Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Masterstudier i økonomi og administrasjon

NYTT TEMA
Marius-D

Marius-D
10.02.14 22:07

Hei !
Jeg er påvei med å fullføre en bachelorgrad i økonomi og administrasjon ved BI og er klar for å gå videre på en mastergrad med engang. Snittet med ender nok opp et sted mellom 4.2 og 4.3 (A=5).

Av norske skoler er ikke utvalget så veldig interresant, her er det bare BI og NHH som gjelder. Da helst sistnevnte ettersom karakterene burde være gode nok til at jeg er kvalifisert. Utenlandske universiteter har jeg mye mindre oversikt over, og skulle gjerne hørt hvilke skoler hvor de tilbyr studier ala Msc i Øk.Ad. som kan være aktuelle å søke til. Har hverken tatt GMAT eller TOFEL fra før, og føler det kan bli mye arbeid å øve til en GMAT-score på over 600 poeng(?)

Kan også legge til at jeg allerede har tilbrakt et semester på utveksling i BCom programmet ved et høyt annerkjent universitet i Nord-Amerika, men utover dette har jeg ikke mye å by på med tanke på arbeidserfaring og verv. 

PDRA

PDRA
11.02.14 12:15
Marius-D: . Utenlandske universiteter har jeg mye mindre oversikt over, og skulle gjerne hørt hvilke skoler hvor de tilbyr studier ala Msc i Øk.Ad. som kan være aktuelle å søke til. Har hverken tatt GMAT eller TOFEL fra før, og føler det kan bli mye arbeid å øve til en GMAT-score på over 600 poeng(?) Kan også legge til at jeg allerede har tilbrakt et semester på utveksling i BCom programmet ved et høyt annerkjent universitet i Nor

Jeg har svart i mange tråder om dette temaet tidligere, men kan godt nevne det igjen siden alle har sine individuelle behov.

Nå er jeg usikker på om du ønsker skoler som vil ha GMAT, eller skoler som ikke søker GMAT.

Men hvis jeg går utifra at du vil inn på skoler som ikke krever GMAT så har man CBS i København.

CBS er ganske kjent med grader fra BI.

Videre kan du søke deg inn på GGSB i Frankrike. MIB program. De krever heller ikke GMAT. Programmet deres er ranket som regel blant topp 10-15 i The Financial Times.

Ellers krever heller ikke Imperial i London, noe GMAT test men de krever et veldig høyt snitt, noe du heldigvis har, da de krever i grenseland mellom B og A i snitt.

Dette er iallfall de skolene som er av høy kvalitet, og som ikke krever GMAT.

Marius-D

Marius-D
11.02.14 19:58

Takk for svar!

CBS og GGSB er gode skoler, men føler ikke CBS tilbyr så mye mer enn NHH foruten en bedre by å bo i samt internasjonalt studentmiljø.

Si jeg scorer et sted over 600 på en GMAT test, tror du det finnes bedre skoler en de nevnte hvor man kommer utenom arbeidserfaring?

Har du tatt GMAT test selv og vet hvor mye tid det krever å mestre det tankesystemet man trenger for å løse testen på en tilfredstillende måte?

Maximus-Decimus

Maximus-Decimus
12.02.14 04:56
Marius-D: Har du tatt GMAT test selv og vet hvor mye tid det krever å mestre det tankesystemet man trenger for å løse testen på en tilfredstillende måte?

Tok GMAT testen selv den tar litt tid å mestre delevis fordi du skal tilbake til videregående matte (noe som er litt merkelig..) samt engelsk delen der settningsammensetninger er i fokus er rimelig tøff når man ikke er naturlig engelsk talende. Jeg ville nok satt av en 1-2 måneder før jeg tok GMAT testen men det finnes både bøker og annet som kan hjelpe deg før testen. 

Et program du burde se etter er evt CEMS i Europa(verden) det er på mange måter en double degree og de krever ofte at du snakker 2 språk flytende (norsk + engelsk kan være nok men det kommer ann på hvor du søker.)

Meg bekjent er det ingen skoler som tilbyr MSc i øk/adm du må som regel finne deg en spesialiserende retning Msc finance eller noe i den duren. 

Som et siste tips så vil jeg si at det skole valget du tar bør stå litt i stil med hvor du vil jobbe etter endt studie. For de jeg har snakket med som jobber i Norge er det mange norske arbeidsgivere som ikke har snøring om hva som er en god skole ute i Europa så selv om du kanskje sliter deg gjennom en skole med et bra rykte ellers er det ikke sikker det gir deg en leg "up" hvis du ønsker å jobbe i Norge. 

Siste jeg vil legge til er skaff deg et internship eller studie jobb det er 100% key når du skal søke jobb...

PDRA

PDRA
12.02.14 14:12
Marius-D: men føler ikke CBS tilbyr så mye mer enn NHH foruten en bedre by å bo i samt internasjonalt studentmiljø. Si jeg scorer et sted over 600 på en GMAT test, tror du det finnes bedre skoler en de nevnte hvor man kommer utenom arbeidserfaring? Har du tatt GMAT test selv og vet hvor mye tid det krever å mestre det tankesystemet man trenger for å løse testen

Skjønner at CBS blir litt av det samme som NHH. Jeg måtte nevne de som ikke krevde GMAT, og da er man litt begrenset selvsagt, men likevel så er det et par andre meget gode valg du har som GGSB og Imperial.

Skal du ta GMAT og score minst 600 (men helst mer), samtidig som du ikke har noen internships o.l så er Sverige HHS eller SSE som den heter på engelsk, være et veldig godt alternativ.

Ellers kan du prøve EM Lyon i Frankrike og ESSEC i Frankrike, som jeg tok en mastergrad ved.

Ellers er RSM i Nederland veldig gode de også. ESADE i Spania er også veldig gode. HHS og RSM er vel de som krever aller "minst margin" over 600 mens studenter ved ESSEC pleier å ha rundt 650 og oppover.

Internship er en fordel men det er viktig å påpeke at slikt er det veldig lite av i Norge. Det finnes og har kommet på banen de siste årene men slikt er som regel utbredt i land som USA og UK, Asia-regionen og ellers i land som er altfor orientert mot kapitalismen. 

Så det er kjipt hvis en skole eventuelt skulle holde dette mot deg. 

Det blir som med undergraduate admissions i USA, der man kan gjerne få toppscore på SAT/ACT, men der en norsk kandidat som regel ikke kan vise til en haug med frivillige aktiviteter slik de fanatiske amerikanske søkere kan, så har ditt og datt, da det er lagt opp slik i USA, mens i Norge er admissions ikke lagt opp slik, ei heller er samfunnet organisert slik.

Så for å dekke over mangelen på "arb.erfaring", så bør du snu dette til din fordel. 

Det er rett og slett ikke nok plasser til alle når det gjelder sommerjobb og det har dukket opp nettsider som til og med selger "internships". Hold deg fast, det betyr at du betaler for å jobbe! Hehe, helt på trynet. Og mange interns blir rett og slett utnyttet til helt enkle oppgaver i forhold i forhold til det de var lovet.

Så mangel på internship, betyr ikke at du er "dårlig". Tvert imot, fakta er at det er langt ifra alle det er plass til, selv om man er flink, og den eneste muligheten man har da er å faktisk betale for internship, noe jeg personlig synes er galt, da meningen er ikke å betale for å jobbe men å bli betalt for å jobbe. I verste fall jobbe gratis, men ikke gå enda lenger og betale for å jobbe. Da har det gått av skaftet.

Så det du kan gjøre er å nevne i din personal statement hvilke eventuelle bøker innenfor økonomi du finner interessant og kikk gjerne på noen av de modulene mastergraden inneholder, så kan du si at det er din interesse.

For å backe det opp med noe enda mer relevant, så kan en sommerskole i "business" eller lignende være et godt alternativ. Da viser du at du gjorde noe relevant om sommeren. Så det trenger ikke nødvendigvis være et internship, da det er mange internships som driver på en kritikkverdig måte. Så man må være forsiktig. Sommerskole er da et mye bedre alternativ, og du vil ikke ha noen problemer med å komme inn på noen sommerskolen med karakterene dine. Du må betale ja, men bedre det enn å betale for å jobbe, noe som er en trend alle oppegående studenter bør si et klart NEI til.

Sjekk Utrecht Summer School om du finner noen kurs på advanced bachelors eller masternivå for å være interessante.

http://www.utrechtsummerschool.nl/courses

GMAT er vanskelig, så det tar tid å få den i boks. Jeg øvde til min i flere uker, og da mener jeg minst 8 timen per dag. Så det tar tid. Men jeg kjøpte bøker også og andre hjelpemidler, slik du også kan gjøre. Det har også dukket opp kurs innenfor GMAT, akkurat slik man har kurs innenfor ACT/SAT for undergraduate studier i USA. Så det kan også være et alternativ, å være med på det.

Marius-D

Marius-D
13.02.14 13:49
PDRA: For å backe det opp med noe enda mer relevant, så kan en sommerskole i "business" eller lignende være et godt alternativ.

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Hva tror du om å søke sommerkurs på f.eks. LSE?

SSE er jeg allerede på etterskudd mtp. å søke til høsten, så det blir dessverre ikke et alternativ for meg. Har sett litt på RSM og Cass nå, begge virker svært gode, og det er klart det frister å jobbe i London i fremtiden.

Har du selv tatt en bachelorgrad i Norge for så å ta en Msc i utlandet, i såfall; hvordan var overgangen fra et løp med relativt bedagelig tempo til en 12 måneders master?

PDRA

PDRA
13.02.14 15:46
Marius-D: Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Hva tror du om å søke sommerkurs på f.eks. LSE? SSE er jeg allerede på etterskudd mtp. å søke til høsten, så det blir dessverre ikke et alternativ for meg. Har sett litt på RSM og Cass nå, begge virker svært gode, og det er klart det frister å jobbe i London i fremtiden. Har du selv tatt en bachelorgrad i Norge for så å ta en Msc i utlandet, i såfall; hvordan var overgangen fra et løp med relativt bedagelig tempo til en 12 måneders master?

Jeg er selvsagt tilhenger av det, da det viser at du er interessert i faget ditt og er villig til å betale for å lære om det enda mer eller i forveien av dine masterstudier. 

Så sommerskole er veldig bra. Jeg tok frem Utrecht fordi den har grei pris og er rimelig.

LSE er også veldig bra selvsagt, men betydelig dyrere, men hvis du har penger, så er det bare å kjøre på. Det finnes enda dyrere sommerskoler, så sommerskole er litt avhengig av din personlige økonomi.

Cass er også en veldig god skole, og er en veletablert skole på masternivå.

Nei, jeg tok alt i utlandet. Først bachelor ved Bristol, så master ved SOAS før jeg tok master ved ESSEC. Fin og feit studiegjeld, men er verdt det :) Har vært på en rekke intervjuer og de virket veldig positive. Har søkt jobb i Norge, UK, Frankrike og Nederland. Så jeg får svar i begynnelsen av neste måned, og det ser ut til at det vil ordne seg. Hovedsakelig traineestillinger, da det er slik man starter nå for tiden som regel.

12 mnd master er intensivt, så man kan ikke drive og tulle slik norske studenter gjør hjemme i Norge. Man må ta ting seriøst, men det er det som kjennetegner de fleste utenlandsstudenter, nemlig at de er mer seriøse og motiverte, og ikke minst våger mer og er mer utadvendte. For ikke å nevne at man selvsagt er mer åpen for å jobbe i utlandet og ønsker å ha jobbmuligheter i utlandet også. For hvis man har tenkt å jobbe bare i Norge hele tiden, så er det selvsagt ikke noe vits å få en ekstra høy studiegjeld, men hvis man ønsker faktisk å utvide sine jobbmuligheter utover et land med 5 millioner innbyggere, så er utenlandsstudier helt topp. Man får også et unikt nettverk som man aldri kan ellers få av å studere kun i Norge eller via kortere utveksling, da det er altfor kort tid til å etablere noe nettverk.

(Innlegget ble redigert 13.02.14 15:47)

KjerstiSveen

KjerstiSveen
23.01.17 17:57

Hei. 

Hvordan kom du inn på master på EMlyon? 

Jeg kunne tenke meg å gjøre det samme når jeg er ferdig med bacheloren min. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg