Det er veldig bra at du ser problemet og tar tak i det allerede nå, vgs går veldig fort (selv om det ikke nødvendigvis føles slik mens man går der) og plutselig så er du ferdig. Hvis du da må ta opp mange fag fra hvert årstrinn for å studere det du vil videre så kan det bli tungt, og ikke minst dyrt (tapt arbeidsinntekt fordi du tok opp fag etc.). Altså, bra du ser det allerede nå og gjør noe med det for å forbedre deg.
Du trenger ikke være spesielt oppfinsom/kreativ for å være ingeniør (den kreativiteten kommer uansett ikke ordentlig før man har erfaring og forståelsen), så ikke bekymre deg for det. Jeg er en veldig strukterert person som også er ordentlig og ryddig. Jeg gikk ut av vgs i 2007 og nå jobber jeg som sivilingeniør i oljebransjen i en jobb jeg elsker med veldig god lønn.
Godt at du har lite fravær.
Anngående engelsk så er det mange muligheter for å forbedre den. Det letteste er å dra på utveksling til et engelskspråklig land, og så får du det helt gratis i tillegg til en utrolig bra opplevelse (jeg var 6 mnd på utveksling i Texas i løpet av universitetet). Hvis det hørtes bra ut kunne du vurdert utveksling 1 år på vgs.
Du har god karakter i naturfag, men som du sier var mattekarakteren svak. Jeg anbefaler deg å teste ut https://www.khanacademy.org/ Det er en internettside jeg liker svært godt og er til svært stor hjelp for å lære mattematikk på egenhånd (baserer seg på youtube videoer og oppgaver). Det er helt gratis. Overgangen fra ungdomskolen til vgs matte kan oppleves utfordrende for mange, å ta noen timer i uka med en privatlærer eller hjelp av en flink kammerat kan være en god strategi.
Et råd jeg ville gitt er å ta opp samfunnsfag og geografi for å forbedre karakteren (de er lesefag så det burde gå fint å lære det godt nok til en 5'er på egenhånd, spessielt siden du har hatt faget i et helt år også). Men det er med forbehold om at det ikke går utover realfagskarakterene for andreåret, som burde være ditt største fokus. Matematikk, fysikk, kjemi osv. er fag det fleste vil slite veldig med å forbedre på egenhånd senere, så det er der du burde ha fokuset.
Hva er dine interesser? Jeg visste ikke selv hva jeg ville gjøre mens jeg gikk på vgs. Men jeg likte realfag og visste at jeg ville ha en godt betalt jobb med spennende arbeidsoppgaver og muligheten til å reise over hele verden, så jeg er veldig fornøyd med å jobbe som ingeniør i oljebransjen.
Håper svaret mitt hjelper litt :)