Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan få ny jobb

NYTT TEMA
aai
aaiInnlegg: 3
07.03.14 11:01
Jeg er 25 år, og har fagbrev og generell studiekompetanse.    Jeg ønsker å prøve noe nytt, men ønsker ikke å gå mer enn et år på skole eller kurs, og jeg har ikke råd til å være lærling.   Vet dere hvilke kurs eller ettårig skole som kan gi meg en jobb uten dårlig betalt læretid?   Hvilke yrker kan man være hjelpearbeider i, og hvor mye får man da i lønn i forhold til de med fagbrev?   Hvilke jobber kan jeg søke på uten mer utdanning/kurs?
riksen77
riksen77Innlegg: 6248
09.03.14 11:54
aai: Vet dere hvilke kurs eller ettårig skole som kan gi meg en jobb uten dårlig betalt læretid?   Hvilke yrker kan man være hjelpearbeider i, og hvor mye får man da i lønn i forhold til de med fagbrev?   Hvilke jobber kan jeg søke på uten mer utdanning/kurs?

hvilket fag har du fagbrev i, det vil isåfall være ganske relevant, og det kan kanskje være greit å skrive noe om hva du kan se for deg og hva du ønsker å få ut av en ny jobb? 

å bli lei jobben er jo ganske vanlig i perioder, å bytte jobb treger ikke bety å bytte yrke. hvis du tenker litt økonomi oppe i dette så vil det nok være lurere å tenke seg en anen jobb innenfor samme yrke. f.eks jobbe innenfor leverandører til det yrke du har fagbrev i er det jo mange som gjør, da får du brukt dine fagkunnskaper samtidig som du ikke vil gå ned i lønn. deltidsstudier kan være en løsning, ved siden av jobb, gjerne innenfor samme yrket du har fagbrev. da kan du på litt sikt få bedre og annerledes jobber. 

hjelpearbeidere innen yrkes fag tjener dårligere enn fagarbeidere, akkurat hvor mye vet jeg ikke bortsett fra som elektrikere, der ligger de på rundt 160-175 kr/t. i andre håndverksfag tror jeg de ligger lavere, siden du da vil konkurrere med utenlandsk arbeidskraft i mye større grad.  hadde jeg hvert deg hadde jeg satset på noe inenfor samme yrke du allerede kan, litt deltidsstudier ved siden av ny jobb. men det er meg da. håper dette var litt nyttig for din del.   lykke til ihvertfall.

Katy
KatyInnlegg: 10
19.07.19 11:54

Jeg er fagarbeidere hadde 50% natt stilling i 7 natte per måned ned 10 timer arbeide hver natt. Jeg fikk 2 natt i tillegg til den 50 %, sa sjefen min at det blir 60% til sammen er dette riktig? Kan noen svare meg."

Mafiakødd
MafiakøddInnlegg: 12923
23.07.19 01:39

Som ufaglært/hjelpearbeider i håndtverkeryrker så har man vel gjerne en 30-40kr mindre enn en faglært. om du finner ut at det er no for deg så går det jo an å ta fagbrevet som privatist etterhvert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg