Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp! Trenger svar på Feriepenge spørsmål!

NYTT TEMA
milk19

milk19
28.05.14 23:00

Jeg har oppholdt meg i utlandet og kom hjem til Norge Juni 2013. Derfor har jeg kun jobbet fra August 2013 og opparbeidet kun feriepenger i ca 5 mnd.

Siden jeg er en enslig mor blir jeg svært redd for at jeg ikke skal ha nok penger i Juli mnd da feriepengene mine kommer. Er kun ca 16000 kr! Jeg er nå sykemeldt, og barnehagen jeg jobber i har tvungen ferie for alle i fellesferien i 3 uker. Får jeg da 1 ukes lønn i Juli pluss feriepengene? Hva med de andre ukene? Hvis jeg kun får 16000 kr i feriepenger i Juli blir jo årslønnen min redusert... Siden mnd lønnen min er brutto 26000 kr.

(Innlegget ble redigert 28.05.14 23:08)

haraldwno

haraldwno
29.05.14 10:09

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta mer ferie enn det du har opptjent feriepenger til. Unntaket er hvis bedriften er fullstendig stengt i hele perioden du tvinges til å ta ferie. 

Hvis du bare har opptjent ca 3 uker ferie vil du derfor få lønn for en uke og feriepenger for den siste såfremt bedriften er fullstendig stengt i ferien. 

Litt avhengig av kontrakt så regnes årslønn ut ifra enten:

Månedslønn*11 + feriepenger = årslønn
Årslønn/12 + feriepenger

Men dette står i kontrakten din. 

milk19

milk19
29.05.14 21:59

Står ingen steder i kontrakten min om feriepenger. Ja barnehagen er stengt 3 uker i juli. Du mener altså at jeg får utbetalt en ukes lønn pluss feriepenger  i Juli?

tucan

tucan
30.05.14 08:22

Står ingen steder i kontrakten min om feriepenger. Ja barnehagen er stengt 3 uker i juli. Du mener altså at jeg får utbetalt en ukes lønn pluss feriepenger  i Juli?

Du får vel betalt ut feriepengene i juni.. På samme lønningen vil du bli trukket for ferien.. Der jeg har jobbet blir man trukket for all ferie man har opparbeidet... Om man så tarut merferie enndet resten av året har man blitt trukket når man har tatt den ut..

ta kontakt med lønningskontoret å hør der hvordan det blir på din arbeidsplass..

InnocentBystander

InnocentBystander
30.05.14 09:01
milk19: Hvis jeg kun får 16000 kr i feriepenger i Juli blir jo årslønnen min redusert... Siden mnd lønnen min er brutto 26000 kr.

Om du tar med at feriepengane blir utbetalt utan skattetrekk, så vil du få utbetalt omtrent normal lønn.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg