Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jus i Oslo el. Bergen?

NYTT TEMA
bsjjk
bsjjkInnlegg: 14
18.05.18 22:38

Jeg må snart bestemme meg for om jeg vil gå jus i Oslo eller Bergen. Foreløpig har jeg satt Oslo som førsteprioritet, men jeg har mulighet til å omprioritere frem til 1. juli. Er det noen som har efaringer/meninger om studiet ved disse to universitetene? Fordeler, ulemper? Vil gjerne høre andres mening. 

Så forøvrig at det allerede var en tråd angående dette emnet, men den tråden er fra 2006 og mye kan jo ha skjedd siden da. 

På forhånd takk for svar :)

(Innlegget ble redigert 18.05.18 22:38)

bsjjk
19.05.18 18:21

Ingen som har noe innspill å komme med? :)

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 228
19.05.18 21:13

Jeg studerte ikke Jus selv, men flere av mine nære venner studerte Jus ved UiO og derfor fikk jeg et godt nettverk av jusstudenter. Det var ikke noe å si på det sosiale, det var flere grupperinger med studenter - noen var med i en korps/musikk gruppe osv. UiO er stort og man vil alltid klare å finne likesinnede om man er åpen for å møte nye mennesker. Jeg vil tro det samme gjelder for Bergen, siden det er en stor by med mange studenter burde ikke det sosiale være noe problem.

Det faglige skal jeg ikke uttale meg så mye om siden jeg ikke har studert Jus selv, men utifra det jeg har hørt fra andre virker det som om Oslo og Bergen er ganske så likestilte når det kommer til kvalitet. Studentene ved UiO vil vel ha det til at det er mer prestisje å komme inn i Oslo pga av skolens alder (historie) og høyere poenggrense, dette kan godt bare være svada for alt jeg vet. Det er i det minste enkelt å skaffe seg en deltidsjobb i Oslo, alle jeg kjente som studerte Jus hadde klart å skaffe seg relevante deltidsjobber.

milfern
milfernInnlegg: 67742
19.05.18 21:14

Tror ikke du blir noen dårligere jurist av å velge den ene fremfor det andre.

Velg etter hvilken by du helst vil bo i. Bra studentbyer begge to.

bsjjk
20.05.18 11:47

Takk for gode svar :)

Jeg har hørt rykter om at det er enklere å få gode karakterer på eksamen i Oslo, men vet ikke om dette stemmer. Det burde jo være likt. 

Liker begge byene like godt, så det er egentlig studiet som blir avgjørende for min del. 

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 25177
20.05.18 11:53
bsjjk: Jeg har hørt rykter om at det er enklere å få gode karakterer på eksamen i Oslo, men vet ikke om dette stemmer. Det burde jo være likt.

Det tror jeg er tull. Men det er mulig at det er større prestisje å gå i Oslo.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3304
20.05.18 12:53

Har fått høre at Bergen og Oslo har helt forskjellige eksamensformer. Bergen har visst eksamen etter hvert emne (tror man har tre-fire hvert semester) mens Oslo visst har en stor eksamen ved slutten av hvert semester. Er ikke helt sikker på dette, men har hørt det fra jusstudenter for noen år siden.

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 7287
20.05.18 12:57

Bergen har flere tilreisende studenter og det er dermed lettere å komme inn i miljøet. Veldig mange av de som studerer i Oslo er fra Oslo og omegn. Gamle vaner er vonde og vende.

Er ingen hemmelighet at Bergen og Trondheim har ganske mye bedre studiemiljø enn Oslo. Når det er sagt, så er det absolutt mulig å få en fantastisk tid i Oslo. 

bsjjk
20.05.18 13:26

Setter pris på alle innspill :) 

Heller nok mest mot Bergen per nå. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg