Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Antall timer

NYTT TEMA
Sune16
Sune16Innlegg: 3
16.02.14 23:20

Hei, jeg er en gutt på 17 år som jobber på Meny.

1 gang i måneden jobber jeg en 10 timers vakt, ifølge arbeidsmiljøloven kan jeg ikke jobbe lengre enn 8 timer på en dag.

Er dette noe jeg kan ta opp med sjefen uten at det skulle skulle få noen negative følger for meg?

PS. Jeg har ikke jobbet der lengre enn noen måneder og har tenkt til å jobbe der ut VGS.

Lov om arbeidstid

§ 11-2 

(3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

(Innlegget ble redigert 16.02.14 23:21)

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 27126
17.02.14 04:05

Jobber du over 40 timer den uka denne 10-timersvakten ligger i? I så fall har du en god sak. Hvis ikke, drit i det. Jeg tar det for gitt at du får overtidsbetaling og UB-tillegg for disse to timene. Jeg hadde nok ikke kranglet på dette om lønnen var korrekt. Om lønnen var feil, derimot...

Sparklebrus3
Sparklebrus3Innlegg: 4109
17.02.14 05:49

Vil du tjene penger eller ikke. Det er nok av utlendinger som vil inn på det norske arbeidsmarkedet

Lezah
LezahInnlegg: 60999
17.02.14 10:10
Sune16: (3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

Du har vel ikke 40 timer i uken, jamfør det du sier.

Du får heller bare si rett ut at du vil jobbe mindre og tjene mindre.

Jompa
JompaInnlegg: 9522
17.02.14 10:32
Sune16: Er dette noe jeg kan ta opp med sjefen uten at det skulle skulle få noen negative følger for meg?

Ja, det kan du fint ta opp med sjefen. 

Kommer arbeidstilsynet og oppdager at ungdom under 18 år jobber mer enn 8 timer i døgnet venter det straff for arbeidsgiver. Det finnes mange eksempler på at disse lovene brytes.

http://www.sb.no/nyheter/slakter-ragn-sells-1.874202

Sune16
17.02.14 14:20

Jeg jobber maks 20 timer i uken, men jeg får ikke noe ekstra tillegg på de 2 ekstra timene.

Så er ikke dette egentlig barnearbeid?

Lezah
LezahInnlegg: 60999
17.02.14 14:45
Sune16: Så er ikke dette egentlig barnearbeid?

Hm, sa du ikke at du jobbet 10 timer en gang i mnd? 2X10 i uken blir jo noen annet da.

Helt stuerent er det ikke, iom at du skal jobbe inntil 8 timer dagen, mener jeg.

Men du må jo selv vurdere om dette er noe du vil slutte med. Jeg jobbet selv litt da jeg var under 18 og ønsket å jobbe lengst mulig på færrest dager. Hvis du ikke vil jobbe den mengden du gjør, så sier du fra. Mindre penger, og mulig sjefen din er en dass og heller vil få inn noen som gjerne jobber 10 timers vakter (ja, den typen fins).

Sune16
17.02.14 15:03

Jaja, jeg får tenke litt på det...

Takk for hjelpa:D

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5396
20.02.14 13:02

Hva legger du i negative følger, hva tenker du om disse to ekstra timene?

Om du synes det er greit å få den ekstra inntekten, og det ikke plager deg, så ser jeg ingen grunn til å si noe som helst. Så klart kan du si ifra om at det på papiret er ulovlig (?), men at du gjerne tar imot de ekstra timene. 

Bruk jobben for hva det er verdt. Du er ung, og dette er kanskje din første jobb. Gull verdt på veien videre. Du har trolig ca 1 år igjen. Om du trives og alt er bra, si minst mulig negativt, gi inntrykk av at du ønsker mer jobb om mulig, og gi max. Attesten du kan få er verdt langt mer enn evt. overtidsbetaling du kanskje tenker på. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg