Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Muntlig eksamen i matematikk

NYTT TEMA
mayirenugle
mayirenugleInnlegg: 1
13.06.18 16:19

Har fått i  tema på muntlig eksamen om en flyreise tur/retur Sydney. Så får jeg spørsmål om hva turen koster etter mva er trukket fra! Men det er ikke mva på flyreiser til utlandet! Hva gjør jeg da?? Blir svært glad for innspill.

Kvitlauk
KvitlaukInnlegg: 6497
13.06.18 21:19
mayirenugle: Har fått i  tema på muntlig eksamen om en flyreise tur/retur Sydney. Så får jeg spørsmål om hva turen koster etter mva er trukket fra! Men det er ikke mva på flyreiser til utlandet! Hva gjør jeg da?? Blir svært glad for innspill.

Da svarer du at det ikke er MVA på flyreiser ut av Norge, og sier at turen koster det samme etter at MVA er trukket fra. Sensor setter som regel pris på at kandidaten har tenkt (noe du har gjort) før man går i gang med å banke gjennom oppgaven.

Ettersom dette er en eksamen du kan forberede deg på, og sensor kanskje ikke har filla peiling på MVA-satser, så er det ikke dumt å ha en liten kilde i skolesekken din dersom sensor skulle bli vrang.

serk
serkInnlegg: 657
13.06.18 21:36
mayirenugle: Har fått i tema på muntlig eksamen om en flyreise tur/retur Sydney. Så får jeg spørsmål om hva turen koster etter mva er trukket fra! Men det er ikke mva på flyreiser til utlandet! Hva gjør jeg da?? Blir svært glad for innspill.

Alle forutsetninger for en matte-oppgave bør være gitt i oppgaveteksten. Hvis teksten for eksempel forutsetter at det er 24% moms på flyreiser, er det uinteressant hva det er i virkeligheten.

Og jeg finner det helt urimelig at det gies en eksamensoppgave som betinger forhåndskunnskaper om moms! Moms er ikke del av pensum i norsk matteundervisning. Men prosentregning er det!

Trekk derfor i fra den moms-satsen som oppgaven opplyser, og avgi svar!

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8429
13.06.18 21:37
mayirenugle: Så får jeg spørsmål om hva turen koster etter mva er trukket fra! Men det er ikke mva på flyreiser til utlandet! Hva gjør jeg da??

Du nemner at prisen for flyreisen ikkje er inkludert MVA, men viser så korleis du reknar det ut dersom den var med MVA. Då har du vist det som var hensikten med spørsmålet, nemlig at du kan rekna MVA "baklengs".

Og hugs: Eksamen er ikkje plassen for å kverulera.

Kvitlauk
13.06.18 22:04
InnocentBystander: Eksamen er ikkje plassen for å kverulera.

Enig i dette.

Likevel er det definitivt rom for å diskutere forutsetninger ved oppgaven.

Kvitlauk
13.06.18 22:07

Dersom man på død og liv skal bruke riktig MVA-sats og regne med denne, så er satsen 12 % på flyreiser innlands i 2018.

serk
13.06.18 22:50
Kvitlauk: Dersom man på død og liv skal bruke riktig MVA-sats og regne med denne, så er satsen 12 % på flyreiser innlands i 2018.

Moms, eller MVA, kan være samme hva den f... vil! En oppgave på en matte-eksamen tar utgangspunkt i et regnestykke, ikke info-heftet til skatteetaten! Det burde du ha skjønt første gangen.

Kvitlauk
14.06.18 21:55
serk: Moms, eller MVA, kan være samme hva den f... vil! En oppgave på en matte-eksamen tar utgangspunkt i et regnestykke, ikke info-heftet til skatteetaten! Det burde du ha skjønt første gangen.

En oppgave på en matteeksamen bør ta utgangspunkt i oppgaveteksten, ikke bare et regnestykke.

Det er opp til kandidaten selv å utforme oppgaven, og vanskelighetsgraden på det man presenterer er det kandidaten selv som avgjør.

serk
18.06.18 21:08
Kvitlauk: Det er opp til kandidaten selv å utforme oppgaven, og vanskelighetsgraden på det man presenterer er det kandidaten selv som avgjør.

Hva f...! Mener du det? "Det er opp til kandidaten selv å utforme oppgaven"? Da har matte endret seg mye siden jeg gikk på skolen (for ca 30-40 år siden). Skal 2+2 nå bli noe annet enn 4? Eller mener du at 2+2 er for vanskelig, og at "kandidaten" (eleven, formoder jeg), kan velge å løse matte-nøtta 1+1 i stedet? Og dermed få en middels karakter?

Svarer man feil på 2+2 stryker man. Men gies man muligheten til å utforme oppgaven og bestemme vanskelighetsgraden selv, kan man velge 1+1, og få rett svar! Dog med den ulempen, at man får dårligere karakter! Tolker jeg deg rett?

Kvitlauk
18.06.18 22:07
serk: Hva f...! Mener du det? "Det er opp til kandidaten selv å utforme oppgaven"? Da har matte endret seg mye siden jeg gikk på skolen (for ca 30-40 år siden). Skal 2+2 nå bli noe annet enn 4? Eller mener du at 2+2 er for vanskelig, og at "kandidaten" (eleven, formoder jeg), kan velge å løse matte-nøtta 1+1 i stedet? Og dermed få en middels karakter? Svarer man feil på 2+2 stryker man. Men gies man muligheten til å utforme oppgaven og bestemme vanskelighetsgraden selv, kan man velge 1+1, og få rett svar! Dog med den ulempen, at man får dårligere karakter! Tolker jeg deg rett?

At du antar at matematikk muntlig fungerer på akkurat samme måte som da du gikk opp til eksamen for 30-40 år siden, må nesten stå for din regning. Faget og eksamensformen har naturligvis endret seg siden det.

Jeg vet om flere som (dessverre) har hatt store problemer med å lære seg matematikk og ble trukket til å gå opp til eksamen i matematikk. Her la de(n) nevnte kandidaten(e) seg på et nivå hvor de(n) fikk vist hva de kunne, fremfor å bli grillet på (relativt) avanserte temaer som trigonometri, ligninger med to ukjente, andregradsligninger og det som måtte være av de mer komplekse emnene man har om på ungdomsskoletrinnene. Selvsagt kan man ikke oppnå toppkarakter om man kun velger å fokusere på de (relativt) enklere delene av pensum, men kan kan oppnå en middels karakter ved å vise alt man kan.

Jeg vet også om kandidater som utelukkende har forsøkt seg på de mer kompliserte matematikktemaene, og likevel ikke fått toppkarakter da de ikke har bevist at de kan hele matematikkpensumet.

serk
19.06.18 00:17
Kvitlauk: Faget og eksamensformen har naturligvis endret seg siden det.

Skal ikke skryte på meg å ha vært verdensmester i matte den gang heller. Men noen i min nærmeste familie var eksperter. Men mitt eksempel, 2+2 og 1+1 er seriøst ment. Var det det du mente med forenkling? Norges fremste matte-lærer ble intervjuet i vår(etter å ha mottatt en pris Abel-prisen for god matte-formidling ). Hans råd var: Øving gjør mester: Hvis du løper noen kilometer et par dager i uka, så får du god kondis.

Akkurat det samme gjelder matematikk: Hvis du øver et par ganger i uka, får du topp-karakterer. Vanskeligere er det ikke. Dette sier jeg med forbehold om at jeg ikke kjenner nivået på dagens mattelærere. Jeg hadde universitets-utdannede mattelærere med syv års hovedfag. Selv fast-legen min hadde kortere utdanning enn matte-læreren min! Tror han(legen) var litt dummere også...

Det er morsomt å lese Karl Ove Knausgårds beskrivelse av lektor-pappaens matte-lektor-kollega i Min kamp (en eller to): Han (lektor-kollegaen i matte) hadde den beste eksamen i matematikk i Oslo universitets historie.

Slike lektorer var mere regelen enn unntaket i norske skoler for noen ti-år siden. Mitt eget gymnas hadde en språklærer som kunne minst 5 språk flytende, og scoret 1,0 i fransk hovedfag ved UniO. Som den eneste før eller siden...

Stakkars elever i dagens skole, etter at lærerne har blitt sortert av rektor og øvrig skoleledelse. De(lærerne) har blitt lett å lede av rektor. For kravet i dag er ikke å kunne noe om faget du underviser i. Det viktigste er at du er enig med ledelsen.

Til gjengjeld kvitterer rektor og kommunal skolesjef ut attest til idioter. Det viktigste er ikke hva du kan, men evnen til å lære fra deg, heter det i den gården!

Ps! Du refererer antageligvis til ungdomsskolen og muntlig eksamen i matematikk i 10.klasse? Glad jeg slipper å ha noe med det å gjøre.

(Innlegget ble redigert 19.06.18 00:27)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester