Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bachelor i politikk - hva lønner seg?

NYTT TEMA
allymerica
allymericaInnlegg: 2
02.07.18 19:03

Jeg ønsker å ta enten statsvitenskap, internasjonale studier eller europastudier, men klarer ikke helt bestemme meg. Er mest opptatt av politikk, og synes internasjonal politikk er mye mer spennende enn lokal og regional. Jeg vet det også går an å velge frie emner som passer meg. Vet heller ikke om jeg bør satse på å ta bacheloren i Norge eller utlandet, har noen erfaringer å dele? Jeg har snitt på 5,2 fra vgs og ønsker å gå et studie med studenter på samme nivå for å få utfordringer og et høyt snitt. Tenker å kanskje ta masteren i utlandet og velge internship og/eller utveksling på bacheloren. Har lyst til å gå på UiO, men tror ikke jeg kommer inn på internasjonale studier der. Jeg har lest at det viktigste ofte er hva du har i snitt og hvilket universitet du gikk på som avgjør, ikke nødvendigvis hva du studerte. (Innenfor samfunnsfag selvfølgelig). Noen meninger/erfaringer/tips? Alt tas imot med takk:)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35760
02.07.18 19:34
allymerica: Har lyst til å gå på UiO, men tror ikke jeg kommer inn på internasjonale studier der. Jeg har lest at det viktigste ofte er hva du har i snitt og hvilket universitet du gikk på som avgjør, ikke nødvendigvis hva du studerte. (Innenfor samfunnsfag selvfølgelig)

Har ikke studert samfunnsfag, men tror at dette stemmer. Har et klart inntrykk av at det er relativt få virkelig relevante jobber tilgjengelig, og at det derfor er stor konkurranse om disse. Studier ved et godt universitet og gode karakterer er nok derfor et must om du vil nå opp i denne konkurransen. Tror også at andre ting er viktige for å fremheve deg i kampen om jobbene, f.eks internasjonale studier og gode sommer-/deltidsjobber.

allymerica
allymericaInnlegg: 2
02.07.18 19:41

Tusen takk for svar! Er det slik at mange som studerer statsvitenskap ikke finner jobb, rett og slett fordi vi har for mange statsvitere i Norge? 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35760
02.07.18 19:53
allymerica: Tusen takk for svar! Er det slik at mange som studerer statsvitenskap ikke finner jobb, rett og slett fordi vi har for mange statsvitere i Norge?

Jo, de finner nok jobb, men ikke nødvendigvis de jobbene de ønsker. Jeg har inntrykk av at mange ønsker å jobbe i departementer, hjelpeorganisasjoner som Unicef, Røde Kors, osv og forskningsinstitutter. Det er imidlertid skarp konkurranse om slike jobber når folk innen statsvitenskap, sosialantropologi, internasjonale studier, områdestudier, utviklingsstudier, osv., alle jakter de samme jobbene.

I stedet ender endel i en form for byråkratstillinger i fylker, kommuner, offenlige etater og i administrasjon på høgskoler og universiteter. Ofte greie og trygge jobber, men neppe det mange av dem så for seg på forhånd. Jeg har et klart inntrykk av at kampen om de attraktive stillingene, spesielt rettet mot internasjonalt arbeid, er temmelig hard.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester