Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rett til lønn når firmaet har stengt

NYTT TEMA
pathor

pathor
17.01.17 19:02

Jeg jobber som ung elektriker i en fast og full stilling. Er mye borte å jobber, og har mye overtid. Fikk i romjula ikke betalt for 2. Juledag, noe som vel er riktig siden jeg ikke har krav om betalt helligdag. Hva med resten fra tir til fredag? Firmaet holder stengt i romjula, men de sier at jeg ikke har krav på betaling. Jeg får ikke jobbet så lenge de andre som gir meg jobber har fri.

En annen sak er at hvis jeg får jobb kun fra 9 til 12 en dag pga lite oppdrag, så får jeg ikke betalt for mer enn disse 3 timene.

Håper noen kan gi meg svar på om firmaet kan gjøre dette eller om de gjør noe som ikke er lov. Tror selv jeg skal ha 7 1/5 timer hver dag uansett arbeidsmengden i firmaet.

mf_6

mf_6
17.01.17 21:32
pathor: Fikk i romjula ikke betalt for 2. Juledag, noe som vel er riktig siden jeg ikke har krav om betalt helligdag. Hva med resten fra tir til fredag? Firmaet holder stengt i romjula, men de sier at jeg ikke har krav på betaling. Jeg får ikke jobbet så lenge de andre som gir meg jobber har fri.

Disse romjulsdagene er vel mest sannsynlig feriedager. Arbeidsgiver er jo i sin fulle rett til å bestemme når den enkelte skal ha ferie innenfor ferielovens bestemmelser.

Rainmaker

Rainmaker
18.01.17 09:40
mf_6: Disse romjulsdagene er vel mest sannsynlig feriedager.

Eventuelt at det er avspasering.

I det firmaet jeg jobbet tidligere, jobbet vi litt lenger andre dager, slik at romjul og påske ble avspasert.

krikkert2

krikkert2
18.01.17 15:28