Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvaslags folk er mest etterspurte ?

NYTT TEMA
montyfus

montyfus
08.04.14 21:21

Er det noen som har klarsyn nok til å vite hva det vil bli mest etterspørsel rundt i nærmeste fremtid om en holder unna humanetiske og helsefag ?

TøttTøtt

TøttTøtt
09.04.14 21:35

Lærere. Alle slag.

riksen77

riksen77
10.04.14 05:24

ingeniører og andre teknologifag

gjennomsnittlig

gjennomsnittlig
10.04.14 05:34

Hobbyentusiaster som har gjort seg selv til eksperter på reparasjon av crashlandede droner.

ynnory

ynnory
10.04.14 05:38

Kreative journalister.

Maximus-Decimus

Maximus-Decimus
10.04.14 05:57
montyfus: Er det noen som har klarsyn nok til å vite hva det vil bli mest etterspørsel rundt i nærmeste fremtid om en holder unna humanetiske og helsefag ?

Pr-rådgivere

montyfus

montyfus
10.04.14 08:44

har hørt rykter om at 3D modelering er inn for tiden

ungjypling

ungjypling
20.04.14 16:59

Alltid bruk for leger,greit betalt og, menn lang utdannelse da 

Bappy

Bappy
20.04.14 17:59

Ingeniører er det dømt til å bli stor etterspørsel etter. 

Prisnivået i vest-europa er for høyt til å leve av masseproduksjon, så høyteknologi vil være mest aktuelt å leve av for Norge.

Norge er store på høyteknologi i dag, men dette er hovedsaklig konsentrert innen olje-bransjen (av naturlige årsaker). 
Av den grunn sitter nok mange med intrykk av at Norge ikke bidrar med nevneverdige nyvinninger, da oppfinnelser i olje-bransjen ikke er av interesse for folk flest. 

Dette vil i stor grad vrir over mot andre næringer, så ingeniør med kompeanse på fornybar energi vil være sikkert etter min mening. Mye av oljebransjens kompetanse vil kunne benyttes i dette arbeidet, så overgangen trenger ikke å bli så veldig tøff for Norge.

Andre yrker som vil bli etterspurt:
-> Sykepleiere (vet du sa se bort ifra helsefag)
-> Enhver utdannelse med tillegg av gode språkkunnskaper. Spesielt Russisk og Kinesisk vil være gull verd i fremtiden. Tysk, Fransk og Spansk er også sikre vinnere (og selvsagt engelsk)
-> Jus

kansas00

kansas00
21.04.14 01:30

Lærere.. det er vel et av de yrkesgruppene som heller ikke automatisk kan erstattes av en haug av med utlendinger. Slik man kan innen ganske mange yrker. På sikt vil f.eks mangel på teknologer i norge kunne løses med outsorcing etc. Læreryrket kan derimot ikke outsources.

riksen77

riksen77
21.04.14 12:13

jeg sa tidligere at ingeniører og andre teknologifag vil bli etterspurt i mange år fremover men som "bappy" skriver, språk kunnskaper er viktig. hvis du tar f.eks ingeniørfag sammen med andre språk eller studerer i utlandet vil det være et pluss, et stort pluss. russisk, kinesisk, spansk, tysk, fransk og engelsk må man selvsagt kunne. tillegge seg kunnskap som ikke alle andre har. en jeg kjenner er ingeniør og han tok senere kinesisk språk på universitetet og etter dette kinesisk kultur og historie, ikke hovedfag selvfølgelig men nok til å forstå hvordan samfunnet fungerer i kina og det var gull verdt for han med tanke på jobb. en "kombinasjonsutdannelse" eller hva vi skal kalle det tror jeg er nøkkelen til en sikker og interessant jobb i fremtiden 

Abu

Abu
01.06.14 20:52

Energibransjen sies det skal mangle 8000 fagfolk i 2025 mener jeg det er sagt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg