Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

utdanning mens man mottar dagpenger fra NAV?

NYTT TEMA
auting82
auting82Innlegg: 121
03.12.15 08:39

Ser at  man ikke kan motta dagpenger av NAV mens man studerer 100%, og det er greit nok.

Men i NAV sine paragrafer står det at man kan studere 50% mens man mottar dagpenger.

Likevel så har noen studenter som jeg har møtt på mitt nettbaserte studium sagt at de har fått avslag fra NAV, pga at man har noen oppmøter på høgskolen i løpet av året og det visstnok strider med NAV sitt reglement.

Det er jo utrolig dumt at NAV er mer interessert at folk skal sitte hjemme passitvt enn å forsøke å øke kompetansen sin for å gjøre seg selv mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

Uansett, er det lett for NAV å finne ut om man studerer egentlig??

Hvis man ikke mottar studielån, så meldes jo ikke dette til Lånekassen ?

(Innlegget ble redigert 03.12.15 08:41)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53661
03.12.15 13:05
auting82: Det er jo utrolig dumt at NAV er mer interessert at folk skal sitte hjemme passitvt enn å forsøke å øke kompetansen sin for å gjøre seg selv mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

Eventuelt så får vedkommende ta studielån, som alle andre...

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5123
03.12.15 13:06
auting82: Det er jo utrolig dumt at NAV er mer interessert at folk skal sitte hjemme passitvt enn å forsøke å øke kompetansen sin for å gjøre seg selv mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

NAV er neppe på noe tidspunkt interessert i at folk skal sitte hjemme passivt, selv om det sikkert er lettvint å anta det.

Dagpenger mottar man primært som aktiv arbeidssøker. Ønsker man å studere, kan man søke lånekassen om støtte til dette. Det finnes selvfølgelig unntak og gråsoner, men det hadde vært både idiotisk og urettferdig om man kunne finansiere utdannelsen sin med dagpenger fra NAV.

Uansett er det nok ganske enkelt for NAV å finne ut om du studerer eller ikke, dersom de ønsker det.

auting82
03.12.15 14:51
Palimpsest: Uansett er det nok ganske enkelt for NAV å finne ut om du studerer eller ikke, dersom de ønsker det.

Hvordan finner de ut av det?

Har en del bekjente som er i starten av tredveårene som har vært på NAV i nesten 2år uten å greie å skaffe seg jobb.Det er å sitte passivt ja.

(Innlegget ble redigert 03.12.15 14:54)

auting82
03.12.15 14:53
Rainmaker: Eventuelt så får vedkommende ta studielån, som alle andre...

Ikke alle som lenger har rett til studielån eller kan det av økonomiske årsaker, men da er det vel bedre å sitte på ræva og vare uproduktiv. Herrejesus for et system !!!Studiet er dessuten ikke heltidsstudiet og man jobber hjemmefra stort sett bortsett fra noen få unntak!!Det er tilrettelagt for å ta det mens man jobber!

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5123
03.12.15 15:01
auting82: Hvordan finner de ut av det?

Som student er man meldt opp til skolested og eksamen. Dersom NAV har mistanke kan de fint hente ut lister over dette.

Er man en tilfeldig person i systemet og ligger lavt i terrenget er det naturligvis mindre sannsynlig fordi man forsvinner i mengden, og NAV ikke har ressurser til å etterprøve alle opplysninger til stadighet.

Rainmaker
03.12.15 15:30
auting82: Ikke alle som lenger har rett til studielån eller kan det av økonomiske årsaker, men da er det vel bedre å sitte på ræva og vare uproduktiv. Herrejesus for et system !!!Studiet er dessuten ikke heltidsstudiet og man jobber hjemmefra stort sett bortsett fra noen få unntak!!Det er tilrettelagt for å ta det mens man jobber!

Som andre har vært inne på;

Dagpenger er sikkerhetsnettet for de som mister jobben. Et av kravene for å få dagpenger er at man er aktiv arbeidssøker.

En student er ikke aktiv arbeidssøker. Studenten er student.

Det er ikke ment at dagpenger skal finansiere studier. Til det har man andre ordninger.

auting82
03.12.15 15:48
Rainmaker: En student er ikke aktiv arbeidssøker. Studenten er student

Dette er ikke fulle studier, det er nettstudier som er ment for folk som er i full jobb, dvs som driver med andre aktiviteter enn studier i periden 8-16.Dermed så driver man og søker jobb fra 8-16 og driver med andre ting etter det.Ser ingen problem jeg!

NAV har dette i sitt unntaksregel og derfor så er det veldig merkelig at de avslo søknaden til vedkomne med begrunnelsen at vedkomne vil måtte dra til universitetet to ganger i semestret. Er det liksom ikke lov å bruke hodet litt, referer til NAV saksbehandlere .

Mange har ikke råd eller rett til å ta mer studielån og av den grunn ikke kan falle inn under den ordningen, så den gå ikke for alle.

(Innlegget ble redigert 03.12.15 15:48)

auting82
07.07.16 14:26
Rainmaker: Som andre har vært inne på; Dagpenger er sikkerhetsnettet for de som mister jobben. Et av kravene for å få dagpenger er at man er aktiv arbeidssøker. En student er ikke aktiv arbeidssøker. Studenten er student. Det er ikke ment at dagpenger skal finansiere studier. Til det har man andre ordninger.

Tenkte jeg skulle sende inn en update på saken min.NAV har godkjent dagpenger selv om jeg holder på med et nettbasert master studiumfordi det er i hht til NAV sitt reglement. 

Så Rainmaker, du var feil ;)

Rainmaker
07.07.16 15:09
auting82: Tenkte jeg skulle sende inn en update på saken min.NAV har godkjent dagpenger selv om jeg holder på med et nettbasert master studiumfordi det er i hht til NAV sitt reglement.  Så Rainmaker, du var feil ;)

Regelverket ble endret 1. juli i år....

FadingMemory
FadingMemoryInnlegg: 542
09.07.16 15:25
auting82: Ikke alle som lenger har rett til studielån eller kan det av økonomiske årsaker, men da er det vel bedre å sitte på ræva og vare uproduktiv. Herrejesus for et system !!!Studiet er dessuten ikke heltidsstudiet og man jobber hjemmefra stort sett bortsett fra noen få unntak!!Det er tilrettelagt for å ta det mens man jobber!

Ikke økonomi til å ta studielån? Hva er det du prater om? Et studielån er så og si rentefritt. Hvorfor skal du ha en rett til å få penger til å ta utdanning, mens alle oss andre må ta studielån? Har du denne retten fordi du har sittet flere år på ræva, og vært uproduktiv? Er det derfor du fortjener dette? Taper.

Nattinut
NattinutInnlegg: 1
10.07.18 13:39

Hei. Hva ble resultatet? 1 eller 2 semestre med nettstudie? Fikk du likevel dagpenger? Er i samme prosess selv og skal ta valget om jeg skal ta 1 semester eller 2 med nettstudie, men om jeg fremdeles kan motta dagpenger til jeg får arbeid utenom så slår jeg selvsagt til! :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester