomer og det periodiske system, som kun de som blir leger og forskere av oss får bruk for...

Samfunnsfag burde det være mer av i skolen... Å lære om verden rundt seg, og hvordan den fungerer er viktig for mange i dag, i den teknologiske hverdagen vi befinner oss i... Historie burde det også bli mer av, og da mer variert enn i dag...

Psykologi er også et fag som man ikke får velge som valgfag før på vgs, noe som jeg synes er en skam... Barn burde lære mer om hva mennesker tenker, og hvorfor vi gjør som vi gjør...

Det burde også komme et fag som heter Menneskekunnskap og Toleranse... Her burde man lært om menneskers individualitet, at alle er unike osv... På denne måten kunne vi fått mindre mobbing... Det holder ikke at det kommer en fyr en gang i året og prater om sine opplevelser for å få slutt på mobbingen...

Religionsfag kan det også bli mindre av... Dette har heldigvis blitt litt bedre med KRL-faget, men det er fortsat for mye fokus på Religion, i forhold til Livssyn og Etikk...

Gymnastikkfaget er vel egentlig bra som det er, men kanskje litt vel mye fokus på prestasjoner i forhold til innsats... Og så burde det være mer gym, 5 timer i uka i stedet for 2 eller 3...

Forming eller Kunst og Håndverk heter det vel nå, er vel ok så det er, selv om jeg ikke helt ser hvorfor folk skal lære seg og sy i 2007

Når jeg gikk på ungdomsskolen var timeplanen slik:

Matte: 5 timer
Norsk: 5 timer
Engelsk: 3 timer
Naturfag: 4 timer
Gym: 2 timer
Heimkunnskap: 2 timer
Forming: 2 timer
Samfunnsfag: 4 timer
Kristendom/Livssyn: 3 timer
Valgfag: 4 timer

Det var noen ting vi hadde i noen år, og andre ting i andre, men i snitt hadde vi 30 timer i uka...

I min Idealskole er timene følgende

Matte: 2 timer
Norsk: 3 timer
Naturfag: 2 timer
Engelsk: 4 timer
Gym : 4 timer
Samfunnsfag: 5 timer
Menneskekunnskap og Toleranse: 3 timer
Psykologi: 3 timer
Forming: 2 timer
Heimkunnskap: 2 timer

I tillegg burde ungene få et varmt måltid på skolen, slik som i Sverige...

Kommer sikkert til å få masse innvendinger om at det er mattematikken som får verden til å gå rundt osv, men det betyr ikke at ALLE trenger å lære så mye av det...

Forøvrig kan jeg si at jeg ikke har hatt bruk for noe av det jeg har lært i 12 år på skolen i det halve året jeg nå har studert, og jeg får sikkert ikke bruk for noe av det heller.(Bortsett fra litt fra Naturfagen kanskje)
sistemann
sistemannInnlegg: 14993
04.01.07 02:43
ForrestGump1983 skrev:
"Samfunnsfag burde det være mer av i skolen... Å lære om verden rundt seg, og hvordan den fungerer er viktig for mange i dag, i den teknologiske hverdagen vi befinner oss i."

Samfunnsfag burde prioriteres fremfor matte og naturfag, nettopp fordi vi lever i en "teknologisk verden"? Lolz.

Jeg er helt uenig med deg. Skolen burde satse mer på realfag fremfor "utenpå er vi forskjellige, men inni er vi like"-fag.

Tre timer Menneskekunnskap og toleranse i uka? Man trenger da langt ifra så langt tid på å lære seg hippiesosialistiske mantraer utenat.

Grunnskolen skal være en bredde-/allmennutdanning. Jeg ser ikke noen grunn til å redusere denne til en bullshitutdannelse. Life skills hører hjemme i spesialklassene. Hvis du går gjennom livet ditt uten å kunne brøkregning eller ha hørt om Ibsen og Hamsun, vil jeg si du er en idiot.

Mordak
MordakInnlegg: 882
04.01.07 02:45
Mange blir ikke interessert i et bestemt fag før du kan en del. Jeg f.eks. likte aldri matematikk noe særlig før jeg hadde 3MX, og etter det tok jeg hovedfag i matematikk. Du tror kanskje det er nok å kunne pluss og minus, men i mange yrker utenom realfagene er det viktig med skikkelig beherskelse av matematikk, og man ser at studenter ved f.eks. lærerhøyskoler suger balle i matematikk selv om de kanskje skal lære det bort til barne- og ungdomsskoleelever. Hvis disse hadde hatt enda mindre matte i grunnskolen ville problemet blitt uoverkommelig.

Tipper du selv sliter med matte og da kommer du sikkert aldri til å skjønne hvor mye rart og interessant som skjuler seg innen matematikkfaget, ting man ikke kan vite hva er engang uten å ha matematikkunnskaper utover det du synes er nok. Hadde man gjort det slik du foreslår ville rekrutteringen til realfagene sunket, fordi mange ville ikke visst hva det var engang. Pluss at sykepleierene ville ikke klart prosentregning, og fullt av folk ville dødd på sykehusene av feildoseringer :P

Du vil at elvene skal lære det DU synes er interessant. Ikke særlig balansert syn akkurat, ikke alle er som deg. Det er ikke slik at jeg synes man bør ha enorm overvekt av realfagene for alle bare fordi jeg synes det er spennede fag. Studenter på realfag på universitetet er allerede ALTFOR dårlige i matematikk pga fordumming av matematikken på grunnskolen/VGS.

Som sagt, jeg tok 3MX fordi jeg ville ha realfagspoeng og "ha mulighetene åpne", og endte opp med å digge matte. Det skal mye til å finne ut at man vil bli matematiker når man bare kan den primitive matematikken man lærer på ungdomsskolen.
ForrestGump1983
04.01.07 02:49
Bullshitutdannelse? Så du mener at det å ha respekt for andre mennesker ikke er viktig? Du var sikkert en mobber på skolen... Eventuelt en som var et skolelys og lærte mattestykkene uten å slå opp boka!

Menneskeverd er faktisk viktig, selvom du ikke mener det... Hvor mange av folk som går på grunnskolen får bruk for matematikken de har lært senere i livet? Kanskje 10%... 100% hadde hatt godt av å lære mer psykologi og toleranse...
ForrestGump1983
04.01.07 02:52
Mordak skrev:
Pluss at sykepleierene ville ikke klart prosentregning, og fullt av folk ville dødd på sykehusene av feildoseringer :P

Selvfølgelig skulle man hatt prosentregning også... Jeg bare glemte det:)
ForrestGump1983
04.01.07 02:55
Apropo, hvordan regner man ut medisiner? Tror jeg skal ha det i utdannelsen min, hehe:)
kennis82
kennis82Innlegg: 11033
04.01.07 03:01
Hva er matte? Hmm, løse problemer? kanskje.......hva består menneskelivet av? hmmmz, løse problemer?
Stoner
StonerInnlegg: 12842
04.01.07 03:07
Jepp, landet har realfagskrise, så la oss innføre flere Mikke Mus-fag, for Norge kan fint kjøres på barneskolematte. Null problem. Du er vel ikke så fjern at du ikke ser behovet for f.eks brøk i hverdagen? Listen du har satt opp er bare en liste der fag du liker er prioritert. At du ikke mestret, og dermed ikke interesserer deg for, matte betyr ikke at det er unyttig, vet du. Ekte mannfolk biter tennene sammen, og gir en innsats uansett. Dette "menneskeverd"-faget ditt hørtes ut som et skikkelig kjerringopplegg.
ForrestGump1983
04.01.07 03:18
Du er tilbake med dissingen av alt jeg mener ser jeg Stoner... Ja, så er det et kjerringfag da, so what! Du er sikkert en mobber, så du kunne hatt godt av et slikt fag... Ja, jeg hater matte, jeg tror jeg har dyskalkuli eller hva det heter... Men faen, har aldri skjønt poenget med tunge, vanskelige fag der man må tenke seg i hjel!
Stoner
StonerInnlegg: 12842
04.01.07 03:33
Dersom du aldri har skjønt poenget med fag der man må bruke hodet en smule, så er det kanskje heller ingen vits i at du påtar deg oppgaven med å vurdere hvilke fag norske elever trenger og hva som kan sløyfes. Hater du matte sier det seg selv hvorfor du kun vil ha to timer av det i uka, men man kan ikke droppe et fag fordi noen misliker det. Noen ville sikkert ønsket å fjerne samfunnsfag fordi det er et uinteressant puggefag, og denne meningen er ikke dårligere begrunnet enn din.

Beskyldninger om at jeg er en mobber kan du bare droppe. Du har brukt dem på flere som har sagt seg imot, og det er stakkarslig å lese det. Med slik sutring gjør du deg til en ynkelig fyr.
ForrestGump1983
04.01.07 03:38
Grunnen til at jeg kalte deg mobber var jo for å få frem poenget om at man trenger et fag der man lærer om Menneskeverd og Toleranse, så ikke folk ser på andres meninger som mindreverdige, slik alle som har skrevet inn på denne tråden gjør...pluss at du alltid kritiserer det jeg skriver...
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
04.01.07 09:32
Alle må ha et grunnlag, men allerede på vgs kan man jo velge studieretning og dermed hvilke fag man vil kunne mer i. At dette grunnlaget er så vidt som mulig er bra da det gir bedre innsikt i fagene og dermed bedre forståelse for hvilke valg man skal gjøre etter ungdomsskolen.

Jeg likte selv ikke matte, men selv om jeg ikke har videreutdannet meg innen realfag (tvert i mot) så skjønner jeg likevel at den matten jeg har som grunnlag hjelper med mye forskjellig. Blant annet er jeg i stand til å holde styr på egen økonomi, sjekke at jeg ikke blir lurt av meglere når jeg kjøper og selger bolig, sette opp budsjetter osv.

Forøvrig blir det litt for dumt å kalle alle som ikke er enige med deg for mobbere. Skjerpings.

oppesen
oppesenInnlegg: 6001
04.01.07 10:04
ForrestGump1983 skrev:
Grunnen til at jeg kalte deg mobber var jo for å få frem poenget om at man trenger et fag der man lærer om Menneskeverd og Toleranse, så ikke folk ser på andres meninger som mindreverdige, slik alle som har skrevet inn på denne tråden gjør...pluss at du alltid kritiserer det jeg skriver...

Hva mener du at dette faget helt konkret skal bestå av?
sistemann
04.01.07 10:38
ForrestGump1983 skrev:
Bullshitutdannelse? Så du mener at det å ha respekt for andre mennesker ikke er viktig?

>> Dette har jeg da ikke påstått.

Du var sikkert en mobber på skolen... Eventuelt en som var et skolelys og lærte mattestykkene uten å slå opp boka!

>> Hva jeg eventuelt var spiller da ingen rolle. Jeg kunne lett spekulert i din bakgrunn for disse innleggene, men det skal jeg holde meg for god til. Jeg ser ikke noen grunn til å fjerne fag fordi de er vanskelige for enkelte. Det kan ikke være de svakeste elevene som setter standarden for undervisningen. Jeg ser poenget med at enkelte kan ha store problemer med matematikken, men da bør en heller differensiere undervisningen på et tidligere stadie. Norsk skole nekter å ta inn over seg at et skoleverk som er livredd for å skille mellom folk, umulig kan gjøre noe annet enn å legge lista skummelt lavt.

Menneskeverd er faktisk viktig, selvom du ikke mener det... Hvor mange av folk som går på grunnskolen får bruk for matematikken de har lært senere i livet?

>> Den obligatoriske matematikken i skoleverket er ikke spesielt sær og fjern. Du har fremhevet brøk. Brøk handler om forhold og deler av mengder. Slik kunnskap vil jeg si er helt grunnleggende. Du sier det er selvfølgelig at folk skal kunne prosentregning. Vel, synes du brøk er så fjernt fra prosentregning? Forøvrig er matte en øvelse i abstrakt tenkning og problemløsning. Jeg tipper du hadde godt av det.

Kanskje 10%... 100% hadde hatt godt av å lære mer psykologi og toleranse.

>> Har dette først og fremst å gjøre med mobbeproblemet? Dette tror jeg lett løses ved å slenge mobberne ut av skolen (for kortere tid, selvfølgelig). Strengere disiplinære tiltak er effektivt på barn og ungdom.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55425
04.01.07 10:43
I Matte hadde det holdt med enkel Matte som pluss, minus, gange og dele... Hvorfor ALLE skal lære mer Matte enn dette, som brøk og likninger osv, kan jeg ikke se nytten i... De som har lyst til å satse på realfag kan gjøre det fra vgs og utover, slik at de som sliter i Matte(og det er mange) kan ha minimalt av dette faget.
----------------------------

Og her viser du inkompetanse av enorme proporsjoner....

En lekeskole er ikke en skole av kvalitet. Alle, og jeg mener alle, har godt av å kunne den matten man lærer fram til man kan velge den vekk.

At du tydeligvis velger vekk fag som krever tankevirksomhet og problemsløsningsevne til fordel for rene pugge-, og synsefag sier vel egentlig litt mer om dine evner enn noe annet.

Man må slutte å legge lista i skolen etter de svakeste elevene. Det hadde faktisk hevet nivået i skolene dersom man hadde delt inn klassene etter "kompetansenivå", men det er ikke noe å satse på fra den sosiale siden. Enhetsskolen er noe som irriterer meg, i grunn. Flere og bedre lærere er en ok løsninng. I tillegg må det være "lov" å være flink uten at man skal bli holdt tilbake av systemet.

At du konsekvent kaller dine meningsmotstandere i denne tråden for mobbere er bare lavmål, og vitner om null ryggrad. Typisk sutrereasjon. Dersom du ikke tåler at folk er uenig med deg, bør du ikke diskutere på slike fora som VGD.
And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command,we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili, et spiritu sancti

http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/Rainmaker
kronstad
kronstadInnlegg: 767
04.01.07 12:30
ForrestGump1983 skrev:
Gjennom hele skoletiden har man blitt pepret med en hel masse Matte, Norsk, Engelsk og Naturfag... Pluss masse andre tullefag...
Ja, selvfølgelig trenger folk som skal ta en realfaglig utdannelse fag som Matte og Naturfag, men hva med alle oss som vil jobbe med andre ting, som vil hjelpe vanskeligstilte f.eks...Og vil ta en utdannelse i det? Tror ikke vi har veldig mye bruk for å vite at pi er 3,14, noe jeg aldri har skjønt hvorfor akkurat det tallet er pi... I Norsk er det også mye tullball.. Å lære om en haug med diktere og forfattere, er vel heller ikke noe man har stor bruk for senere i livet... Hadde vært bedre med mindre Norsk, og da heller fokusere på rettskriving og studieteknikk...
--------------

De fagene som er i skolen i dag, som matte, naturfag, norsk, engelsk, nyere historie og samfunsfag er meget viktig for å forberede ungdomen på det som kommer etter at navlestrengen til mamma og pappa er klipt av. Mye er tull i dagens opplegg på ungdomskoletrinnene og gjør at de som er interesert og gjør det som fagplanen krever, får mye tid å kjede seg på, noe som ikke er bra. Mattematikk er noe du har bruk for hver dag, ofte mye mere enn + -. Det er et verktøy du får bruk for over alt. Hører stadig fra undom at de skal bli sjåfører og ikke trenger å kunne så mye mattematikk, regn ut nyttelast plassering på en semi med bare + & -. Det blir ren gjetting.
For de som sier de skal inn i byggebransjen er det umulig å kunne jobbe selvstendig uten å kunne mattematikk, og jo mer du kan jo lettere blir det å finne mål på forskjellig. Alt står ikke på tegninga. Videre er det viktig å ha litt grunnleggende forståelse for hvordan sammfunnet er bygd opp, hvordan det kan forhandles og hvordan man skal opptre, og hvordan din opptreden kan tolkes av andre. Snakk litt med folk som har levd noen år, mulig du lærer noe der.
niomi
niomiInnlegg: 1495
04.01.07 14:14
ForrestGump1983 skrev:
Bullshitutdannelse? Så du mener at det å ha respekt for andre mennesker ikke er viktig? Du var sikkert en mobber på skolen... Eventuelt en som var et skolelys og lærte mattestykkene uten å slå opp boka!

Menneskeverd er faktisk viktig, selvom du ikke mener det... Hvor mange av folk som går på grunnskolen får bruk for matematikken de har lært senere i livet? Kanskje 10%... 100% hadde hatt godt av å lære mer psykologi og toleranse...
-----
*lol*

Respekt for andre er vel en del av allmennoppdragelsen, og skolen skal ikke være en oppdrager, men bedrive læring. Oppdragelse er det foreldrene som har ansvaret for.

De fleste jeg kjenner som hatet realfag på grunskole og VGS, har i etterkant innrømmet at de burde hatt enda mer matematikk som obligatorisk fag. Med en gang man kommer opp på master-nivå i hvilket som helst fagfelt sliter man veldig uten gode grunnleggende matematikk-kunnskaper på nivå med det man lærer i 1MA. For man er ikke i stand til å utføre analysene av det man forsker på uten f.eks. statistikk-kunnskap.

Men du ts, du klarer jo å få hver eneste tråd til å handle om mobbing og hvor fæle og slemme alle som var flinke på skolen er. *lol*
ForrestGump1983
04.01.07 16:58
Unnskyld da! At jeg sugde i Matte, jeg kan vel faen ikke noe for at jeg er mentalt tilbakestående?

Jeg synes også at klassene burde vært delt opp etter evner.. At de som slet i mange fag fikk mer grundig undervisning, eventuelt mindre undervisning i fag de slet i... Så kunne folk som var interressert i matte kost seg med det...
PeterCroucdh
PeterCroucdhInnlegg: 5689
04.01.07 17:32

Menneskekunnskap og Toleranse: 3 timer=> spenstig forslag.
Carebear
CarebearInnlegg: 8050
04.01.07 18:07
ForrestGump1983 skrev:
Unnskyld da! At jeg sugde i Matte, jeg kan vel faen ikke noe for at jeg er mentalt tilbakestående?

Jeg synes også at klassene burde vært delt opp etter evner.. At de som slet i mange fag fikk mer grundig undervisning, eventuelt mindre undervisning i fag de slet i... Så kunne folk som var interressert i matte kost seg med det...

Så alt man sliter med, det skal man slippe lettvint unna? Jaja, ikke rart at ungdommer nå ikke kan skrive skikkelig norsk, eller regne uten kalkulator.
Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55425
04.01.07 18:07
--------------------

At folk som sliter skal få mindre undervisning er jo bare idioti.Man lærer ikke noe da.

Og poenget med grunnskolen er å gi en grunnleggende kunnskapsbasis. Å komme dragende med at man ikke trenger annen matte enn +/- er mildt sagt kunnskapsløst.
And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command,we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili, et spiritu sancti

http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/Rainmaker
sistemann
04.01.07 18:10
Carebear skrev:
Så alt man sliter med, det skal man slippe lettvint unna?"

Det er da ikke nødvendigvis snakk om å slippe unna, men å maksimere utbyttet for alle. Dersom en del av et fag er uoverkommelig for en elev, er det lite vits å kaste bort tid og plage eleven.

sistemann
04.01.07 18:13
ForrestGump1983 skrev:
Unnskyld da! At jeg sugde i Matte, jeg kan vel faen ikke noe for at jeg er mentalt tilbakestående?"

Slutt å se på deg selv som et offer hele tiden. Det er unødvendig av folk å ta opp dine evner i denne debatten, men det var da strengt tatt du som begynte å gå på person her.

ForrestGump1983
04.01.07 18:32
Faktum er at jeg er et offer i det norske skolesystemet... Et mobbeoffer, en som sugde på skolen, og som ikke har kunnet begynne å studere før nå fordi jeg ikke hadde bra nok karakterer fra vgs... Måtte ta opp Nynorsk som privatist 3 ganger blant annet:(

Men nå har jeg omsider begynt å studere, og endelig interresserer skolen meg igjen, fordi jeg nettopp får studere det JEG ønsker, ikke det staten vil jeg skal lære:)
LiKri
04.01.07 18:43
Var det faginndelingen på grunnskolen som gjorde deg til mobbeoffer?

Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
04.01.07 18:57
ForrestGump1983 skrev:
Apropo, hvordan regner man ut medisiner? Tror jeg skal ha det i utdannelsen min, hehe:)
-----------------------
Er redd du må regne med å få bruk for en del matte om du skal utdanne deg innenfor helsevesenet.
Sykepleiere/vernepleiere/hjelpepleiere må kunne medikamentregning. Dette faget, som går ut på å kunne fortynne medisiner, regne ut riktig dose ift kroppsvekt, hvor fort et drypp skal gå ift dose pr time etc, er faktisk det som det strykes mest i på sykepleierskolen. Og ja, det får dødelige konsekvenser om man ikke kan dette.

Da jeg gikk på grunnskolen, tenkte jeg nok en del som deg. Hva skal jeg med alt dette? Hvorfor må jeg lære om Midtøstens historie? Hvorfor må jeg ................? Heldigvis hadde jeg en klok far som fikk meg til å innse at jeg ikke trengte å skjønne hva jeg skulle med det, det ville jeg tidsnok oppdage. Han hadde rett!
I dag sliter jeg med å få min sønn til å skjønne hvorfor han må lære alt mulig. Han er bare 13 år. Det er ikke meningen at han skal skjønne hva han skal med alt sammen. Hans jobb er å lære så mye som mulig mens han kan, så han, når den tid kommer, står så godt rustet til å møte verden som bare mulig!
Marchionni
MarchionniInnlegg: 7156
04.01.07 19:10
Tror ikke vi har veldig mye bruk for å vite at pi er 3,14, noe jeg aldri har skjønt hvorfor akkurat det tallet er pi...

Det er antallet ganger radiusen i en sirkel må legges rundt sirkelen for å komme helt rundt, hvis noen forstod noe av det.
altitude
altitudeInnlegg: 396
04.01.07 19:16
Hvis du legger radien 3,14 ganger rundt sirkelen vil du dessverre aldri komme helt rundt.
LiKri
04.01.07 19:31
Marchionni skrev:
Det er antallet ganger radiusen i en sirkel må legges rundt sirkelen for å komme helt rundt, hvis noen forstod noe av det.

-- Nei. Pi er det tallet du ganger diameteren med for å finne omkretsen. Og dersom man deler omkretsen på pi får man diameteren. Slike ting man ikke skjønner poenget med å vite - før man faktisk får bruk for det - som når man pusser opp hus..

Marchionni
MarchionniInnlegg: 7156
04.01.07 20:06
Hm, jeg har lært det jeg skrev over. Men hvis du sier det så er det vel slik, og skjønner godt at man kan få bruk for å vite det. Særlig hvis man skal finne diameteren.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg