Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gikk fra fulltid til deltid mot min vilje

NYTT TEMA
Olekhansen
OlekhansenInnlegg: 3684
02.05.17 01:23

Her er casen.

Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i snart 3 år og har nylig fått beskjed om at de har ansatt en annen i min stilling som fulltid. Jeg har vist at de har holdt på i en stund med intervjuer for min stilling men jeg hadde aldri trodd at de faktisk skulle annsette en i min stilling noe som overrasket meg litt. Jeg har spurt opptil flere ganger om jeg har gjort noe galt eller om jeg gjør noe feil noe som jeg har fått ett direkte svar på at jeg ikke gjør, jeg gjør en flott jobb men at denne personen er mer ''kvalifisert''. Jeg hadde sagt i fra om for noen måneder siden at jeg var på utkikk etter en ny jobb grunnet at jeg var litt lei/utbrent, noe som jeg åpenbart ikke skulle ha gjort...

Men som tiden gikk så fant jeg meg aldri en ny jobb og etter noen endringer i firmaet så begynnte jeg å få gnisten tilbake noe som gjorde at jeg ønsket å bli med videre. Noen måneder gikk og alt var fint helt til sjefen min kom å sa at han skulle kalle inn intervjuer til min stilling for han ville ha en permanent annsatt. Han sier det fordi jeg har gått på 3 måneders kontrakter, grunnet av at jeg søkte etter nye jobber. Siden han ville ha en mer permanent løsning så tilbydde jeg meg å signere en lengre kontrakt, noe som han ikke var interessert i. Jeg er veldig kvalifisert for jobben og som han sier så gjør jeg ikke noe galt og jeg gjør en bra jobb og det får meg til å undre, kan han gjøre dette? Jeg er veldig usikker og samtidig litt redd fordi jeg må nå søke om støtte fra nav osv mens jeg har planlagt ferie for sommeren som jeg nødvendigvis ikke får penger til nå...

Noen som har peiling på dette?
Takker på forhånd.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15808
02.05.17 06:26

Arbeidsmiljøloven sier at ansettelser i utgangspunktet skal være faste og at midlertidige ansatte har krav på fast  ansettelse etter 12 måneder. Men det finnes mange unntak. Hvis du har sagt at du er på utkikk etter ny jobb og har en tremåneders kontrakt, så vil jeg tro at arbeidsgiver er i sin fulle rett.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 32377
02.05.17 12:52

Er du organisert? Hvis ikke, gjør det! Umiddelbart! 

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
03.05.17 17:42

Det er ikke 12 mnd lenger, det er 3 år. Og TS har tydeligvis jobbet like under 3 år.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15808
03.05.17 19:26
Trolljegern: Det er ikke 12 mnd lenger, det er 3 år. Og TS har tydeligvis jobbet like under 3 år.

Du tenker på AML 14-9?

Det er fortsatt 12 måneder, men det finnes som sagt mange unntak. Noen av dem i samme paragraf, som er litt selvmotsigende, i og med at den både sier at ansettelser skal være faste, men at det kan avtales midlertidig ansettelse i inntil 12 måneder samtidig som den åpner opp for 3 eller 4 års midlertidig ansettelse. Et annet unntak er at samme arbeidsplass ikke automatisk er det samme som samme stilling.

Det finnes fyldige kommentarutgaver som behandler dette. :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester