Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Få jobb i USA?

NYTT TEMA
ZyberZone

ZyberZone
30.07.07 10:53
Har lyst til å flytte til USA og jobbe der i noen år.
Hvordan gjør man det lettest?
Har idag fast jobb i en liten norsk bedrift, men ønsker på sikt å jobbe noen år i USA. Trolig vil jeg ikke kunne det i den bedriften jeg jobber i nå.
Må jeg bytte jobb i Norge, få en grei jobb her, for å så få jobbe for den bedriften i Norge?
Finnes det noen slags vikarbyråer man kan bruke til dette?
Vet det finnes det for blant annet Irland, men det er ikke langt nok vest ;)

Kan man ta kontakt direkte med evt bedrifter i USA? Er det mulig for de og evt ordne arbeidsdtillatelse?

Eller må jeg rett og slett vinne et greencard? :P

zyberzone(a)gmail.com
selters

selters
30.07.07 13:48
Jeg er ingen ekspert på området, men jeg er ganske sikker på at du må belage deg på å tjene svindårlig hvis du ikke har en god utdannelse.
solitude

solitude
30.07.07 13:56
selters skrev:
>Jeg er ingen ekspert på området, men jeg er ganske sikker på at du må belage
>deg på å tjene svindårlig hvis du ikke har en god utdannelse.

Nei du er tydeligvis ingen ekspert på området. Ingeniører og bedre har minst dobbelt så stor kjøpekraft i USA enn her. Sitter du derimot i kassa på Rimi er det bedre å bli her.
solitude

solitude
30.07.07 14:14
ZyberZone skrev:
>Har lyst til å flytte til USA og jobbe der i noen år.
>Hvordan gjør man det lettest?
>Har idag fast jobb i en liten norsk bedrift, men ønsker på sikt å jobbe noen år i
>USA. Trolig vil jeg ikke kunne det i den bedriften jeg jobber i nå.
>Må jeg bytte jobb i Norge, få en grei jobb her, for å så få jobbe for den bedriften
>i Norge?
[...]
>Kan man ta kontakt direkte med evt bedrifter i USA? Er det mulig for de og evt >ordne arbeidsdtillatelse?
[...]
>Eller må jeg rett og slett vinne et greencard? :P

Det hadde vært det enkleste, ja, men ellers trenger du et H1B visum som i utgangspunktet giver deg lov å jobbe for en spesifik bedrift i inntil 3 år. Et slikt visum sponses av den aktuelle bedriften og de må overbevise folkene i immigration om at de ikke har kunnet finne din kompetanse på amerikansk jord.

Som du selv er inne på, så kan ansettelse i en global konsern give en mye enklere inngangsbillet da der ofte er mulighet for å be om å få utenlandsopphold og så kan de ordne alt for deg.

Alternativt kan du jo ta på ferie dit, finne deg et stk kvinnfolk og bli gift hvor du efter en 6-12 måneder (husker ikke presist) kvalifiserer til et greencard. Da kan også et forlovelsesvisum være aktuelt som såvidt jeg husker er for et halvt år.

"Alle" ønsker at komme til USA og jobbe og det er ikke uten grunn, men motsat her, så er det stort set folk som kan betegnes som ressurssterke som faktisk får komme inn på lovlig vis.
ZyberZone

ZyberZone
30.07.07 16:00
solitude skrev:

Det hadde vært det enkleste, ja, men ellers trenger du et H1B visum som i utgangspunktet giver deg lov å jobbe for en spesifik bedrift i inntil 3 år. Et slikt visum sponses av den aktuelle bedriften og de må overbevise folkene i immigration om at de ikke har kunnet finne din kompetanse på amerikansk jord.

Som du selv er inne på, så kan ansettelse i en global konsern give en mye enklere inngangsbillet da der ofte er mulighet for å be om å få utenlandsopphold og så kan de ordne alt for deg.

Alternativt kan du jo ta på ferie dit, finne deg et stk kvinnfolk og bli gift hvor du efter en 6-12 måneder (husker ikke presist) kvalifiserer til et greencard. Da kan også et forlovelsesvisum være aktuelt som såvidt jeg husker er for et halvt år.

"Alle" ønsker at komme til USA og jobbe og det er ikke uten grunn, men motsat her, så er det stort set folk som kan betegnes som ressurssterke som faktisk får komme inn på lovlig vis.

>
Takk. Regnet med at det letteste var å få en jobb i Norge først. Får vel prøve på det etterhvert da. Det er jo egentlig ikke noe større problem.

Har jo allerede samboer, og tror ikke hun hadde blitt så glad om jeg giftet meg med noen andre for å få greencard.

Får vel sende en søknad til det lotteriet også..

zyberzone(a)gmail.com
ZyberZone

ZyberZone
30.07.07 16:01
MrMate skrev:
Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen har et ønske om å bo og jobbe i det tilbakestående landet der.

>Vel, er ikke noe problem det. Kan være vanskelig og mye 'unødvendig' papirarbeid til tider, men ellers er det ganske flott :)

zyberzone(a)gmail.com
vannrett

vannrett
18.08.07 02:44
Nei du er tydeligvis ingen ekspert på området. Ingeniører og bedre har minst dobbelt så stor kjøpekraft i USA enn her. Sitter du derimot i kassa på Rimi er det bedre å bli her.

Si ikke det.Det er vel bedre levekår i USA....altså billigere....
Sanyasi

Sanyasi
18.08.07 10:08
vannrett skrev:

Si ikke det.Det er vel bedre levekår i USA....altså billigere....

- Poenget hans er at en del arbeidskraft også er billigere.
Bredsiden

Bredsiden
20.08.07 23:36
USA:
Bygningsingerniører f.eks tjener i gjennomsnitt 40-70000 dollar i året.Junior engineer ligger rett over 40, senior rett under 70, avhengig av landsdel.

http://www.seaint.org/SalarySurvey/report3.asp

Levekostnadene i Norge er ca. 30% høyere enn i USA.

SÅ... at man har minst dobbel så god råde er........ rett og slett tøv.

brosmeraad

brosmeraad
21.08.07 12:31
solitude skrev:

men motsat her, så er det stort set folk som kan betegnes som ressurssterke som faktisk får komme inn på lovlig vis.

--------------------------

Ja i Norge er det vel "sterk" grunn til å komme inn om man ønsker å leve på statens og skattebetalernes bekostyning.

De som er ressurssterke og hardtarbeidende kan komme inn på lovlig vis mens resten spaserer inn enten over ørkenene eller vader over elvene i sør.
sentry3

sentry3
22.08.07 15:19
Det er nok enklere sagt enn gjort...

Det er ikke tilstrekkelig å ha jobb i USA - arbeidsgiver må også kunne godtgjøre at de ikke har vært i stand til å finne amerikanere eller lovlige "residents" som kunne gjort jobben.

Lønn er bare en del av "pakken" som må på plass. Man må ha tilfredsstillende helseforsikring, og det er ikke noen billig affære. Selv betaler jeg USD 1200/måned for helseforsikring for meg selv og familien. ¨Du må være forberedt på å betale "norsk" skatt, for norske skattemyndigheter er ikke spesielt omgjengelige når det gjelder midlertidig utflyttede nordmenn.
wingswest

wingswest
22.08.07 16:23
Jeg kunne tenke meg å jobbe noen år med å kjøre langtransport i usa. Det er sinnsykt digge biler de har der. Det er sikkert mange likesinnede som har lyst å kjøre US truck og oppleve litt av kulturen der borte...
Kanskje det en dag dukker opp noe....

Har dessverre ikke noe svar som kan hjelpe deg, bare dagdrømmer litt selv :)
NormalFyr

NormalFyr
23.08.07 00:13
Det er ikke tilstrekkelig å ha jobb i USA - arbeidsgiver må også kunne godtgjøre at de ikke har vært i stand til å finne amerikanere eller lovlige "residents" som kunne gjort jobben.
--------------------------------

Vel,1.000.000 innvandrere tar USA imot hvert år,så amerikanske arb.givere er ikke vanskelige å ha med å gjør,i motsetning til de norske. Det høres "skrekkelig" ut å måtte liksom "bevise" at det ikke finnes noen andre,men 1 mill finner sin vei igjennom. I motsetning til Norge,hvor til og med norske statsborgere med annen etnisk bakgrunn sliter som bare det,med å finne relevant jobb. USA vet at uten utenlandsk arb.kraft er dem ingenting,USA er et kompetanse samfunn,Norge er sitte på ræva olje-land.
mikaellund

mikaellund
23.05.14 19:03

Det er lett og finne ut hvordan man kan få jobb i USA her: http://www.jobbeiusa.com/

-Jewsus

riksen77

riksen77
25.05.14 08:26
solitude: Alternativt kan du jo ta på ferie dit, finne deg et stk kvinnfolk og bli gift hvor du efter en 6-12 måneder (husker ikke presist) kvalifiserer til et greencard. Da kan også et forlovelsesvisum være aktuelt som såvidt jeg husker er for et halvt år.

bare ikke dra dit på ferie og søk jobb, da blir du kastet ut av landet og du blir nektet innreise i flere år

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg