Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny jobb, når kommer første lønn?

NYTT TEMA
Fredrik892
Fredrik892Innlegg: 3
21.10.16 09:28

Hei, begynner i ny jobb 1. November (Kjempespennende:-) )

I kontrakten står det at vi får lønning siste dagen i måneden, men det jeg lurer på er om jeg får da lønn for november den siste dagen i november, eller om jeg må klare meg en hel måned uten lønn? 

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18370
21.10.16 09:33
Fredrik892: I kontrakten står det at vi får lønning siste dagen i måneden, men det jeg lurer på er om jeg får da lønn for november den siste dagen i november, eller om jeg må klare meg en hel måned uten lønn?

Ja. Da får du hele lønnen på etterskudd. Kjedelig den første måneden men veldig greit å forholde seg til etterpå.

Lykke til i ny jobb :)

Fredrik892
21.10.16 09:36

Takk for svar :-) Da får jeg bare leve litt billigere en måned :-D

Tusen takk for det, ser veldig fram til ny arbeidsplass med nye utfordringer :-D

God helg 

(Innlegget ble redigert 21.10.16 09:36)

bobjim37
bobjim37Innlegg: 3583
21.10.16 09:42
Fredrik892: I kontrakten står det at vi får lønning siste dagen i måneden, men det jeg lurer på er om jeg får da lønn for november den siste dagen i november, eller om jeg må klare meg en hel måned uten lønn?

Om du begynner 1. November, og lønningsdag er siste dag i måneden, så vil du få Novemberlønnen 30. November.  Det er ikke sånn at lønnen for November kommer i slutten av Desember..

Mulig du allerede skjønte dette, men spørsmålstillingen, samt det svaret du fikk gjorde meg litt usikker.

Lykke til I ny jobb :)

(Innlegget ble redigert 21.10.16 09:43)

Fredrik892
21.10.16 10:11

Da missforsto jeg faktisk litt, så da trenger jeg ikke overleve på luftboller og vann allikevel, var litt bekymret om jeg måtte gi alle mine nærmeste julegaver på etterskudd i år.

Tusen takk for svar, nå ble jeg lettet :-)

Takk for det, og god helg

(Innlegget ble redigert 21.10.16 10:12)

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
21.10.16 16:20
Fredrik892: Da missforsto jeg faktisk litt, så da trenger jeg ikke overleve på luftboller og vann allikevel, var litt bekymret om jeg måtte gi alle mine nærmeste julegaver på etterskudd i år.

og om ikke er det da vi har mastercard eller litt oppsparte midler :) Betal tilbake med en gang du får lønn og problemet løst :) Lykke til i ny jobb.

thomzi
thomziInnlegg: 23896
21.10.16 17:05
bobjim37: Om du begynner 1. November, og lønningsdag er siste dag i måneden, så vil du få Novemberlønnen 30. November.  Det er ikke sånn at lønnen for November kommer i slutten av Desember..

Kommer jo an på om bedrifter utbetaler lønn etterskuddsvis eller på forskudd. 

Hos oss kjører vi lønn 05. hver måned, og utbetaling 25. i måneden. 
De som er timelønnet får lønn på etterskudd(mao novemberlønn i desember), mens vi som har fastlønn får lønn for måneden det gjelder den 25. samme måned.

(Innlegget ble redigert 21.10.16 17:11)

WhatsUpDoc
WhatsUpDocInnlegg: 17038
22.10.16 05:36
Fredrik892: Hei, begynner i ny jobb 1. November (Kjempespennende:-) ) I kontrakten står det at vi får lønning siste dagen i måneden, men det jeg lurer på er om jeg får da lønn for november den siste dagen i november, eller om jeg må klare meg en hel måned uten lønn?

Det spørs helt på når lønningsperioden er. Det bør vel også stå i kontrakten. Har f.eks. opplevd at lønna kommer helt i slutten av måneden, men at perioden jeg da får betalt for var fra 15. til 14. (i ditt tilfelle fra 1. november til 14. november, lønning i slutten av måneden, så neste periode fra 15. november til 14. desember). Om du ikke finner noe sånt i kontrakten, er det vel ikke verre enn å spørre arbeidsgiver? 

G0oner
G0onerInnlegg: 11820
22.10.16 09:33

Er det ikke lettere å spørre arbeidsgiver? 

bobjim37
bobjim37Innlegg: 3583
24.10.16 08:43
thomzi: Kommer jo an på om bedrifter utbetaler lønn etterskuddsvis eller på forskudd.
Hos oss kjører vi lønn 05. hver måned, og utbetaling 25. i måneden. De som er timelønnet får lønn på etterskudd(mao novemberlønn i desember), mens vi som har fastlønn får lønn for måneden det gjelder den 25. samme måned.

Jeg har aldri vært I noen jobb der lønn for en måned betales I slutten av måneden etter, så spesiellt vanlig kan vel ikke dette være?

Har alltid hatt lønningsdag enten 15. eller 25. og da alltid med lønn for inneværende måned. (Riktignok har jeg ikke vært på timelønn I disse jobbene)

Men ellers støtter jeg forslaget om å spørre arbeidsgiver :) 

thomzi
thomziInnlegg: 23896
24.10.16 16:25
bobjim37: Jeg har aldri vært I noen jobb der lønn for en måned betales I slutten av måneden etter, så spesiellt vanlig kan vel ikke dette være?

Tviler på at det er spesielt vanlig, men dette er praksis i blant annet Elkjøp konsernet.

Kjipt når man starter, men veldig fint når man slutter og får lønn 1mnd etter oppsigelsestiden. Eller hvis man går over til fastlønn, da man får dobbel lønn måneden man starter med fastlønn.

EyvindUlvenes
EyvindUlvenesInnlegg: 4
26.05.19 21:02

Hei jeg har fått ny jobb men lønn er etterbetalt får ikke før den 20 juni, skal sende meldekort til nav men nå nor jeg jobber og ikke får noe fra nav å ikke får lønn før 20 juni hva skal man gjøre der det noe løsning på det. 

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18370
27.05.19 19:54

Jeg håper ikke NAV betaler deg noe for dette. Hvis det er helt krise kan du kanskje spørre om forskudd.

Klikk for å gå tilbake til toppen