Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Søknadsfrist

NYTT TEMA
stix10
stix10Innlegg: 1902
14.01.12 18:57

Når det er snakk om søknadsfrist, og datoen f.eks. er 15.01.12.

Er det da til og med denne datoen eller innen  datoen?

Tommel(er) til de(n) som hjelper!

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55535
14.01.12 18:59

Hva står det?

"Innen" eller bare en dato?

Om det står innen ville jeg tolket det som at søknaden må være sendt 14. 01

Med bare en dato vil jeg si at 15.01 er siste dag søknaden kan sendes.

Men uansett er det tryggeste å sende før den absolutt siste datoen.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 46302
14.01.12 19:14
Rainmaker: Om det står innen ville jeg tolket det som at søknaden må være sendt 14. 01

Om noen bruker ordet "innen" er jeg vel tilbøyelig til å tro at de ikke skjønner rekkevidden av å bruke dette ordet og at de egentlig mener at det holder at det blir sendt søknad i løpet av den 15.01.

Den som skriver innen 15.01 og mener at den skulle vært sendt i løpet av den 14.01 har etter min mening villedet søkerne selv om det rent språkmessig er riktig.

Godt over halvparten av søkerne ville trodd at det var den 15.01 som var siste søknadsdato og dermed tror jeg de fleste som mottar slik søknad også behandler det som om det var det uansett hva som skrives i tillegg til datoen.

Rainmaker
14.01.12 19:39
BornOnThe4thOfJuly: Godt over halvparten av søkerne ville trodd at det var den 15.01 som var siste søknadsdato og dermed tror jeg de fleste som mottar slik søknad også behandler det som om det var det uansett hva som skrives i tillegg til datoen.

Jeg tror heller ikke det er mange som vil avvise en søknad pga slik dato, men jeg holder på mitt :-)

Uansett bør det være en tommelfingerregel at man ikke utsetter alt til siste dag. Også jobbsøknader.

BornOnThe4thOfJuly
14.01.12 19:45
Rainmaker: Jeg tror heller ikke det er mange som vil avvise en søknad pga slik dato, men jeg holder på mitt :-) Uansett bør det være en tommelfingerregel at man ikke utsetter alt til siste dag. Også jobbsøknader.

Språklig er det jo riktig, men den som har skrevet noe slikt bør snarest ta seg et kurs i god skriveskikk med spesiell vekt på å skrive slik at det ikke kan misforstås.

Det hadde selvsagt vært det beste, men klarer man ikke det så er jo tross alt siste søknadsdato også noe som kan brukes. Folk får forsåvidt bestemme selv hvordan de legger opp sine gjøremål. Også får de ta konsekvensene uten å skylde på andre  dersom det medfører at de driter seg ut en gang imellom.

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
14.01.12 20:12

Søknadsfrist 15.01 betyr at den må være SENDT 15.01. Dette er helt standard jus / avtalerett.

Sender man det pr. mail, så er jo saken grei.

Sender man det pr. post, og er på fristen, så kan det faktisk være greit å gå i en betjent skranke å be om å få det poststemplet. Slik at du er sikker på at det blir gjort.  Jeg har nemlig opplevd å motta ustemplet post.  Men poststempelet har også en juridisk funksjon. Ikke bare at "rett porto er betalt".

Skulle brevet av ymse årsaker være forsinket, (F.eks dårlig vær som stenger fjelloverganger) så vil du ha retten på din side om det er poststemplet på riktig dato.

stix10
stix10Innlegg: 1902
14.01.12 20:58

Takk for svar alle sammen.

Tommeler delt ut!

Andropov
AndropovInnlegg: 33427
15.01.12 05:30
BornOnThe4thOfJuly: Den som skriver innen 15.01 og mener at den skulle vært sendt i løpet av den 14.01 har etter min mening villedet søkerne selv om det rent språkmessig er riktig.

Nei. Hvis en søknad skal være sendt innen 15. januar, skal den være sendt senest 15. januar, på samme måte som "innen Norge" betyr i Norge.

BornOnThe4thOfJuly
15.01.12 11:32
Andropov: Nei. Hvis en søknad skal være sendt innen 15. januar, skal den være sendt senest 15. januar, på samme måte som "innen Norge" betyr i Norge.

Som sagt er det nok det avsender mener. Men dersom du skriver at noe skal være gjort innen kl 15 så mener man at det skal være gjort før kl 15 og ikke at du har et minutt eller time til.

Å blande bruken av ordet innen brukt om tid og bruken av ordet innen brukt om område gir ingen mening.

Andropov
15.01.12 16:40
BornOnThe4thOfJuly: Å blande bruken av ordet innen brukt om tid og bruken av ordet innen brukt om område gir ingen mening.

Nei vel? Du kan kanskje forklare meg hvorfor innen skulle bety noe annet ved bruk om geografi, og du må gjerne utrede for meg hva som menes med "innen Norge", og eventuelt hvorfor betydningen her skulle være en annen en ved bruk om klokkeslett eller datoer.

(Innlegget ble redigert 15.01.12 16:46)

BornOnThe4thOfJuly
15.01.12 18:01
Andropov: Nei vel? Du kan kanskje forklare meg hvorfor innen skulle bety noe annet ved bruk om geografi, og du må gjerne utrede for meg hva som menes med "innen Norge", og eventuelt hvorfor betydningen her skulle være en annen en ved bruk om klokkeslett eller datoer.

Det har jeg jo allerede forklart i det innlegget du svarte på.

Andropov
15.01.12 18:21

Nei. Du påstår at det er slik, uten å komme med noen begrunnelse. Det er latterlig å påstå at "innen 15. januar" betyr at søknaden må være sendt senest 14. januar, "rent språkmessig". Det er jo riv ruskende galt.

Men det jeg spurte deg om var forskjellen på betydningen av innen ved bruk om geografi og ved bruk om tidsfrister. Du hevder at "[å] blande bruken av ordet innen brukt om tid og bruken av ordet innen brukt om område gir ingen mening".

Det siste her må du nesten utdype.

Rainmaker
15.01.12 18:40
Andropov: Nei vel? Du kan kanskje forklare meg hvorfor innen skulle bety noe annet ved bruk om geografi, og du må gjerne utrede for meg hva som menes med "innen Norge", og eventuelt hvorfor betydningen her skulle være en annen en ved bruk om klokkeslett eller datoer.
innen prep (norr innan, eg 'innenfra')   1 innenfor være i- rekkevidde   2 i løpet av i- kort tid / før i- kvelden / søknaden må sendes i- 1. januar   3 som konj: før, før enn i- han ble ferdig, var det mørkt
BornOnThe4thOfJuly
15.01.12 19:29
Andropov: Det er latterlig å påstå at "innen 15. januar" betyr at søknaden må være sendt senest 14. januar

Ja utrolig latterlig.

Norsk er nå norsk og begrunne norsk språk ser jeg ingen grunn til.

Innen du forstår det så har jeg lagt meg. Det betyr dersom du lurer på det at jeg har lagt med før du forstår det.

Andropov
15.01.12 19:42

Jeg antar at det er lettere å stikke av med halen mellom bena enn å legge seg flat. Begge reaksjoner er vel uansett å regne som en resignasjon.

BornOnThe4thOfJuly
15.01.12 19:49
Andropov: Jeg antar at det er lettere å stikke av med halen mellom bena enn å legge seg flat. Begge reaksjoner er vel uansett å regne som en resignasjon.

Som sagt har jeg nok lagt meg INNEN du har forstått bruken av INNEN i det norske språket.

Noe som altså betyr at jeg har lagt meg FØR du har forstått bruken av INNEN i det norske språket.

Du får legge ut saken på språkforumet så får du se om du får noe napp der.

Så får du eventuelt om du har lyst komme tilbake her å legge deg flat. Jeg bryr meg ikke.

(Innlegget ble redigert 15.01.12 19:49)

Andropov
15.01.12 20:06

Hehe.

Hvorfor i alle dager skulle jeg spørre på språk-forumet om noe jeg vet allerede?

Gi meg en lyd hvis du vil at jeg skal lære deg og/å-regelen. Jeg hjelper så gjerne.

(Innlegget ble redigert 15.01.12 20:08)

BornOnThe4thOfJuly
15.01.12 20:12
Andropov: Hehe. Hvorfor i alle dager skulle jeg spørre på språk-forumet om noe jeg vet allerede? Gi meg en lyd hvis du vil at jeg skal lære deg og/å-regelen. Jeg hjelper så gjerne.

Det virker som du er veldig interessert i språk og helst vil diskutere språk og da er altså språkforumet der du skal være.

For du driver vel ikke å leter etter skrivefeil hos folk for å kommentere det??? Det vel det laveste form for "debatt" man kan bedrive og forresten også forbudt etter reglene.

Hva du vet og hva du tror du vet er nok dessverre to forskjellige ting. Men sånn er det jo med folk som er mer interessert i skrivefeil enn i ordentlig debatt.

Jeg synes forresten du burde lete igjennom dette innlegget også. kanskje du finner flere skrivefeil. Da regner jeg i tilfelle med at jeg har gjort din dag vellykket.

Andropov
15.01.12 20:26

Dagen min har vært helt på det jevne, men hvis jeg hadde hatt suksess med å overbevise deg om at innen og før ikke alltid har samme betydning, så tror jeg at den hadde vært litt bedre.

For å vende tilbake til debatten:

1) Hvis en søknad må være sendt "innen 15. januar", må den være sendt senest 15. januar - ikke 14. januar. Dette er ubestridelig, både språkmessig, juridisk og på alle andre måter. Førsteårs jusstudenter gis ofte minst én oppgave i løpet av emnet forvaltningsrett der tidsfrister er den sentrale problemstillingen. Hvis en av dem kommer til den konklusjon at "innen 15. januar" er det samme som "senest 14. januar", vil den som eventuelt skal rette oppgaven garantert kommentere at det er feil - fordi det er feil. Det finnes ganske omfattende juridisk teori som omhandler akkurat dette ordet.

2) Hvis noe skal være sendt "innen 15. januar", må det som nevnt være sendt senest 15. januar. På akkurat samme måte virker "innen" når det er tale om geografi. Hvis noe må være gjort "innen Norge", må det være gjort i Norge. For å gjøre det litt lettere, kan man bruke ordet "innenfor", som i denne sammenhengen har nøyaktig samme betydning. Det er altså ikke engang en teoretisk forskjell på bruken av "innen" når det er tale om tidsfrister eller geografi.

Altså: "Innen 15. januar" betyr senest 15. januar, men dersom søknaden skal være "sendt" (postlagt) senest denne datoen, må man selvsagt postlegge den innen dagens postgang er gjort. Hvis derimot en e-post skal være sendt senest 15. januar, holder det å sende den klokken 23.59 (det vil si: jeg vet ikke hvor nøyaktige tidsangivelser e-post-leverandører vanligvis opererer med, men dersom det er på minuttet presist, vil fristen være klokken 23.59 - fordi idet klokken bikker til 00.00, er det ikke lenger 15. januar, men den 16.).

(Innlegget ble redigert 15.01.12 20:28)

HornsaIt
HornsaItInnlegg: 188
16.01.12 00:22
Andropov: fordi idet klokken bikker til 00.00, er det ikke lenger 15. januar, men den 16

Dette har du helt rett i!

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 16002
16.01.12 01:35
Andropov: 1) Hvis en søknad må være sendt "innen 15. januar", må den være sendt senest 15. januar - ikke 14. januar. Dette er ubestridelig, både språkmessig, juridisk og på alle andre måter. Førsteårs jusstudenter gis ofte minst én oppgave i løpet av emnet forvaltningsrett der tidsfrister er den sentrale problemstillingen. Hvis en av dem kommer til den konklusjon at "innen 15. januar" er det samme som "senest 14. januar", vil den som eventuelt skal rette oppgaven garantert kommentere at det er feil - fordi det er feil. Det finnes ganske omfattende juridisk teori som omhandler akkurat dette ordet.

LOL

Andropov
16.01.12 06:24
Tordenskjold3: LOL

Hvis du har noe å si til min redegjørelse for bruken av 'innen', anbefaler jeg at du sier det mer elegant enn ved 'LOL'. Bare degenererte halvaper benytter seg av dette høyst pinlige akronymet.

Gratulerer. Du har vunnet min ignoranse samtidig som du har fremstilt deg selv som et komplett fjols.

Good day.

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 16002
16.01.12 12:20
Andropov: Hvis du har noe å si til min redegjørelse for bruken av 'innen', anbefaler jeg at du sier det mer elegant enn ved 'LOL'. Bare degenererte halvaper benytter seg av dette høyst pinlige akronymet.
Gratulerer. Du har vunnet min ignoranse samtidig som du har fremstilt deg selv som et komplett fjols.
Good day.

Hehe, jeg ønsker bare tips til et par bøker om den omfattende juridiske teorien som omhandler ordet "innen".

Men du har rett "innen" betyr i løpet av.
http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalte.aspx?PID=136&M=NewsV2&Action=1&NewsId=84

Selv om det misforstås så ofte at språkrådet "Ordet "innen" kan tolkes forskjellig i diverse tilfeller.

Vi tilrår derfor å bruke andre uttrykksmåter. Dersom noe skal gjøres før år 2003 – dvs. det skal være gjort seinest 31. desember 2002 – kan en bruke formuleringa "før 2003", eller en kan si "i løpet av 2002".

."
http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Raad/Spoersmaal_og_svar/#innen

(Innlegget ble redigert 16.01.12 12:21)

Andropov
16.01.12 20:15

Jeg beklager mitt utbrudd i dag tidlig. Det var uberettiget.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 37288
18.01.12 19:29
Andropov: Dagen min har vært helt på det jevne, men hvis jeg hadde hatt suksess med å overbevise deg om at innen og før ikke alltid har samme betydning, så tror jeg at den hadde vært litt bedre. For å vende tilbake til debatten: 1) Hvis en søknad må være sendt "innen 15. januar", må den være sendt senest 15. januar - ikke 14. januar. Dette er ubestridelig, både språkmessig, juridisk og på alle andre måter. Førsteårs jusstudenter gis ofte minst én oppgave i løpet av emnet forvaltningsrett der tidsfrister er den sentrale problemstillingen. Hvis en av dem kommer til den konklusjon at "innen 15. januar" er det samme som "senest 14. januar", vil den som eventuelt skal rette oppgaven garantert kommentere at det er feil - fordi det er feil. Det finnes ganske omfattende juridisk teori som omhandler akkurat dette ordet. 2) Hvis noe skal være sendt "innen 15. januar", må det som nevnt være sendt senest 15. januar. På akkurat samme måte virker "innen" når det er tale om geografi. Hvis noe må være gjort "innen Norge", må det være gjort i Norge. For å gjøre det litt lettere, kan man bruke ordet "innenfor", som i denne sammenhengen har nøyaktig samme betydning. Det er altså ikke engang en teoretisk forskjell på bruken av "innen" når det er tale om tidsfrister eller geografi. Altså: "Innen 15. januar" betyr senest 15. januar, men dersom søknaden skal være "sendt" (postlagt) senest denne datoen, må man selvsagt postlegge den innen dagens postgang er gjort. Hvis derimot en e-post skal være sendt senest 15. januar, holder det å sende den klokken 23.59 (det vil si: jeg vet ikke hvor nøyaktige tidsangivelser e-post-leverandører vanligvis opererer med, men dersom det er på minuttet presist, vil fristen være klokken 23.59 - fordi idet klokken bikker til 00.00, er det ikke lenger 15. januar, men den 16.).

Nå sier vi at jeg gir deg frist innen klokken 0500 i morgen til å svare. Mener du da at du har "lov" til å svare seinere enn 0500?

Andropov
18.01.12 23:53

Selvsagt ikke. Jeg undres om hva som får deg til å stille spørsmålet.

(Innlegget ble redigert 18.01.12 23:57)

flourhouse
flourhouseInnlegg: 37288
19.01.12 07:13
Andropov: Selvsagt ikke. Jeg undres om hva som får deg til å stille spørsmålet.

Din påstand om at en frist på "innen 15. januar" gjelder som etter at den 15. januar har startet.

Andropov
19.01.12 14:26

Er dette seriøst?

Innen 15. januar betyr rett og slett før 15. januar er over.

Innen kl 05.00 betyr før kl 05:00 er over - det vil si senest 05:00:59.

Jeg håper du skjønner dette..?

Jus-student
Jus-studentInnlegg: 3684
20.01.12 02:27
Andropov: Er dette seriøst? Innen 15. januar betyr rett og slett før 15. januar er over. Innen kl 05.00 betyr før kl 05:00 er over - det vil si senest 05:00:59. Jeg håper du skjønner dette..?

Dette er bare substansløst flisespikkeri fra din side.

Dersom noen sier at noe skal leveres "innen klokka tre i ettermiddag" så mener de i løpet av klokka 14:59:599999...

Grunnen til at det oppstår forvirring er jo det at begrepet er upresist og egentlig dårlig norsk når man snakker om tid. Man burde heller si "før", som i praksis vil bety det samme, men mer presist.

At 0,999.... er det samme som 1 vet vi fra matematikken. Derfor er det også slik at det som er "innen klokka tre"  = 14:59:599999...

(Innlegget ble redigert 20.01.12 02:27)

Andropov
20.01.12 02:31
Jus-student: Dette er bare substansløst flisespikkeri fra din side.

Det er i praksis substansløst, idet det vanskelig kan tenkes at problemstillingen er særlig aktuell. Grunnen til at jeg har beveget meg fra datoer til klokkeslett med sekunders presisjon er at jeg ville få frem det jeg trodde ville være et selvsagt poeng - hvilket det viste seg ikke å være.

Jeg er uenig i at bruk av 'innen' er dårlig norsk, men skal man være bombesikker på at selv det største fjols skal kunne forstå den aktuelle fristens utløp, bør man gjerne bruke 'før'. Det viser erfaringene fra denne tråden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg