Hei!
Jeg er en mann på 23 år som ønsker svært gjerne å få meg en lærlingplass. Føler det haster veldig med å få meg en utdanning nå. Går å tenker over det dag og natt. Blir veldig nedfor hver gang jeg tenker over det. Men anyway, jeg har fullført videregående skole og har generell studiekompetanse, hvor jeg har gått elektrofag vg1, el-energi vg2 og påbygg vg3, i tillegg har jeg noen fag jeg har bestått fra markedsføring på BI Oslo (Hvor jeg avsluttet studiet fordi det var alt for krevende og vanskelig for min del, ga virkelig alt men fikk det ikke til).
Jeg har en stort ønske om å få meg en lærlingplass fortest mulig.
Så spørsmålet er hvilket muligheter har jeg ift lærlingplass?
Og hvilket yrker kan jeg ta lærling som, med den utdanningsbakgrunnen jeg har?
Håper noen kan gi meg et svar på det jeg lurer på!
(Innlegget ble redigert 29.11.16 16:03)

Hvor lang er denne utdanningen? Og hva er kravene for å utdanne seg som det?
Jeg har ikke fagbrev som elektriker, har kun fullført og bestått elektro på vgs
Takk for svar!
(Innlegget ble redigert 29.11.16 17:43)

Otk: Hvor lang er denne utdanningen?
(Innlegget ble redigert 29.11.16 18:28)

"Vanskelig" utdanning å komme inn på ... har 100 plasser, og har vel over 300 søkere årlig. Tror jeg ville hatt noen alternative planer. Hva med å ta teknisk fagskole og bli ingeniør ?
(Innlegget ble redigert 29.11.16 18:40)

Lokfører? Det høres ikke ut som et av fremtidens yrker.
Kanskje elektrikker eller energi montør ligger for deg ?
(Innlegget ble redigert 06.12.16 00:45)

Otk: Lokfører har jeg faktisk tenkt på tidligere. Men føler jeg må komme i gang med utdanningen nå. Er jeg ikke veldig sent ute med utdanning ettersom jeg er 23år nå?
Jeg startet nytt masterstudie da jeg var 25 år etter å ha surret bort 4 år av livet mitt i et forsøk på å bli sivilingeniør. Jeg er selvfølgelig noen år eldre enn de fleste, men syns ikke at det er noe særlig stress. Blir ferdig utdannet når jeg er 30 og ligger dermed noen år bak de fleste andre, men det er heller ikke uvanlig, spesielt på elitestudier som jus, medisin og sivilingeniør.
Hadde heller fokusert på hva du har lyst til å bli enn hvor fort du kan komme ut i arbeid. Dette er en utdannelse du tar for at du fort skal jobbe med det samme eller noe lignende hele livet, og da er det viktigere at man velger det som er riktig enn at man tjener penger med en gang. Det er i hvert fall min holdning til det.
(Innlegget ble redigert 06.12.16 15:03)

Først og fremst, ikke stress med alder. Skjønner at det kan virke stressende, men det er viktigere å finne ut hva du faktisk vil, enn å hoppe rundt på diverse studier du ikke trives med, siden du "bare vil" komme ut i jobb. Det gir vel også bare mer lån.
Vil tippe at gjennomsnittet på mitt studie er 24-25 år.
Jobbe skal du gjøre du til du blir 60-70 år uansett, så viktigere å faktisk trives med den jobben du skal gjøre.
(Innlegget ble redigert 12.12.16 17:16)