Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva slags mennesker tar seg et friår?

NYTT TEMA
Ribbentrop
RibbentropInnlegg: 1079
26.08.09 23:54

Jeg undrer meg på ungdommen i dag. Stadig oftere hører jeg at de vil ta seg et friår. Enten mens de studerer eller før de begynner.

Hva tror de at de får ut av dette?  Hva slags veike, uproduktive ungdommer er dette?

Hvordan kan denne trenden snus, og hva var det som førte til den i utgangspunktet?

Neida_du_
Neida_du_Innlegg: 3
27.08.09 00:29

Haha. Hva i alle dager er så galt med å ta seg et friår?

Du lurer på hva de får ut av dette? Tja, det kan jeg fortelle deg. Mange vil bruke tiden på å tjene inn penger og dra ut og reise. De vil oppleve andre land, andre kulturer, se hvordan verden utenfor Norge er. Rart? Nei.

Andre er kanskje ikke sikre på hva de skal gjøre videre og tar seg derfor en pause fra studiene for å jobbe og tenke over hva man vil bli. Ingen vits i å begynne på noe for å begynne på noe?!

Så har du også noen, som kanskje ikke er så motiverte for å gå på skolen og tar seg et friår for å kople ut og få tilbake motivasjonen.. Er dette veikt?

Vi lever kun ett liv, husk at man skal leve også da!

Etter studiene har man nesten 50 år i jobb foran seg, hva er da problemet med å utsette utdannelsen ett års tid, reise, kose seg mens man enda ikke har barn og andre forpliktelser å ta seg av. Nei, skamme seg den som fant på at man skulle leve livet litt i løpet av et liv!

bluesman
bluesmanInnlegg: 3377
27.08.09 03:09

Don't feed the troll

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 13098
27.08.09 03:16

En ting som mange på min alder må tenke litt på, er at det aldri er for sent å begynne å studere. Selv studerer jeg, men sjefen min begynte på studiene som 35-åring. Og da hadde han drevet eget firma i 10 år.

Så ta gjerne noen friår. Jobb, reis, nyt livet. Ikke vits i å stresse med noe som helst. Det er opp til en selv.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 51807
27.08.09 03:19

Tema: Hva slags mennesker tar seg et friår?

Svar: Alle typer. 

Touchy
TouchyInnlegg: 1202
27.08.09 03:35
Hva slags mennesker starter på skole i 1. klasse og går hele veien ut til mastergrad? Dvs kontinuerlig skole fra du er 6 til du minst er 23 år som igjen blir 17 år i strekk med skole og gjerne litt til. Nei, med de sensurerte fagene vi har i dag så mener jeg det er bortkastet. Du kaster regelrett bort livet ditt. Hva er vitsen med å gå så mye på skole? For å leve et liv hvor du må jobbe bort over halve livet ditt? Spørsmålet mitt blir derfor, hvorfor må man tjene penger til å overleve i en verden du ble født? Og om man først har den pengeordningen, hvorfor må du skolere deg så mye at du tjener tonnevis? Hva skal du med de pengene? Skape deg behov? Nei takk.
ferrek
ferrekInnlegg: 15672
27.08.09 17:34
Ribbentrop: Hva tror de at de får ut av dette?

Jeg fikk iallefall spart opp ganske godt med penger jeg nå bruker til skolegangen min. 

Ribbentrop
28.08.09 15:02
bluesman: Don't feed the troll

Hvorfor mener du at jeg er et troll? Er det så usannsynlig at noen synes et friår er dumt, at dette bare må være trolling?

Faktisk er dette noe eg alltid har lurt på, og noe jeg alltid har foraktet. Dersom du synes et friår er helt naturlig, så bør du gå i deg selv en gang til og tenke over handlingen disse menneskene egentlig gjør.

Bringeaer
BringeaerInnlegg: 362
28.08.09 17:54

Kommer vel  ann på hva som menes med et friår? Et år fri fra skolegangen? Eller et årfri fra jobb, skole, ansvar og alt det derre?

Selv måtte jeg ta et "friår". Da jobbet jeg for å kunne tjene penger til å kunne gå skole. Aldri i verden om jeg kunne gått rett fra videregående til høyskole. Det hadde jeg aldri hatt råd til.

De fleste jeg kjenner har brukt sitt "friår" til det samme som meg.

toydoll
toydollInnlegg: 2759
28.08.09 17:57

jeg har hatt flere fri år

første året brukte jeg til og jobb så reise

år 2: reise så jobb

år 3: fått meg fast jobb:)  har absolutt ingen planer om og studere enda, når jeg i gjengjeld tjener over 500 000 der jeg jobber nå uten utdanning ser jeg 0 vitsi med og studere med det første

bluesman
29.08.09 01:26
Ribbentrop: Hvorfor mener du at jeg er et troll? Er det så usannsynlig at noen synes et friår er dumt, at dette bare må være trolling? Faktisk er dette noe eg alltid har lurt på, og noe jeg alltid har foraktet. Dersom du synes et friår er helt naturlig, så bør du gå i deg selv en gang til og tenke over handlingen disse menneskene egentlig gjør.

Vel, når du åpner her med å kalle alle som tar seg et friår for veike og uproduktive ungdommer så syns jeg det du driver med grenser til trolling... 

Hva mener du med et friår? En som reiser rudt i verden et år, en som tar et år på folkehøyskole, en som drar i militæret? Eller mener du folk som ligger på sofaen og gjør absolutt ingenting på et år?

Hvorfor skal folk som ikke aner hva de har lyst til å studere bare kaste seg på et eller annen kjipt studie de ikke er motivert for?

Jeg har aldri reflektert over hvorvidt et friår er naturlig eller ikke, men det er da i hvert fall ikke unaturlig.

Men som jeg spurte om... hva mener du med et friår?

Ribbentrop
29.08.09 02:02
bluesman: Vel, når du åpner her med å kalle alle som tar seg et friår for veike og uproduktive ungdommer så syns jeg det du driver med grenser til trolling...  Hva mener du med et friår? En som reiser rudt i verden et år, en som tar et år på folkehøyskole, en som drar i militæret? Eller mener du folk som ligger på sofaen og gjør absolutt ingenting på et år? Hvorfor skal folk som ikke aner hva de har lyst til å studere bare kaste seg på et eller annen kjipt studie de ikke er motivert for? Jeg har aldri reflektert over hvorvidt et friår er naturlig eller ikke, men det er da i hvert fall ikke unaturlig. Men som jeg spurte om... hva mener du med et friår?

Da er jeg i så fall født som et troll. Om mine meninger ikke passer inn i ditt tolerante samfunnsbilde, så beklager jeg det.

Dette anser jeg som uproduktive friår:

Folk som reiser. Dette gjelder enten de reiser et helt år, eller jobber en del av tiden.

Folk som går på folkehøyskole. Dette er en utvidet leirskole.

Folk som ligger på sofaen eller spiller dota er naturlige friårere.

Folk som tar seg strøjobber, eller jobber deltids.

party_puzen92
party_puzen92Innlegg: 1
29.08.09 09:00

jeg tok meg et friår er ikke noe galt i det!

jeg gikk ikke bare hjemme som alle tror når de hører et fri år jeg fant meg en jobb å begynte og jobbe.

nå går eg på skole igjen å har det mye lettere!

du får mye utav et friår.

(Innlegget ble redigert 29.08.09 09:02)

fjellvika
fjellvikaInnlegg: 534
29.08.09 09:11
Ribbentrop: Faktisk er dette noe eg alltid har lurt på, og noe jeg alltid har foraktet. Dersom du synes et friår er helt naturlig, så bør du gå i deg selv en gang til og tenke over handlingen disse menneskene egentlig gjør.

Det kommer helt an på hvordan dette "friåret" benyttes. Har flere unge i min egen slekt som har hatt et friår i mellom f.eks videregående og høyskole, men da er dette året blitt benyttet til å arbeide. Det er egentlig ikke så dumt. Det gir muligheten til å finansiere utdanningen slik at man slipper eller ihvertfall reduserer behovet for å låne penger. En jeg er onkel til gjorde dette, samt at han jobbet stort sett i alle ferier og av og til i helgene også mens han gikk på skole. Han er i dag elektroingeniør og har god jobb offshore. Ikke 5 flate øre i gjeld pga skolegang, og kan dermed begynne å etablere seg uten å måtte ha dette i mente.

bluesman
29.08.09 16:28
Ribbentrop: Da er jeg i så fall født som et troll. Om mine meninger ikke passer inn i ditt tolerante samfunnsbilde, så beklager jeg det. Dette anser jeg som uproduktive friår: Folk som reiser. Dette gjelder enten de reiser et helt år, eller jobber en del av tiden. Folk som går på folkehøyskole. Dette er en utvidet leirskole. Folk som ligger på sofaen eller spiller dota er naturlige friårere. Folk som tar seg strøjobber, eller jobber deltids.

Du vet at man får ekstrapoeng for folkehøgskole når man søker høyere utdannelse? Litt rart at det skal telle med hvis det er et så uproduktivt år. Hva er galt med leirskole forresten?

Å reise er noe av det mest fornuftige man kan finne på... behøver vel ikke å argumentere så mye for hvorfor det er smart. Gir opplevelser for hele livet, pluss at det utvider horisonten din mer enn noe annet.

Ta strøjobber er genialt... for det første blir du kjent med en hel skare av forskjellige typer mennesker, men du lærer også forskjellige ting som alltids er nyttige... artig å få innblikk i hvordan ting foregår...

Heldigvis bestemmer man over sitt eget liv

(Innlegget ble redigert 29.08.09 16:28)

jwbacke
jwbackeInnlegg: 4160
29.08.09 17:07

Jeg er enig med Ribbentrop. Ungdommer flest begynner ikke å arbeide før de blir 19-20 år gamle, og så skal de ha friår i en alder av 21 år! Maken til udugelige, tiltaksløse, ubehjelpelige, stakkarslige og ansvarsløse fjols! De må være blitt slett oppfostret! Her snakker man om mennesker i full åndelig oppløsning!

(Innlegget ble redigert 29.08.09 17:09)

rearviewmirror
rearviewmirrorInnlegg: 3353
30.08.09 13:10
Ribbentrop: Dette anser jeg som uproduktive friår:

Hvorfor skal jeg være "produktiv"?

mzzlfbs
mzzlfbsInnlegg: 14832
30.08.09 13:14
Ribbentrop: Da er jeg i så fall født som et troll. Om mine meninger ikke passer inn i ditt tolerante samfunnsbilde, så beklager jeg det.

Problemet er vel ikke at du har en mening, men at du er komplett ute av stand til å begrunne den.

heynow
heynowInnlegg: 661
30.08.09 13:20

Hei Ribbentrop. Hvis du ikke ser verdien i å gå på folkehøgskole eller å reise så antar jeg at opplevelser, nye venner og bekjentskaper, og en utvide horisont ikke har noe særlig verdi i ditt liv? Trist.

Dessuten så er det jo et faktum at det ikke finnes jobber for alle til enhver tid. Hva er mest produktivt, gå arbeidsledig eller å ta seg et "veikt og uproduktivt friår"?

En ting er ihvertfall sikkert, et studieår uten mål og mening har ingen verdi.

jwbacke
jwbackeInnlegg: 4160
30.08.09 15:44
rearviewmirror: Hvorfor skal jeg være "produktiv"?

Hvis du lever på dine egne midler, så kan du være så uproduktiv som du vil. Hvis du derimot lever på andres midler, noe du antagelig gjør når du er 19-20 år og skal ha deg et friår, så skal du være produktiv og "jobbe for penga".

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 16002
31.08.09 09:59
rearviewmirror: Hvorfor skal jeg være "produktiv"?

Kanskje trådstarter tror at staten eier deg.

karlosss
karlosssInnlegg: 955
31.08.09 11:36

Friår er for sløkkaser.

Reformisten
ReformistenInnlegg: 1383
31.08.09 12:19

Med mindre ein har konkrete planar for kva ein skal gjere under friåret, er dette ganske bortkasta tid. Kjem du nett ut or Ungdomsskulen og berre sit framfor datamaskinen og surfar på nettet og spelar spel samstundes som du får kost og losji av mamma og pappa, ja då gjer du deg sjølv ei bjørneteneste.

Vidlaste
VidlasteInnlegg: 5751
31.08.09 13:50
Touchy: Hva slags mennesker starter på skole i 1. klasse og går hele veien ut til mastergrad? Dvs kontinuerlig skole fra du er 6 til du minst er 23 år som igjen blir 17 år i strekk med skole og gjerne litt til. Nei, med de sensurerte fagene vi har i dag så mener jeg det er bortkastet. Du kaster regelrett bort livet ditt. Hva er vitsen med å gå så mye på skole? For å leve et liv hvor du må jobbe bort over halve livet ditt? Spørsmålet mitt blir derfor, hvorfor må man tjene penger til å overleve i en verden du ble født? Og om man først har den pengeordningen, hvorfor må du skolere deg så mye at du tjener tonnevis? Hva skal du med de pengene? Skape deg behov? Nei takk.

Planen min er å gå dei 17 åra i strekk med skule. Er det noko rart med det? Eg er ikkje den einaste, skal eg lova deg. Dessutan kastar ein ikkje bort livet ved å gå på skule. Viss ein vel å studera noko som ein tykkjer er interessant, korleis kastar ein då bort livet? Og kvifor gå rett ut i arbeidslivet når ein er ferdig med vidaregåande? Ein får uansett nok tid til å jobba resten av livet, så kvifor ikkje venta med det?
Forresten så er det ikkje alle utdanningane som garanterer at ein tener ein haug med pengar! Hugs òg at nokon må studera og jobba for at samfunnsmaskineriet skal gå rundt.

Touchy
31.08.09 14:06
Vidlaste: Planen min er å gå dei 17 åra i strekk med skule. Er det noko rart med det? Eg er ikkje den einaste, skal eg lova deg. Dessutan kastar ein ikkje bort livet ved å gå på skule. Viss ein vel å studera noko som ein tykkjer er interessant, korleis kastar ein då bort livet? Og kvifor gå rett ut i arbeidslivet når ein er ferdig med vidaregåande? Ein får uansett nok tid til å jobba resten av livet, så kvifor ikkje venta med det?
Forresten så er det ikkje alle utdanningane som garanterer at ein tener ein haug med pengar! Hugs òg at nokon må studera og jobba for at samfunnsmaskineriet skal gå rundt.

Jeg vet at du ikke er den eneste som går 17+ år på skole i strekk. Det er masse interessant å studere. At det er interessant betyr ikke at det er verdt å studere det rett etter videregående. Husk at frem til du er 25 år er du i din beste form. Etter det begynner kroppen, sakte med sikkert å forfalle. Jeg anbefaler deg å utnytte frihet frem til du er 25 år. Velger du å gå på skole i 3-7 nye år rett etter videregående risikerer du at når du er ferdig med studiene er du så "gammel" at du føler at du må starte å jobbe med en gang slik at du får erfaring nok til å gå opp i gradene og få "drømmejobben". Hva har skjedd da? Jo du har fått en veldig god jobb hvor du må jobbe hver eneste dag og gjerne litt til. Du må nok regne med å ta med deg jobben hjem flere ganger. Hva har skjedd? Du startet på skole i 1. klasse og sitter nå med masse arbeid i en alder av 25 som du føler du må fortsette med. Plutselig har du gått mer eller mindre sammenhengende i "fengsel" fra du er 6 år til du er pensjonist. For hva da? Masse penger? Husk at det er ingen naturlov som sier at mennesker jobbe hele livet. Det er noe vi har funnet på selv og nå er vi offer for denne jobbe-"loven". I dagens samfunn er man avhengig av at folk godtar og utfører denne slavementaliteten. Men hvordan er dagens samfunn? Ikke akkurat slik et samfunn burde være. Urettferdighet og overflod. Det er mye som må gjøres og kritisk sans til jobb og studier er i hvertfall en start.

mythical
mythicalInnlegg: 1411
01.09.09 06:29

Veldig kommunistisk tankegang fra trådstarter her. Folk får da gjøre akkurat som de vil. Hva er poenget med at jeg skal vurdere verdien av hva andre gjør med livet sitt? Hva man finner verdi og mening i får være opp til hver enkelt. Alle slike valg har etter mitt syn sine fordeler og bakdeler, f.eks opplevelser vs penger.

Jeg føler dessuten overhodet ikke noe ansvar for at kommunistister skal oppleve meg som "produktiv" for staten. Alle er sin egen lykkes smed.

Personlig vurderer jeg å ta et friår selv om ikke alt for lenge - midt i min yrkeskarriere. Jeg har kommet til et punkt i livet hvor jeg vil oppleve litt andre ting enn kun å plaske rundt på verdens oljefelt og være "produktiv". Penger har jeg nok av også, så det skal gå greit å leve på oppsparte midler et års tid. Jeg må bare vente til barna blir litt eldre.

Jeg gleder meg allerede til å irritere trådstarter og alle andre som lar seg hisse opp over at folk velger annerledes enn dem selv og atpå til velger å være uproduktiv. Det blir sikkert forferdelig for dere å måtte se på at jeg prioriterer å pleie tid med venner og familie, samt å oppleve ting man i jobbhverdagen ellers må klare seg uten.

Ribbentrop
01.09.09 09:39
mythical: Det blir sikkert forferdelig for dere å måtte se på at jeg prioriterer å pleie tid med venner og familie, samt å oppleve ting man i jobbhverdagen ellers må klare seg uten.

Nei det vil bli en kostelig opplevelse for meg. Jeg kan da se ned på deg og le av din uproduktive livsstil.

Jeg kan lene meg tilbake og observere at verden går fra deg. Vi andre vil jobbe og oppnå anerkjennelse, mens du vil plaske rundt i en sandkasse og gjøre mannsrollen til et latterobjekt.

Ribbentrop
01.09.09 09:41
Touchy: Velger du å gå på skole i 3-7 nye år rett etter videregående risikerer du at når du er ferdig med studiene er du så "gammel" at du føler at du må starte å jobbe med en gang slik at du får erfaring nok til å gå opp i gradene og få "drømmejobben".

Hva er så galt med det? Om jeg enten hadde vært 21 eller 30 når jeg var ferdig med studiene så hadde jeg uansett vært svært ivrig etter å komme meg i arbeid. Jeg skjønner ikke tankegangen din når du mener det er normalt å ta et friår etter endt studietid. Aldri har denne tanken slått meg, og aldri visste jeg at slike fantes. Det var også derfor jeg ikke tok opp problemet i startsinnlegget.

Touchy
01.09.09 15:00
Ribbentrop: Hva er så galt med det? Om jeg enten hadde vært 21 eller 30 når jeg var ferdig med studiene så hadde jeg uansett vært svært ivrig etter å komme meg i arbeid. Jeg skjønner ikke tankegangen din når du mener det er normalt å ta et friår etter endt studietid. Aldri har denne tanken slått meg, og aldri visste jeg at slike fantes. Det var også derfor jeg ikke tok opp problemet i startsinnlegget.

Ja, du tok opp "problemet" i startsinnlegget. Du stilte spørsmålstegn til produktiviteten hos dagens ungdom. Tror du mennesker er roboter/maskiner/slaver som skal produsere?

bluesman
01.09.09 15:13

Er jo litt artig å se hvor hjernevasket og slaver av systemet enkelte her er...

Kondolerer til deg trådstarter hvis du i en alder av             anslagsvis 22 +/- ikke har hørt om friår så må du jo ha hatt en svært isolert oppvekst.

Vel, hvis det er arbeid og materielle ting som gjør at du føler deg mann så er jo det er ærlig sak.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg