Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva bør man finne seg i på jobb, av kunder?

NYTT TEMA
NonHuman
NonHumanInnlegg: 522
15.06.18 10:38

Åpent spørsmål til forumets brukere:

Jeg jobber som håndverker.Jeg har en sjef som har holdningen at vi skal finne oss i ganske mye dritt fra kunder som er(til dels vanskelige og kravstore)og i noen tilfeller direkte ufyselige mot oss fordi de ikke fikk det som de ville(pga at løsningen de ville ha var helt umulig)

Det er kunder som henger over oss og er direkte plagsomme så vi ikke får jobbet i fred, som klager på helt usakelige ting, som lyver og sier de ikke har sagt de vil ha nevnte løsning i etterkant også videre.

Hvor syntes dere her inne på forumet at grensen burde gå?Hvor mye piss må vi som håndverkere finne oss i fra psykotiske kunder som er borderline gærne?

Jeg mener at også håndverkere må ha rett til en arbeidshverdag vi kan leve med.Men for enkelte ledere er nok pengesekken til kunden langt viktigere en vår arbeidshverdag.

Når folk skriker, lyver og er usakelige stemmer jeg for at oppdraget bør avbrytes og kunden få beskjed om at vi ikke vil ha noe mer befating med dem.

Hadde dette skjedd pga vår udugelighet som håndverkere, hadde jeg hatt en større forståelse av problemene.Men det er alså ikke derfor.Det er nok en kombinasjon av en kravstor kunde og en sjef som ikke helt har skjønt ordet "forventingstyring".

Noen andre som sliter med dette, og hvordan har dere løst det?

mf_6
mf_6Innlegg: 3743
17.06.18 09:56
NonHuman: Noen andre som sliter med dette, og hvordan har dere løst det?

Den enkleste løsningen er å prøve å finne en annen arbeidsgiver. Mitt tips er å prøve å finne en arbeidsgiver som retter seg mot bedriftsmarkedet.

Beklager å måtte si det, men til rikere og mer velstående en kunde prøver å fremstå, jo fortere kommer problemene. Og har du en kunde som snakker om "min advokat",  ja da kommer du til å få klager uansett hvor perfekt jobben blir gjort.

Søk ny jobb. Det er ingen grunn til å bli værende hos nåværende arbeidsgiver bare for å være snill. Det er nok et par generasjoner siden, at det å få "gullklokka" var det viktigeste her i livet.

NonHuman
17.06.18 13:43
mf_6: Den enkleste løsningen er å prøve å finne en annen arbeidsgiver. Mitt tips er å prøve å finne en arbeidsgiver som retter seg mot bedriftsmarkedet.
Beklager å måtte si det, men til rikere og mer velstående en kunde prøver å fremstå, jo fortere kommer problemene. Og har du en kunde som snakker om "min advokat", ja da kommer du til å få klager uansett hvor perfekt jobben blir gjort.
Søk ny jobb. Det er ingen grunn til å bli værende hos nåværende arbeidsgiver bare for å være snill. Det er nok et par generasjoner siden, at det å få "gullklokka" var det viktigeste her i livet.

Jeg er av samme oppfatning.Det er som du sier, alltid mest problemer med såkalt "fine kunder".

Herunder direktører, vestkantfolk og de som tror de er bedre en alle andre.

Har ikke endt i noen rettsal enda, men det er antagelig ren flaks.

Det værste syntes jeg dog er at arbeidsgiver ikke stiller seg mer på min side, men mener det hører med i jobben å være dritten under såla til slike møkkafolk.

Det er klart man får nok av dette.

Godt å høre at jeg ikke sitter helt alene med denne tankegangen.

Takker for svar.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 848
02.07.18 22:17

Trodde en grunnregel i business var at kunden alltid hadde rett? Neida, å drive business hadde vært flott det hadde det ikke vært for alle kundene.

Uansett, alle yrker der man uunngåelig vil ha noe kundekontakt vil møte utfordrende og krevende kunder. Uansett hvor feil de måtte ta så bør de alltid behandles som den viktigste kunden man har. Det er nok standpunktet til sjefen, som kanskje også er eieren av bedriften? Er ikke så rart at han ikke vil risikere bedriften sin og inntekten sin?

Har selv jobbet med kundeservice, og opplevd at til større selvbilde kunden har (vestkantfolk og utlendinger skiller seg ut her) til mer kravstore og urimelige vil de være. Men man kan sjeldent velge sine egne kunder.

mf_6
mf_6Innlegg: 3743
02.07.18 22:39
Mikey666: Trodde en grunnregel i business var at kunden alltid hadde rett

Joda, kunden har alltid rett - helt til han tar feil. Både leverandøren og kunden bør møte hverandre med respekt.

Dersom kunden setter krav til arbeidet som ikke lar seg løse verken praktisk eller teoretisk bør han ikke leie inn en håndtverker, men en trollmann. Selv en over middels flink rørlegger får ikke vannet til å renne oppover.

Alle gjør feil fra tid til annen. Men feil som har oppstått før håndtverkeren kom, er ikke håndtverkerens feil uansett hvor mye kunden prøver å få erstattet det. Da har kunden feil.

NonHuman
04.07.18 18:24
mf_6: Dersom kunden setter krav til arbeidet som ikke lar seg løse verken praktisk eller teoretisk bør han ikke leie inn en håndtverker, men en trollmann. Selv en over middels flink rørlegger får ikke vannet til å renne oppover.
Alle gjør feil fra tid til annen. Men feil som har oppstått før håndtverkeren kom, er ikke håndtverkerens feil uansett hvor mye kunden prøver å få erstattet det. Da har kunden feil.

Enkelte kunder(heldigvis ikke så alt for mange, men dog)har noen helt urealistiske forventninger til alskens rare løsninger som skal sys inn i eksisterene bygningsmasse, eller ting som at saging/kapping og den slags skal være lydløst etc.

Problemet er ikke at det finnes idioter, men at jeg har en sjef som påtar seg slike oppdrag og trekker opp kunden sine merkelige forventinger.

Så hjelper det ikke på at jeg har mye under middels verktøy som ikke er godt nok heller.

Pengene skal inn, men skal ikke bruke noe på skikkelig utstyr.

I tilegg har vi hatt en kunde som har vært på grensen til å bli politianmeldt(av meg) pga ekstremt plagsom oppførsel.En motbydelig psykopat på "beste vest"(selvsagt) som har drevet og ringt meg på kvelder og i et tilfelle på en Søndag, for å kreve omgjøringer på løsninger han selv har insistert på å ville ha.Den ene dagen skulle han ha sånn og sånn, og jeg utførte det slik.En uke etter "hadde han aldri sagt det".

Det endte med at jeg troppet opp på min sjefs kontor for om lag 2 måneder siden og fortalte han at han fikk ta kontakt med idioten og be han slutte å plage meg.Alternativt ville jeg levere en poltianmeldelse for plagsom oppførsel og sjikane på kunden.

Etter dette har stemningen på kontoret vært ganske kjip, og forståelse møtte jeg ikke.Jeg har også nektet å dra til denne fyren eller ha noe med han å gjøre.Jeg har krav på å ikke bli plaget i jobben min på linje med andre mennesker.Dette "kunden har alltid rett" svadaet er akkurat det.Svada.Det er umulig å gjøre enkelte til lags.

Det er i grunn det samme, for jeg kommer til å levere en oppsigelse i løpet av denne uken.

Fått meg ny jobb, der det er bye bye privatkunder med ego på størelse med en bobil;)

(Innlegget ble redigert 04.07.18 18:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester