Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva ville du valgt på nytt?

NYTT TEMA
ABttger
ABttgerInnlegg: 1
12.02.14 20:07

Jeg går nå på vg1 studiespess. ved Nydalen VGS og lurer nå på hva jeg skal bli. Hva ville dere ha valgt å bli ut i fra lønn/miljøer/sted osv?

Etter min egen plan vil jeg ende opp med 53 konkurranse poeng ut i fra VG med førstegangstjeneste og alderspoeng. Jeg har forløpig sett litt på å bli petroleums ingeniør (lønn) eller Eiendomsmegler (lønn for innsats). Ja, to yrker i hver sin ende...

Så tilbake til spørsmålet, hva ville dere ha valgt å bli ut i fra deres egne erfaringer og synet nå som arbeider ute i den store verden?

(Innlegget ble redigert 12.02.14 20:12)

Hyrro
HyrroInnlegg: 18810
12.02.14 21:31

Var jeg deg ville jeg ikke valgt eiendomsmegler. For det første synes jeg det er en forholdsvis undøvendig jobb, da jeg mener en vanlig advokat godt kan ta seg av det rent formelle om det skulle være nødvenidg. Det viktigskte med en eiendomsmegler er at de tar ansvaret for eventuelle heftelser i eiendommen, så vidt jeg har erfart. Men egentlig skulle det være en smal sak for rettsvesenet dersom noen blir lurt til å ta over gjeld som ikke har noe med kjøpet å gjøre.

For det andre virker det som om eiendomsmegleryrket er veldig ettertraktet i disse dager, og det kan være at markedet allerede er mettet, og du kan bli stående med en utdannelse som ikke gir jobb, eller minimalt med oppdrag om du ønsker å drive egen geskjeft. Omsetning av boliger kan vel neppe bli høyere enn det har vært de sisste årene.

Det er etter sigende behov for ingeniører nå i dag, så det virker adskillig mer fornuftig etter min mening. Men, som alt annet i denne turbulente tid, så er ingenting sikkert, og at det har vært overflod av ingeniører har også skjedd før. Men likevel er det en faglig sterk utdannelse, i hvertfall så lenge det finnes olje som bærende ressurs. Det skulle være godt betalt og det er trygg arbeidsplass hvis du for første kommer innenfor og gjør det godt.

For min egen del hadde jeg valgt arkitekt om jeg kunne begynne på nytt. Eller aller helst spillprogrammering, noe som krever matematiske/logiske egenskaper, fantasi og tegneferdigheter. Men jeg er pensjonist, så det er bare et irritasjonsmoment at jeg ikke kan starte på nytt. Livet har så mye interessant å by på, så ta deg god tid, og ikke bare tenkt penger. Husk at arbeidet vil være din store interesse som du må vie deg til resten av livet, og det kan være en ide å tenke som så, at en betalt hobby må være toppers å kunne bedrive i livet. Hva er vitsen med store penger om du ikke tirves fullt ut, og må komme til å bruke av oppsparte milder og begrenset fritid på det du virkelig har lyst til å gjøre.

(Innlegget ble redigert 12.02.14 21:35)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4667
13.02.14 19:13
ABttger: lurer nå på hva jeg skal bli.

Velg noe du virkelig er interessert i og som du allerede nå viser gode evner i. Bli best mulig i dine sterke sider.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg