Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva har denne personen rett på?

NYTT TEMA
HappyDudenEspen

HappyDudenEspen
18.05.14 23:36

Min livslange venn og nå svoger har kommet til Norge etter å ha bodd i Frankrike i 14 år. Han er født i Norge og flyttet sammen med familien når han var 8. Er nå 23.

Han kom tilbake nå til Norge med lovnad om fast jobb, men bedriftens økonomiske situasjon forverret seg kraftig og de kunne ikke beholde han lenger.

Han dro da til Nav for å forhøre seg om rettighettene sine, for å se om de kan hjelpe han med jobbmuligheter og/eller økonomisk støand til livsopphold. Eventuelt muligheten til å melde seg på et kurs og få tiltakspenger samtidig.

Han fikk beskjed om at han ikke har noen rettigheter før han enten har bodd i landet i 3 år eller jobbet i 1 år.

Kan dette være rett? Jeg mener, er ikke sosialen der for å hjelpe personer i en sånn situasjon?

Han sender søknader til diverse steder, men har ikke fått noe napp ennå. Situasjonen er ganske deprimerende både for han, meg og kona. Er det noen gode forslag til hva han kan finne på? Og har han virkelig ikke rett til livsopphold eller annen stønad fra Nav? Ber de han virkelig bare sove på gata om han ikke finner seg jobb?

vanlig_fyr

vanlig_fyr
19.05.14 13:15
HappyDudenEspen: Og har han virkelig ikke rett til livsopphold eller annen stønad fra Nav? Ber de han virkelig bare sove på gata om han ikke finner seg jobb?

Tror det stemmer. Om han skulle hatt krav på noe så hadde han måtte betalt skatt når han bodde i Frankrike.

Idet du melder flytting utenlands eller begynner å jobbe utenlands dekkes du ikke lenger av folketrygden, om jeg husker rett.

puma1

puma1
19.05.14 13:32
HappyDudenEspen: Han fikk beskjed om at han ikke har noen rettigheter før han enten har bodd i landet i 3 år eller jobbet i 1 år.

Rettigheter etter den "kommunale delen" av NAV, dvs Lov om sosiale tjenester i NAV, er ikke knyttet til botid eller medlemskap i folketrygden. Det er knyttet til den faktiske situasjonen vedkommende befinner seg i. Om han står i det norske folkeregisteret, om han har fast bopel i Norge og hvilken tilknytning han har her og nå. Uansett vil han ha krav på råd og veiledning, og det har han tydeligvis ikke fått opp mot sosialtjenesteloven i NAV.  

misterGE

misterGE
20.05.14 22:00

Har du ikke betalt trygdeavgift, så får du heller ikke noe folketrygd =)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg