Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppsigelse pga facebook kommentar?

NYTT TEMA
_subzero_
_subzero_Innlegg: 148
20.04.18 16:45

I dag ble jeg kalt inn på kontoret til sjefen der han viste meg en sms med en screenshoy av et bilde jeg la som en kommentar i en post til en kollega. Vil ikke gå inn på hva det var men det var et bilde av en lettkledd dame med firma logoen som var photoshopet. (Fant dette bildet på nettet ikke jeg som har lagd det) var jo ment som en spøk bare og facebook kommentaren er over en måned gammel.

men nå har da noen tatt seg bryet med å rapportere dette til en av sjefene. Min profil er privat så det må være noen på min venneliste eller noen som vet jeg jobber i firmaet. Sjefen ba meg bare fjerne posten. Ikke noe mere en det. Men jeg lurer nå på om dette pluttselig går oppover i systemet kan jeg få sparken pga dette?

Da sjefen svarte at bildet var fjernet så lurte den andre personen på hvor jeg hadde fått tak i det bildet. Pga logo var lik osv.. Men alt er jo på nettet!! Er jo ikke jeg som har lagd bildet! Og det var inne i et kommentarfelt i en facebook post som kun vennene til han som har lagd posten kunne se. Altså noen må ha klikket på kommentarer og lest for å ha sett den. Kan jeg få sparken?

(Innlegget ble redigert 20.04.18 16:46)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8381
20.04.18 20:29
_subzero_: Men jeg lurer nå på om dette pluttselig går oppover i systemet kan jeg få sparken pga dette?

Nei.

Oppsigelse på eit slikt grunnlag er heilt utenkelig.

(Innlegget ble redigert 20.04.18 20:30)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53682
20.04.18 22:01
_subzero_: . Men jeg lurer nå på om dette pluttselig går oppover i systemet kan jeg få sparken pga dette?

Neppe. Det vil de slite med å finne saklig grunn for.

Det kan føre til en advarsel (avhenger litt av hva deres retningslinjer om å profilere firmaet sier) men jeg tror heller ikke det.

Uansett er det en dårlig ide å bruke firmalogoer på slike ting. 

Facebook regnes som offentlig, så for firmaet er nok dette som om du hadde heng dette opp på en oppslagstavle på torget.

NonHuman
NonHumanInnlegg: 531
23.04.18 11:47
_subzero_: Kan jeg få sparken?

Tror nok ikke det, men firmaer med et så enormt kontrollbehov ville jeg snarest kommet meg til helvete vekk fra.

Hva skjer med verden?

(Innlegget ble redigert 23.04.18 11:48)

bagdad123
bagdad123Innlegg: 18729
06.05.18 22:32

Du bør gå gjennom vennelista di og finne den jævla sladrehanken og gi h*n en smekk.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 853
17.05.18 12:30
_subzero_: Altså noen må ha klikket på kommentarer og lest for å ha sett den. Kan jeg få sparken?

Kommer litt an på sosial-medie policyen til selskapet, men i verste fall ja. Problemet ditt er at firmalogoen var på dette bildet, om de kan argumentere for at dette kan skade rykte til selskapet/gå ut over kundeforhold så har de faktisk muligheten til det. 

Har selv en gang fått sparken for opptreden i sosiale medier men det var noe "grovere/dummere" enn din lille tabbe vel og merke.

Til tross for dette så tror jeg ikke det er sannsynlig at du vil kunne få noe mer enn den reprimanden. Spesielt om du er dyktig i stillingen din.

InnocentBystander
17.05.18 23:45
Mikey666: Kommer litt an på sosial-medie policyen til selskapet, men i verste fall ja. Problemet ditt er at firmalogoen var på dette bildet, om de kan argumentere for at dette kan skade rykte til selskapet/gå ut over kundeforhold så har de faktisk muligheten til det.

For noe tull. Det finst ikkje grunnlag i det TS skriv for oppsigelse.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9645
10.09.18 01:49
InnocentBystander: For noe tull. Det finst ikkje grunnlag i det TS skriv for oppsigelse.

En skal vel ikke være så bastant på alvorligheten av bildet med firmalogo, uten og ha sett dette bildet.

Dessuten vil jo garantert ikke dette stå som begrunnelsen ved en eventuell oppsigelse. Firmaer som dette har minst ett advokat team for å ta seg av oppsigelse av uønskede ansatte.

InnocentBystander
10.09.18 08:05
hillebillys: Firmaer som dette har minst ett advokat team for å ta seg av oppsigelse av uønskede ansatte.

Det hjelper ikkje med all verdens advokatteam dersom det ikkje finst saklig grunn til oppsigelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester