Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rett til lønn når firmaet har stengt

NYTT TEMA
pathor

pathor
17.01.17 19:02

Jeg jobber som ung elektriker i en fast og full stilling. Er mye borte å jobber, og har mye overtid. Fikk i romjula ikke betalt for 2. Juledag, noe som vel er riktig siden jeg ikke har krav om betalt helligdag. Hva med resten fra tir til fredag? Firmaet holder stengt i romjula, men de sier at jeg ikke har krav på betaling. Jeg får ikke jobbet så lenge de andre som gir meg jobber har fri.

En annen sak er at hvis jeg får jobb kun fra 9 til 12 en dag pga lite oppdrag, så får jeg ikke betalt for mer enn disse 3 timene.

Håper noen kan gi meg svar på om firmaet kan gjøre dette eller om de gjør noe som ikke er lov. Tror selv jeg skal ha 7 1/5 timer hver dag uansett arbeidsmengden i firmaet.

mf_6

mf_6
17.01.17 21:32
pathor: Fikk i romjula ikke betalt for 2. Juledag, noe som vel er riktig siden jeg ikke har krav om betalt helligdag. Hva med resten fra tir til fredag? Firmaet holder stengt i romjula, men de sier at jeg ikke har krav på betaling. Jeg får ikke jobbet så lenge de andre som gir meg jobber har fri.

Disse romjulsdagene er vel mest sannsynlig feriedager. Arbeidsgiver er jo i sin fulle rett til å bestemme når den enkelte skal ha ferie innenfor ferielovens bestemmelser.

Rainmaker

Rainmaker
18.01.17 09:40
mf_6: Disse romjulsdagene er vel mest sannsynlig feriedager.

Eventuelt at det er avspasering.

I det firmaet jeg jobbet tidligere, jobbet vi litt lenger andre dager, slik at romjul og påske ble avspasert.

krikkert2

krikkert2
18.01.17 15:28
pathor: Jeg jobber som ung elektriker i en fast og full stilling. Er mye borte å jobber, og har mye overtid. Fikk i romjula ikke betalt for 2. Juledag, noe som vel er riktig siden jeg ikke har krav om betalt helligdag. Hva med resten fra tir til fredag? Firmaet holder stengt i romjula, men de sier at jeg ikke har krav på betaling. Jeg får ikke jobbet så lenge de andre som gir meg jobber har fri.
En annen sak er at hvis jeg får jobb kun fra 9 til 12 en dag pga lite oppdrag, så får jeg ikke betalt for mer enn disse 3 timene.
Håper noen kan gi meg svar på om firmaet kan gjøre dette eller om de gjør noe som ikke er lov. Tror selv jeg skal ha 7 1/5 timer hver dag uansett arbeidsmengden i firmaet.

Arbeidsavtalen din (og eventuelle tariffavtaler du og bedriften sorterer under) bestemmer hva du skal ha lønn for.

Hovedregelen er at du har krav på lønn for den tid du faktisk arbeider og de dager du faktisk arbeider. Trenger du noe mer spesifikt må du snakke med noen som kan se den faktiske arbeidsavtalen din.

mf_6

mf_6
18.01.17 16:54
Rainmaker: Eventuelt at det er avspasering.

Tviler på at det er snakk om avspasering her. Da ville han jo hatt betaling nå for timer han har jobbet tidligere, men da ikke fikk betalt for den gangen.

pathor

pathor
28.01.17 21:17

Har ikke hørt noe om at romjula er ferie, og det står ingenting om dette i arbeidsavtalen min. Forstår ikke at jeg bare trekkes 4 dager da jeg egentlig ønsker å jobbe.

Hva med de dager jeg ikke blir tildelt mer enn 4 timers arbeid. Skal jeg da ikke ha fullt betalt for den dagen? Jobber jo fulltid med mye overtid + bor på hotell flere ganger i uka. 

RickiBK

RickiBK
28.01.17 21:23
pathor: Har ikke hørt noe om at romjula er ferie, og det står ingenting om dette i arbeidsavtalen min. Forstår ikke at jeg bare trekkes 4 dager da jeg egentlig ønsker å jobbe.

Er regulert av arbeidsmiljøloven det der. 

Bedriften har ingen aktivitet i de dagene = Ingen får lønn med mindre de har dette nedfelt i sin arbeidsavtale. 

Og du trekkes ikke, men står der kun med fire dager du ikke har arbeidet, og som du da ikke får lønn for. 

Jeg gjetter du er timelønnet?

pathor

pathor
29.01.17 15:38

Stemmer at jeg har timelønn. Syntes det er merkelig at hvis jeg har en full stilling med 7,5 pr dag, og 37,5 pr uke, så skal jeg få betalt så lenge jeg kan stille. Ikke mitt problem at det tidvis er mindre å gjøre.

EndOfGreatness

EndOfGreatness
29.01.17 22:57

Du høres ut som en kul og solidarisk type å jobbe med.

Hvor ung er du, egentlig, du som har vært medlem her siden 2003? To stjerner på åtte innlegg? Hva skjer her a.

(Innlegget ble redigert 29.01.17 22:59)

RickiBK

RickiBK
30.01.17 18:42
pathor: Stemmer at jeg har timelønn. Syntes det er merkelig at hvis jeg har en full stilling med 7,5 pr dag, og 37,5 pr uke, så skal jeg få betalt så lenge jeg kan stille. Ikke mitt problem at det tidvis er mindre å gjøre.

Er forskjell på tidvis stille kontra stengt. 

Når bedriften holder stengt, så har du normalt ikke krav på lønn. 

Er bedriften åpne, men uten oppdrag, er det tilstrekkelig at du er der på bedriften de 7,5 timene hver dag, og vil da normalt få betalt for det. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg