Skjønner at CBS blir litt av det samme som NHH. Jeg måtte nevne de som ikke krevde GMAT, og da er man litt begrenset selvsagt, men likevel så er det et par andre meget gode valg du har som GGSB og Imperial.
Skal du ta GMAT og score minst 600 (men helst mer), samtidig som du ikke har noen internships o.l så er Sverige HHS eller SSE som den heter på engelsk, være et veldig godt alternativ.
Ellers kan du prøve EM Lyon i Frankrike og ESSEC i Frankrike, som jeg tok en mastergrad ved.
Ellers er RSM i Nederland veldig gode de også. ESADE i Spania er også veldig gode. HHS og RSM er vel de som krever aller "minst margin" over 600 mens studenter ved ESSEC pleier å ha rundt 650 og oppover.
Internship er en fordel men det er viktig å påpeke at slikt er det veldig lite av i Norge. Det finnes og har kommet på banen de siste årene men slikt er som regel utbredt i land som USA og UK, Asia-regionen og ellers i land som er altfor orientert mot kapitalismen.
Så det er kjipt hvis en skole eventuelt skulle holde dette mot deg.
Det blir som med undergraduate admissions i USA, der man kan gjerne få toppscore på SAT/ACT, men der en norsk kandidat som regel ikke kan vise til en haug med frivillige aktiviteter slik de fanatiske amerikanske søkere kan, så har ditt og datt, da det er lagt opp slik i USA, mens i Norge er admissions ikke lagt opp slik, ei heller er samfunnet organisert slik.
Så for å dekke over mangelen på "arb.erfaring", så bør du snu dette til din fordel.
Det er rett og slett ikke nok plasser til alle når det gjelder sommerjobb og det har dukket opp nettsider som til og med selger "internships". Hold deg fast, det betyr at du betaler for å jobbe! Hehe, helt på trynet. Og mange interns blir rett og slett utnyttet til helt enkle oppgaver i forhold i forhold til det de var lovet.
Så mangel på internship, betyr ikke at du er "dårlig". Tvert imot, fakta er at det er langt ifra alle det er plass til, selv om man er flink, og den eneste muligheten man har da er å faktisk betale for internship, noe jeg personlig synes er galt, da meningen er ikke å betale for å jobbe men å bli betalt for å jobbe. I verste fall jobbe gratis, men ikke gå enda lenger og betale for å jobbe. Da har det gått av skaftet.
Så det du kan gjøre er å nevne i din personal statement hvilke eventuelle bøker innenfor økonomi du finner interessant og kikk gjerne på noen av de modulene mastergraden inneholder, så kan du si at det er din interesse.
For å backe det opp med noe enda mer relevant, så kan en sommerskole i "business" eller lignende være et godt alternativ. Da viser du at du gjorde noe relevant om sommeren. Så det trenger ikke nødvendigvis være et internship, da det er mange internships som driver på en kritikkverdig måte. Så man må være forsiktig. Sommerskole er da et mye bedre alternativ, og du vil ikke ha noen problemer med å komme inn på noen sommerskolen med karakterene dine. Du må betale ja, men bedre det enn å betale for å jobbe, noe som er en trend alle oppegående studenter bør si et klart NEI til.
Sjekk Utrecht Summer School om du finner noen kurs på advanced bachelors eller masternivå for å være interessante.
http://www.utrechtsummerschool.nl/courses
GMAT er vanskelig, så det tar tid å få den i boks. Jeg øvde til min i flere uker, og da mener jeg minst 8 timen per dag. Så det tar tid. Men jeg kjøpte bøker også og andre hjelpemidler, slik du også kan gjøre. Det har også dukket opp kurs innenfor GMAT, akkurat slik man har kurs innenfor ACT/SAT for undergraduate studier i USA. Så det kan også være et alternativ, å være med på det.