Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utveksling vår 2015

NYTT TEMA
dzeki

dzeki
05.06.14 14:51

Hei!

Jeg studerer økonomi og ledelse (siv.øk) på BI Oslo. Snart ferdig med første klasse og mulighetene for utveksling ti våren, altså 4 semesteret, virker spennende og noe som vil pynte på CVen min. Utvekslingsmulighetene er mange, og jeg ønsker primært å ta det på en annerkjent handelshøyskole i Europa. Grunnen til det er at det blir mye stress med visum, søknader osv. til USA for kun et semester. Så det jeg lurer på er om noen her inne har erfaring med utveksling innen Europa, eller som studerer økonomi på en av handelshøyskolene i Europa. Kom gjerne med innspill innen vanskelighetsgrad, uteliv, bo og språkvansker. Har ganske bra karakterer hittil så skal nok klare å komme inn på de fleste skolene. 

Takk på forhånd :)

Jompa

Jompa
06.06.14 13:55

Har BI avtale med noen, eller skal du betale alt selv? Det er greit å sjekke på forhånd. Noen av høyskolene er relativt stivprisa.

CBS i Køben (rangert som 34 i 2013, BI og NHH ligger rundt 40-50. plass til sammenligning) er vel populært blant nordmenn, og er vel også rimelig godt ansett. Kjenner et par som gikk der. Du kan også levere besvarelsen på norsk i de dansk-språklige fagene om det er et poeng. De fleste nordmenn er vel ok i engelsk, så det byr vel neppe på de store problemene.

Siklet selv litt på å studere på Manchester Business School kombinert med premier league, men droppet det.

De aller beste skolene er lokalisert i Spania, Frankrike og Sveits, eventuelt i London, men er usikker på mulighetene for å få plass der + kostnader...

Studerte selv i Canada innenfor et annet fagfelt så har ikke allverden å komme med.

Lezah

Lezah
06.06.14 13:58
Jompa: Har BI avtale med noen, eller skal du betale alt selv? Det er greit å sjekke på forhånd. Noen av høyskolene er relativt stivprisa.

BI har en haug med utgekslingsavtaler med diverse skoler. Man betaler vanlig semesteravgift til BI, og ikke noe til det utenlandske lærestedet, i all fall i de tilfellene jeg har vært borti.

TS: Sjekk listen over samarbeidsskoler BI har. Mange gode læresteder å velge mellom, og de fleste er nok veldig safe mtp kvalitet.

dzeki

dzeki
06.06.14 19:07

Takk for tips :) utelukker CBS ettersom det ligger i Skandinavia. Spania og Sveits derimot er jeg meget åpen for. St. Gallen har BI avtale med, og er en skole jeg vurderer. 

Kvitlauk

Kvitlauk
06.06.14 22:57

Jeg tilbrakte et halvår på Universitá Bocconi i Milano, og det var et veldig flott semester. Dersom Italia skulle være aktuelt, vil jeg anbefale denne skolen.

Bocconi var på mange områder en lek i forhold til NHH rent faglig, men enkelte av valgfagene var svært vanskelige. Det er helt avhengig av hva du ønsker å få ut av halvåret. Du kan selvsagt velge fag som "Management of Fashion Industries" og gjøre hva pokker du vil dette halvåret, eller frese på med litt tung makro eller kvantitativ finans.

Angående bomuligheter, så vil jeg anbefale deg å bo privat. Langt bedre. Jeg tok en sjanse og ankom Milano uten bolig, men det ordnet seg raskt.

Utelivet i Milano er ganske heftig, og har noe fra et ganske stivt Armani Club til litt shady undergrunnslokaler. Ganske spennende.

Språkvansker, not so much. Lær deg litt italiensk og du kommer ganske langt med sjarm og et hederlig forsøk på å snakke italiensk. I tillegg er Milano en ganske engelskspråklig by.

Alt i alt er Bocconi regnet som én av de ti beste økonomistudiene i Europa, den italienske kulturen er herlig og du kan også ta det ganske lugnt om du velger det. Jeg foretrakk en god kombinasjon av utfordring og gøy.

Edit: Ser du er gira på St. Gallen også. Sykt spennende skole, og hvert vårsemester arrangeres jo St. Gallen Symposium. Det i seg selv er en god nok grunn til å velge Sveits.

(Innlegget ble redigert 06.06.14 22:59)

vanlig_fyr

vanlig_fyr
08.06.14 14:32

BIs partnerskoler

Kjæresten tok master ved ESADE (barcelona) som er en godt ranket skole og utveksling ved BI Oslo. 

Bor i BCN nå og stortrives, men jeg jobber som kokk, så har lite å bidra med når det kommer til den akademiske biten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg