Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jobb jeg kan leve av

NYTT TEMA
trulls
trullsInnlegg: 3
11.06.18 17:46

Jeg er en gutt som blir 21 i år og bor i Oslo. Har nettopp hatt et veldig fint folkehøgskole år og bor hjemme igjen nå i sommer. Men har ikke tenkt å bo hjemme heller framover. Det hadde ingen av partene satt pris på. Jeg har planer om å studere meg til ingeniør og kan ikke søke på det før neste år. Kan starte på studier senest 2019 høst. Da har jeg et fra nå av til å forbrede meg på akkurat det mtp ta opp et av fagene jeg trenger til det osv.. Det er noen grunner til at jeg er i situasjonen jeg er i akkurat nå som jeg ikke skal ta med. Ikke så relevant akkurat nå og jeg har lyst til å se positivt framover.

Jeg ha ikke jobbet i hele livet mitt, men har en CV klar til å begynne å søke jobb. Jeg håper på å kunne skaffe meg en jobb jeg kan leve av i dette år og kanskje senere hvis jeg skal studere i Oslo. Først og fremst å få meg et sted å bo og jobbe. Hvilke jobb burde jeg gå all inn som jeg kan betale ned leie osv..på. Altså jeg får minst bo hjemme fram til ca. august/september. Så hvis jeg får meg en jobb på KIwi f.eks. Er det nok for å betale ned en leie til et lite sted for meg selv? Eller andre jobb som kanskje kan passe for meg. 

Beskrive meg mer:

- Er sprek og har ikke noe ulemper fysisk til å jobbe.

- Kan si at jeg er ganske flink til å få folk til å høre på meg. Altså utrykke meg.

- Også har blitt flinkere med IT siden det er det jeg har brukt folkehøgskoleåret mitt på. 

- Veldig sulten på å begynne å klare meg selv på egenhånd og har stor motivasjon. 

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 224
12.06.18 03:15

Er det i Oslo du er ute etter jobb?

Klarer du å skaffe deg en fulltidsjobb i en butikk som selger dagligvare, elektronikk, klær osv. vil du fint klare deg på den månedslønnen. Skal du bo i Oslo mens du jobber dette året bør du kanskje forberede deg på å måtte bo i kollektiv, ellers bør du forberede deg på ellers å måtte leve ganske nøkternt... leie i Oslo er dyrt, spesielt om du planlegger å bo alene!

Utover butikkjobber finnes det jo så klart andre ting du kan gjøre også, dette kan være resepsjonist, servitør, lagerarbeider, salg og mye annet. Bruk god tid på å lete etter jobber på Finn.no, det er også mulig å balansere flere deltidsjobber for å få nok inntekter til å klare seg. Du kan også spørre om hjelp til å finne jobb hos NAV.

Skal du søke butikkjobb i Oslo og har ønske om å jobbe fulltid kan det lønne seg å være litt kynisk i måten du går frem på. Butikker som leter etter fulltidsansatte er som regel ikke interessert i å ansette noen som knapt kommer til å være ansatt i et helt år, da må de på nytt ut for å finne en annen til å ta over stillingen til neste år. Det kan være lurt å holde kortene tett til brystet når det kommer til fremtidige studieplaner, du kan vente med å fortelle om studieplanene til 4 måneder før studiestart og da heller legge det frem som noe du har bestemt deg for i senere tid. Slik kan du kanskje til og med klare å gå over i en deltidsstilling på samme arbeidsplass under studiene.

Tipset mitt er uansett bare å lete mye på Finn.no og å sende ut et høyt antall søknader. Sett deg inn i hvilke månedlige kostnader du vil ha (leie, strøm, forsikring, mobil, mat og klær), slik vet du hva du  ha i månedlig inntekt for å klare deg.

(Innlegget ble redigert 12.06.18 03:19)

trulls
13.06.18 16:49
AccountsReceivable: Er det i Oslo du er ute etter jobb?

Ja egentlig..Men åpen for å strekke meg litt lengre ut en i Oslo så lenge jobb og bosted ikke er så langt unna hverandre.

Og takk for tips. Mye av dette var kanskje logisk for andre, men  det hjalp meg veldig med å skal gå frem..

Link-86
Link-86Innlegg: 9297
13.06.18 18:41

Er du litt smart bor du hjemme litt lenger og sparer. Ta med matpakke. Gjør det billig. Pisk deg selv litt hardt i den perioden du setter. Vips har du litt startkapital for å komme igang og er ikke helt avhengi av hånd til mund. 

serk
serkInnlegg: 513
13.06.18 23:13
trulls: Det er noen grunner til at jeg er i situasjonen jeg er i akkurat nå som jeg ikke skal ta med. Ikke så relevant akkurat nå og jeg har lyst til å se positivt framover. Jeg ha ikke jobbet i hele livet mitt, men har en CV klar til å begynne å søke jobb. Jeg håper på å kunne skaffe meg en jobb jeg kan leve av i dette år og kanskje senere hvis jeg skal studere i Oslo. Først og fremst å få meg et sted å bo og jobbe.

Herregud hvor ansvarsfull du er! Hadde jeg vært like ansvarsfull når jeg var på din alder, hadde jeg vært statsminister nå!

Du nevner grunner du ikke vil ta med. Slik jeg tolker det er dette noe du er beskjemt av. Men slutt å skamme deg! Du er jo så ung! Du har lov til å gjøre feil.

Jeg heier på dagens ungdom. Gårdagens ungdom var bortskjemte. Vi bodde i kondemnerte by-gårder, hadde middelmådige karakterer, røykte hasj og var storfornøyde! Topp-jobbene fikk vi jo uansett - nerdegjengen med gode karakterer var for liten til å true oss! Men i dag har nerdene tatt over - dessverre!

trulls
14.06.18 21:36

Ser: Det første avsnittet ditt. Er usikker på om det er ironi..

og det andre: Jeg skammer meg ikke. Synes ikke det er så relevant mtp at jeg bare har lyst på en jobb og betale med et sted jeg skal bo, men ellers.. takk for hjelp

Klikk for å gå tilbake til toppen