Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva bør jeg studere og hva kan jeg bli?

NYTT TEMA
Elmiii

Elmiii
04.06.14 19:58

Jeg er 17 år, ferdig med Vg1 nå og har 4 i snittkarakter. Er veldig skuffet over karakterene mine siden jeg vet jeg kan gjøre det bedre. 

Standpunktkarakterer fra Vg1:

Naturfag: 5

Samfunnsfag: 4

Geografi: 4

Engelsk: 3

T-matte: 4

Men av disse karakteren kommer jeg mest sannsynlig til å ta opp samfunnsfag og Geografi og få da forhåpentligvis en karakter høyere. En ting dere må legge merke til er at jeg er så dårlig man kan bli i Engelsk og det har fått meg på andre tanker når jeg har vurdert å bli Ingeniør, siviløkonom osv..  Fravær, orden og atferd er ikke noe problem. (jeg har det minste fraværet i hele klassen faktisk.).  Til 2.klasse har jeg valgt R1, Fysikk 1 ( kommer ikke til å ta Fysikk 2) og Økonomistyring. 

Til vanlig er jeg samarbeidsvillig, ikke så oppfinnsom men ordentlig og ryddig. Som alle andre håper jeg på en jobb med høy mulig lønn og med godt rykte osv..

Takk på forhånd for svar!

(Innlegget ble redigert 04.06.14 19:59)

Mortirolo

Mortirolo
04.06.14 20:18
Elmiii: Som alle andre håper jeg på en jobb med høy mulig lønn og med godt rykte osv..

Jeg valgte ikke yrke ut fra lønn og rykte,men interesse og hva jeg som person trives med. Tror det er lurt i lengden,så er du kanskje heldig at det sammenfaller med høy lønn og godt rykte også.

Mulighetene dine er mange,og du er jo enda ung. du har jo også noen år igjen før du skal videre. BI eller handelshøyskolen er jo veldig i vinden om dagen,men du kommer ikke langt med bachelor i dag. Det er jo gått inflasjon i masterstudenter.

(Innlegget ble redigert 04.06.14 20:20)

91240

91240
05.06.14 07:32

Det er veldig bra at du ser problemet og tar tak i det allerede nå, vgs går veldig fort (selv om det ikke nødvendigvis føles slik mens man går der) og plutselig så er du ferdig. Hvis du da må ta opp mange fag fra hvert årstrinn for å studere det du vil videre så kan det bli tungt, og ikke minst dyrt (tapt arbeidsinntekt fordi du tok opp fag etc.). Altså, bra du ser det allerede nå og gjør noe med det for å forbedre deg.

Du trenger ikke være spesielt oppfinsom/kreativ for å være ingeniør (den kreativiteten kommer uansett ikke ordentlig før man har erfaring og forståelsen), så ikke bekymre deg for det. Jeg er en veldig strukterert person som også er ordentlig og ryddig. Jeg gikk ut av vgs i 2007 og nå jobber jeg som sivilingeniør i oljebransjen i en jobb jeg elsker med veldig god lønn.

Godt at du har lite fravær.

Anngående engelsk så er det mange muligheter for å forbedre den. Det letteste er å dra på utveksling til et engelskspråklig land, og så får du det helt gratis i tillegg til en utrolig bra opplevelse (jeg var 6 mnd på utveksling i Texas i løpet av universitetet). Hvis det hørtes bra ut kunne du vurdert utveksling 1 år på vgs.

Du har god karakter i naturfag, men som du sier var mattekarakteren svak. Jeg anbefaler deg å teste ut https://www.khanacademy.org/ Det er en internettside jeg liker svært godt og er til svært stor hjelp for å lære mattematikk på egenhånd (baserer seg på youtube videoer og oppgaver). Det er helt gratis. Overgangen fra ungdomskolen til vgs matte kan oppleves utfordrende for mange, å ta noen timer i uka med en privatlærer eller hjelp av en flink kammerat kan være en god strategi.

Et råd jeg ville gitt er å ta opp samfunnsfag og geografi for å forbedre karakteren (de er lesefag så det burde gå fint å lære det godt nok til en 5'er på egenhånd, spessielt siden du har hatt faget i et helt år også). Men det er med forbehold om at det ikke går utover realfagskarakterene for andreåret, som burde være ditt største fokus. Matematikk, fysikk, kjemi osv. er fag det fleste vil slite veldig med å forbedre på egenhånd senere, så det er der du burde ha fokuset.

Hva er dine interesser? Jeg visste ikke selv hva jeg ville gjøre mens jeg gikk på vgs. Men jeg likte realfag og visste at jeg ville ha en godt betalt jobb med spennende arbeidsoppgaver og muligheten til å reise over hele verden, så jeg er veldig fornøyd med å jobbe som ingeniør i oljebransjen.

Håper svaret mitt hjelper litt :)

MagneSt

MagneSt
05.06.14 10:51

Det er ikke lett å være 17 og allerede nå skal peile ut sin framtide yrkeskarriære.

Har 3 råd:

Velg ut noe som du tror å ha interesse og talent for.

Hvor god bruk vil det sannsynligvis være for denne utdannelsen i framtiden?

En god idé kan også være å velge mot en yrkesutdannelse som gir flere muligheter -  både idag og framover må man regne med å måtte være fleksibel.

I tillegg: Hvis du ikke kommer inn på noe du har veldig lyst på her landet, ikke vær redd for å vurdere å ta utdannelsen i utlandet. Kan være lurt å vite om den blir godtatt her til lands. Jeg har en flink lege som tok studiet i Tyskland i si tid.

(Innlegget ble redigert 05.06.14 11:02)

VivaLV

VivaLV
05.06.14 12:02
Elmiii: Men av disse karakteren kommer jeg mest sannsynlig til å ta opp samfunnsfag og Geografi og få da forhåpentligvis en karakter høyere

Nødvendigheten av og ta opp fag er jo avhengig av hva du evnt. vil studere videre. Og ta opp fag bare for at de skal se bedre ut på vitnemålet (uten at man trenger det for å komme inn på studieretninger) fremstår for meg som waste-of-time.

Jeg hadde omtrent de karakterene du her hadde og studerte videre til siviløkonom. Fikk bedre karakterer der. Da trur jeg arbeidsgiver bryr seg lite/ingenting om hva du fikk av karakterer på videregådende.

Hvis du føler at du f.eks. må jobbe videre med engelsk så ville jeg startet på en siviløkonomutdanning og så tatt ett av studieårene i utlandet.

For meg så var det relativt klart at jeg ville studere videre som siviløkonom. Bestandig vært veldig interessert i statistikk/matematikk og jobber nå i Statistisk sentralbyrå.

Der har jeg luselønn, men de fleste jeg studerte sammen med har meget gode lønninger. Ikke uvanlig at jeg møter på folk som tjener millioner.

De fleste jobber innen revisjon/regnskap/markedsanalyse etc. etc.

VivaLV

VivaLV
05.06.14 12:08

Siviløkonom er jo en bred og fleksibel utdanning hvor man kan jobbe med det meste. Man sier vel at "siviløkonomer er som poteten, de kan brukes til det meste".

MagneSt

MagneSt
05.06.14 15:17
VivaLV: Da trur jeg arbeidsgiver bryr seg lite/ingenting om hva du fikk av karakterer på videregådende.

Nei, men nå skal man vel ikke undervurdere den kunnskapen man fikk på videregående heller.

Uansett vil jo karakterene der åpne/stenge for videre muligheter.

Rainmaker

Rainmaker
05.06.14 15:34
VivaLV: Jeg hadde omtrent de karakterene du her hadde og studerte videre til siviløkonom. Fikk bedre karakterer der. Da trur jeg arbeidsgiver bryr seg lite/ingenting om hva du fikk av karakterer på videregådende.

Når du søker jobb som krever høyere utdanning er det karakterene fra det studiet som teller. Ikke VGS.

Så du har nok helt rett i at arbeidsgiver ikke bryr seg om dem.

Lezah

Lezah
06.06.14 13:53

Det er ikke normalt å peile seg ut et fremtidig yrke som 17-åring. Ikke stress med det. Lev litt, studer noen ting du syns er interessant, og begynn å vurder derfra og ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen