Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjemmeeksamen

NYTT TEMA
Ellusen
EllusenInnlegg: 18
03.02.14 20:56

Sitter her med hjemmeeksamen.

Tema: Rehabilitering

Ein mann i 20-åra er nyleg utskreven etter eit lenger opphald i psykiatrisk institusjon, der han for første gong var innlagt for psykose. Mannen bur i eigen bustad. Han er arbeidsledig. Mannen har behov for langvarige og koordinerte tenester. Du er oppnemnt som hans koordinator i kommunen.

Gjer greie for omgrepet rehabilitering. Drøft korleis tverrfagleg samarbeid kan hjelpe mannen i hans rehabiliteringsprosess.

Når jeg skal drøfte hvordan tverrfaglig samarbeid kan hjelpe han? Er et riktig å komme med tiltak som samtalegruppe, arbeidstrening, boligstøtte, støttekontakt, sosionom osv? 

Hyrro
HyrroInnlegg: 18773
12.02.14 21:54
Ellusen: Når jeg skal drøfte hvordan tverrfaglig samarbeid kan hjelpe han? Er et riktig å komme med tiltak som samtalegruppe, arbeidstrening, boligstøtte, støttekontakt, sosionom osv?

Er ikke alt dette noe som allerede eksisterer, og har vært forsøkt i en årrekke uten de helt store resultatene?

Var jeg deg, ville jeg stilt spørsmål om nye og utradisjonelle metoder.

Still også spørsmål om hvorfor det er bestemt at mannen har behov for langvarige og koordinerte tjenester. Hvem har bestemt det og hvorfor?

Kanskje er det slik at mannen trenger å føle ansvar. Det å bli gitt oppgaver som krever noe av ham. Det å bli gjort betydningsfull isteden for et tilfelle. Det å føle at andre (dyr eller mennesker) er avhengig av at han gjør jobben sin bra.

Bruk fantasien, men ikke kom med bastante løsninger. Drøft fordeler og bakdeler.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35392
19.02.14 04:42
Ellusen: Når jeg skal drøfte hvordan tverrfaglig samarbeid kan hjelpe han? Er et riktig å komme med tiltak som samtalegruppe, arbeidstrening, boligstøtte, støttekontakt, sosionom osv?

Må du svare på nynorsk?

Jeg ville foreslått implementering av strenge men sunne rutiner:

Leggetider. Nok og god søvn.

Måltildsrutiner. Lage sunn og god mat til faste tider. Ikke bare er det god næring, men blir høydepunkter i dagen, noe å se frem til, og det gir belønning for innsats.

Fast rytme, altså arbeidstid. Som inntil vedkommende er i arbeid, brukes til f. eks vasking, litteratur håndarbeid og lignende. Slik at man gjør noe, og har aktivitet og fritid, og ikke bare dasser rundt i en stor mental dis.

Frisk luft/trim. Dusj og måltid etter slikt er enda mer oppkvikkende.

Bruk mindre tid til TV og nett. Velg ut visser serier og nyheter. Bruk tid til å reflektere og tenke litt over hva man ser og hvorfor, og hva man får ut av det.

Husk at travle mennesker får gjort mye mer enn dem som "kjeder seg".
"Kjeder seg" er mye synonymt med at maner tiltaksløs og ikke setter pris på fritid. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg