Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trøbbel med sjef - Avskjed?

NYTT TEMA
petergeorge
petergeorgeInnlegg: 1
27.03.17 13:22

Hei.

Jeg har hatt problemer med sjefen min over lengre tid som siste uke kokte over.

Det blir en ganske lang historie for å gi full kontekst. Jeg har jobbet på den samme bensinstasjonen i 2 år nå. Rett før jul ble jeg utsatt for blind vold på vei til jobb og fikk en hjernerystelse. Sjefen min forlangte allikevel at jeg skulle komme på jobb.

En måned etterpå ca, fikk jeg en veldig ubehaglig stråleskade på øynene mine, fordi sjefen min instrueterte meg og kollegene mine å rengjøre et vifteapparat uten å informere om noen nærliggende UV-lys. Jeg brukte en hel kveld på besøke legevakten og en akutt øyespesialist og ble sykemeldt i en uke. Moren min meldte dette til arbeidstilsynet (uten å diskutere det med meg) slik at sjefen og hele kjeden fikk en slags advarsel av myndighetene.

Bare noen uker etter dette måtte jeg sykemelde meg igjen pga en forkjølelse. Sjefen min ringte meg opp og jeg følte at han uttrykte mistro til hvorvidt jeg faktisk var syk. Jeg manglet naturligvis tålmodigheten til å høre på dette, så jeg avsluttet samtalen veldig brått, (jeg mener at jeg sa «jeg orker ikke denne diskusjonen» rett før jeg la på røret).

Noen dager senere ble jeg innkalt til en samtale hvor jeg fikk vite at sjefen ville egentlig bare si at jeg måtte ringe istedenfor å sende melding dersom jeg var syk. Han sa også at det var uakseptablet å avslutte en samtale med en overordnet på den måten jeg gjorde. Jeg nektet å beklage for dette og etterhvert truet jeg med å slutte. Jeg fikk en muntlig advarsel noen dager senere, som jeg stilte meg uening med

Et par uker etter dette ble jeg innkalt til enda en samtale, som varte nesten 2 timer inn i en stengevakt jeg skulle gjøre. Han tok opp noen enkelte arbeidsprestasjoner som jeg innrømmer var kritikkverdige og satt spørsmål til holdningene mine, spesielt når det gjaldt respekt for leder. Jeg kverulerte veldig mye spesielt når det gjaldt holdningene mine, men jeg følte der og da at vi hadde oppnådd en slags forståelse ihvertfall.

På denne samme vakten ga han meg et veldig vanskelig ekstra gjøremål selv om jeg allerede ligget 2 timer bak skjema på mine vanlig rutiner pga samtalen vi hadde. Jeg fikk vite at jeg kunne jobbe «litt overtid» hvis det ble nødvendig. Naturligvis klarte jeg ikke å gjennomføre alle rutinene og gjøremålene til vanlig standard og jeg måtte på universitetet tidlig neste morgen så jeg kunne ikke jobbe overtid lenge nok til å rette på alt.

Neste dag fikk jeg en veldig kritisk melding om innsatsen min på den vakten, hvor jeg fikk kritiske tilbakemeldinger som nesten alle kollegene mine syntes var helt urimelige eller uhørt om. Jeg svarte med en melding hvor jeg argumenterte mot alle kritikkpunktene til sjefen min, og jeg satte tvil ved hans egen kompetanse og arbeidsmoral.

Litt over en uke senere ble jeg kalt inn til et siste møte, hvor jeg fikk en skriftlig advarsel pga den sistnevnte stengevakten min og mitt svar til kritikken. Han sa at hvis dette skjedde igjen så skulle jeg få sparken. Jeg ble helt forbanna og sa «f... deg, jeg slutter». Når jeg skulle forlate lokalet konfronterte sjefen min meg på veien og jeg skjelte han ut på et veldig grovt vis. Han tok et lydoptak av hele tiraden min på tlf hans, og sa mer eller mindre at jeg aldri kommer til å finne en ny jobb og at jeg har ødelagt livet mitt. Han var til og med så snill å meg en «liten hemmelighet» at han hadde satt seg selv som mål når han begynte på stasjonen å få meg til å si opp.

Jeg nekter å tro at det er en tilfeldighet at han ga meg en skriftelig advarsel en uke før han skulle slutte (jeg mistenker at han prøvde å få meg sagt opp før han forlot stillingen) og ta over en annen stasjon. Spesielt når han innrømte til trynet mitt at han har alltid hatt noe imot meg. Det er sikkert heller ikke tilfeldig at dette skjedde en kort stund etter at han havnet i trøbbel med arbeidstilsynet.

Jeg har ikke hørt noe mer fra jobben siden og jeg venter egentlig bare på et oppsigelsesbrev, men jeg lurte på om dette ville være tilstrekkelig grunnlag for å gi med avskjed? Jeg syns ærlig talt ikke at jeg har gjort noe galt, men jeg forestiller meg at dette er bra nok hjemmel for å gi sparken på dagen.

Ellers skal jeg snart skaffe sykemelding for en eventuelt oppsigelsesperiode. Jeg tenker også prøve å få en samtale med den nye sjefen som blir satt inn.

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1698
28.03.17 07:40

Syns du vingler litt mye her, og det blir vanskelig å komme med en konklusjon når historien kommer fra kun den ene parten.

Sjefen din har ingenting med å pålegge deg å møte på jobb om du har hjernerystelse etter blind vold. Om det ble en diskusjon rundt dette ville jeg bedt han lese arbeidsmiljøloven. Han har heller ingen som helst grunn til å ringe deg i sykdomsperioden for å fortelle deg at han tror du later som du er syk.

Så begynner inntrykket å falle litt for ditt vedkommende. Det er helt korrekt av sjefen å pålegge deg å ringe inn sykdom. Det er ganske standard. Det kan kanskje være grunnen til at sjefen ble litt mistenksom også.

Du innrømmer en del krittverdig forhold vedrørende jobbutførelsen din som ble tatt opp på et møte, men kverulerer når det kom til holdninger. Hvis du er enig i kritikken og at du ikke har gjort en god nok jobb, så er det vel naturlig at det også stilles spørsmål med holdningene dine?

Å svare på kritkk ved å avslutte med å gå til motangrep og stille spørsmål med sjefens kompetanse og arbeidsmoral virker også rart.

Sjefen har ingen rett til å skjelle deg ut og true med sparken. Og hva i all verden skal han kunne gjøre for å hindre deg i å få jobb senere? Jeg regner med du ikke setter opp han som referanse.

Dette er neppe grunn god nok til oppsigelse. Hadde jeg vært deg, så ville jeg selv tatt kontakt og bedt om et møte med noen andre for å få klarnet opp i ting. Det kan være at flere har klaget på vedkommende før.

Så avslutter du med at du skal skaffe sykemelding ut en eventuell oppsigelsesperiode? Skaffe? Helt ærlig, det høres ikke ut som sjefen din er den ideelle sjefen, men det høres strengt tatt ikke ut som du er den ideelle arbeidstaker heller.

Om sjefen er borte og på en annen stasjon, så er det vel bare å fullføre en eventuell oppsigelsesperiode?

(Innlegget ble redigert 28.03.17 07:52)

Mikey666
Mikey666Innlegg: 848
30.03.17 22:15

Wow, du er prakteksempelet på hvorfor dagens generasjon får et dårlig rykte. Når sjefen gjør kritikkverdige avgjørelser så tar du dette med tillitsvalgt på arbeidsplassen. Du har tydeligvis ikke lagt noe som helst innsats i jobben da du erkjenner at du har hatt kritikkverdige prestasjoner. Når sjefen setter spørsmålstegn ved holdningene dine så er din første tanke å bevise de dårlige holdningene dine ved å skjelle ut sjefen og true med å si opp.

Men fra kritikk til svar på det reelle spørsmålet;
Han har bevist både kritikkverdig jobbutførelse, dårlige holdninger, manglende respekt mot overordnede og i tillegg gått både gitt deg muntlig advarsel, litt tid til å forbedre din innsats og holdninger samt gitt deg skriftlig advarsel. Så om du ikke plutselig viser anger og forbedrer jobbutførelsen så har de definitivt mulighet til å gi deg en oppsigelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester