Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arbeidstimer

NYTT TEMA
GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 44973
07.03.18 03:56

Hei. Litt avansert problemstilling her. Jeg har stilling på kontor på land med vanlig arbeidstid 8-16.

Slik arbeidet jeg frem til 12.02. Deretter reiste jeg offshore med 12-timersdager hver dag(pluss overtid de fleste kvelder) frem til og med 05.03.

Deretter møter jeg på jobb på kontoret igjen 06.03, og er tvunget til å jobbe minst ut denne uken for å få unna alt som er blitt satt på vent den tiden jeg var i sjøen.

Etter mine kalkulasjoner har jeg 317 timer på jobb f.o.m. 01.02 t.o.m. 05.03. Pluss overtid på rundt 25-30 timer.

Har jeg passert en grense her, hvor er linjen?

(Innlegget ble redigert 07.03.18 03:59)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5070
07.03.18 08:49
GatlingGun: Etter mine kalkulasjoner har jeg 317 timer på jobb f.o.m. 01.02 t.o.m. 05.03. Pluss overtid på rundt 25-30 timer.

Dette høres litt mye ut ja.

Alt arbeid utover 9 timer pr. dag skal regnes som overtid.
Dessuten har du rett på minst 35 timer sammenhengende fri hver uke.

Det meste kan du finne her:
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/gjennomsnittsberegning/soknad-om-utvidet-overtidsarbeid/

(Innlegget ble redigert 07.03.18 08:50)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2745
07.03.18 16:55

En vanlig arbeidsmåned er vel på 167,5 timer?

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3309
09.03.18 12:03
GatlingGun: Har jeg passert en grense her, hvor er linjen?

Langt over de fleste grenser dette, ja.

Alt over 9 timer pr. dag er overtid, , og jeg mener arb.miljøloven begrenser antall timer overtid pr.mnd til 20 timer. Arbeidsgiver kan søke om utvidelse til 40 ved spesielle tilfeller. Her snakker vi 150 timer.

For turnusarbeid gjelder andre regler, regner med du har inngått en avtale om at du ikke skal jobber noen uker framover?

GatlingGun
10.03.18 00:20
RogerMaar: For turnusarbeid gjelder andre regler, regner med du har inngått en avtale om at du ikke skal jobber noen uker framover?

Jeg kan ikke ta fri før ut i april en gang.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1500
10.03.18 00:35
GatlingGun: Slik arbeidet jeg frem til 12.02. Deretter reiste jeg offshore med 12-timersdager hver dag(pluss overtid de fleste kvelder) frem til og med 05.03.

Snakker vi en eller to arbeidsgivere her?

GatlingGun
10.03.18 01:00
spredo-the-original: Snakker vi en eller to arbeidsgivere her?

En og samme. Har en grei avspaseringsbank, men det er umulg for meg å ta mr enn noen timer fri denne mnd.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1500
10.03.18 15:30
GatlingGun: En og samme. Har en grei avspaseringsbank, men det er umulg for meg å ta mr enn noen timer fri denne mnd.

Da er det bare å kjøre på.

Har vært borti arbeidsgivere før som mener at "vi kan innføre at vi sletter all fleksitid over 40 timer første desember hvert år"... og som også nekter ansatte å avspasere i perioden frem til 1 desember. 
De skjønner liksom ikke helt at en ansatt som har 100 fleksitimer IKKE blir kvitt 60 av dem ved å avspasere "noen timer i uken".

Jeg er i utgangspunktet interessert i større fleksibilitet enn arbeidsmiljøloven tilllater... men det skal gå BEGGE VEIER.
Arbeidsgivere som bare "tar" ... Ta dem!

Og lykke til.
Som det er sagt her, loven sier hvor mange timer du kan jobbe før det er snakk om overtid.
Deretter er det noen "særregler" rundt "fleksibel arbeidstid" og "fleksitid", men det er en uttalt forventning om at fleksitiden kan avspaseres. Når arbeidsgiver ikke klarer å legge til rette for sånt... Så misbruker de ordningen og bør egentlig tvinges til å utbetale overtid for alt utover normal arbeidstid (ingen adgang til fleksitid)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg