Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva arbeider DU som?

NYTT TEMA
mariw
mariwInnlegg: 5
21.07.18 13:34

Hei. Jeg er i prosessen der jeg skal bestemme meg for videre utdannelse, og jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg vil bli. Fra vgs får jeg et snitt på ca 5. 

Derfor lurer jeg på hva dere jobber som, hvordan arbeidshverdagen er for dere, lønn, jobbmuligheter, hvordan var studiene osv?

fazz
fazzInnlegg: 21372
21.07.18 13:37
mariw: Hei. Jeg er i prosessen der jeg skal bestemme meg for videre utdannelse, og jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg vil bli. Fra vgs får jeg et snitt på ca 5.  Derfor lurer jeg på hva dere jobber som, hvordan arbeidshverdagen er for dere, lønn, jobbmuligheter, hvordan var studiene osv?

>>> Hvilken linje gikk du på VGS og hva slags interesser har du utenfor skolen?

"Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life."

mariw
mariwInnlegg: 5
21.07.18 13:48

Har et år igjen, ender opp med realfagskompetanse. Har dog ikke hatt de tyngste realfagene, men S1+S2, biologi1+2, kjemi 1 og geofag 1. Til tross for fordypning i realfag har jeg også stor interesse for de humanetiske fagene.

Synes studier som medisin og psykologi virker interessant, men ser nå etter andre muligheter da jeg ikke kommer inn med førstegangsvitnemålet, og egentlig ikke ønsker å bruke mye tid på å ta opp fag osv.

Har tenkt på økonomi også, men hører så mye om at det er blitt for mange som velger denne studieretningen, og at det derfor er vanskelig å få seg jobb.

I all hovedsak ønsker jeg nok å jobbe med mennesker.

fazz
fazzInnlegg: 21372
21.07.18 14:11
mariw: I all hovedsak ønsker jeg nok å jobbe med mennesker.

>>> Da er nok ikke min egen erfaring den beste og mest relevante for deg. Jeg selv er motsatt og ønsker å slippe å jobbe sammen med mennesker og liker meg best i en liten gruppe ;)

Jeg har master innen IT og har de siste 18 årene startet og drevet ett par firmaer innen software utvikling. Tidligere så var jobben min mer administrativt, men har de siste årene kunne fokusere mer på selve programmering som er min "lidenskap". Det jeg kan si om IT yrket derimot er at det er godt betalt, stor etterspørsel, masse personlig frihet og store muligheter til å videreutvikle deg selv og lære masse nytt. Men det forutsetter at du selv har ett brennende ønske om å faktisk drive med det og ikke bare se på det som en jobb fordi det virker som en enkel og sikker plass å få jobb etter endt studie.

Rundt 2000 tallet så var det veldig mange som begynte på IT studier som egentlig ikke hadde noen som helst lidenskap for det, men heller gjorde det fordi de ikke viste hva de ville videre i livet og det var enkelt å få jobb. Felles for svært mange av disse er at de rett og slett blir gørrlei og utbrente innen kort tid.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15809
21.07.18 14:52

Du blir aldri arbeidsledig som sykepleier, tvert imot. Og du kan jobbe med nesten hva som helst, nesten når som helst og nesten hvor som helst. Det er stort sett innendørs, stort sett renslig og stort sett lite fysisk anstrengende, men det kan være et helt jævlig mas og arbeidspress. Jobber du turnus så er det også stor rullering på personale og pasienter, så hvis det er noen du ikke tåler trynet på, så er det ikke noe problem. :)

Jeg tror gjennomsnittslønn nå er på ca 42000 i måneden. Begynnerlønna er riktig nok ikke så høy og det kan være vanskelig å få fast stilling innen akkurat det du helst vil drive med, men det er gode muligheter for videreutdanning og spesialisering som noen ganger betales av arbeidsgiver.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53666
21.07.18 16:29
fazz: >>> Hvilken linje gikk du på VGS og hva slags interesser har du utenfor skolen? "Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life."

"Make your hobby your work, and you never have free time again"

Det viktige er å finne en balansegang. Jobbe med noe man trives med og finner interessant, men som ikke blir altoppslukende.

Everenga
EverengaInnlegg: 4418
22.07.18 23:19
Romlingane: Du blir aldri arbeidsledig som sykepleier, tvert imot

Nei men du får ikke fast stilling eller 100% heller og jobber i årevis i sammensatte småprosenter i kjipe turnuser. 

Strandereng
StranderengInnlegg: 7623
23.07.18 00:13
mariw: I all hovedsak ønsker jeg nok å jobbe med mennesker.

Sjekk ut masterprogrammet (lektor) på UIO. (fem år, bra oppfølging)

Blir manko på lektorer i Vgs snart, så jobb får du. Lektorlønn er en god del høyere en vanlig lærerlønn, men søk lærerskole hvis du heller vil jobbe med barneskolebarn. 

Tipper du vet om du tror du har formidlingsevne eller ei. Det er et must for å trives i skolen. Tre ukers avspasering på sommeren (fordi du må jobbe hjemmefra med retting og tilbakemeldinger til elever på kveldene og enkelte helger) er fint når du selv får barn.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15809
23.07.18 13:21
Everenga: Nei men du får ikke fast stilling eller 100% heller og jobber i årevis i sammensatte småprosenter i kjipe turnuser.

Det varierer veldig fra sykehus til sykehus og fra kommune til kommune. Mange av dem stinker, men noen av dem er veldig gode.

Everenga
23.07.18 14:09
Romlingane: Det varierer veldig fra sykehus til sykehus og fra kommune til kommune. Mange av dem stinker, men noen av dem er veldig gode

Det har du helt sikkert rett i. Jobber i en annen profesjon i helse/sosialsektoren så er farget av mange lunsjer med frustrerte sykepleiere :)

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27281
23.07.18 23:27
mariw: Derfor lurer jeg på hva dere jobber som, hvordan arbeidshverdagen er for dere, lønn, jobbmuligheter, hvordan var studiene osv?

Kjører betongpumpe. 253 kr ved pumping inkludert tillegg. 100% overtid (+205 kr/t) før 7 og etter 1530 man-tors. 100% etter 1300 på fredager. 

Normale 50% og 100% vilkår på grunnlønn (205 kr/t) utenom pumping.

Varierende dager, til jeg er ferdig. 3 ukers opplæring. Klasse c utenom.

Jobbmuligheter innenfor pumping er svært gode. Dersom du er en dyktig operatør.
Minuset er å stå ute i all slags vær og vind. Gerenelt lite hard fysisk jobbing annet enn når alt går til helvete

CryniX
CryniXInnlegg: 11505
24.07.18 08:47
mariw: Hei. Jeg er i prosessen der jeg skal bestemme meg for videre utdannelse, og jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg vil bli. Fra vgs får jeg et snitt på ca 5.  Derfor lurer jeg på hva dere jobber som, hvordan arbeidshverdagen er for dere, lønn, jobbmuligheter, hvordan var studiene osv?

Hvis du ikke har peiling på hva du vil bli, anbefaler jeg deg å gjøre noe frem til du finner ut hva du vil. Skaff deg en jobb, reis ut i verden og finn noe som gjør deg lykkelig. Her snakker jeg av erfaring; etter videregående jobbet jeg et halvt år, gjennomførte førstegangstjenesten og jobbet ytterligere et halvt år. Jeg var tufsen som hoppet på noe før jeg visste om jeg egentlig ville det eller ikke, og endte studiene før fullført grad. Jeg kan bekrefte at slikt er økonomisk ugunstig.

Har jobbet i to år nå i en vikarstilling om natten som jeg har hatet, men som har betalt godt for en uten utdannelse og et mindre pent vitnemål enn ditt. I mellomtiden har jeg tenkt meg grundig om - hva slags interesser har jeg, hva slags egenskaper har jeg, hva er jeg flink til, og hva kan jeg tenke meg å gjøre fremover. Har særdeles stor interesse for musikk og fotball, men jeg har verken de teoretiske eller praktiske egenskapene til å få en karriere ut av det. Det har i grunn hele veien stått mellom grunnskolelærer 1.-7. trinn (vurderte 5.-10. en stund, men på sikt hadde jeg ikke taklet unger når de begynner å få attitude…) og barnehagelærer. Det endte med at denne gutten begynner på barnehagelærerutdanning fra høsten av.

Jeg er flink med barn, vokste opp i en nær storfamilie der jeg var den eldste fetteren (eller, en som var 11 år eldre, men han var liksom alltid en av de voksne under oppveksten vår…). Jeg har også grovt regnet et års erfaring i barnehage, og jeg kan ærlig talt si at jeg gledet meg til å gå på jobb når jeg lukket opp inngangsporten hver morgen. Ingen dag er lik. Det var i disse øyeblikkene at jeg forstod at jeg skulle ha en jobb jeg trivdes i. Jeg vil heller tjene 400k og glede meg til å gå på jobb hver morgen enn å tjene 600k og våkne gretten og jævlig. I så måte kunne jeg bare fortsatt i jobben jeg har nå, men da ender jeg med å gå på veggen til slutt ("har du ikke gjort det opptil flere ganger allerede?" hører jeg folk spørre…).

Det ble en voldsomt lang anekdote dette her, men poenget mitt er at du burde finne noe som du vet du kommer til å trives med. Du er fremdeles ung og har god tid på deg. Hør med andre venner som er i samme båt som deg, finn ut hva deres tankerekke rundt dette er. Mange kommer sikkert til å begynne å studere rett ut av videregående (mange fullfører, en del fullfører ikke), mange kommer til å ta seg et friår og enten jobbe eller reise.

Håper du finner svar i tråden!

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 12015
24.07.18 17:53
CryniX: Det endte med at denne gutten begynner på barnehagelærerutdanning fra høsten av.

Velkommen skal du være, fantastisk studielinje.

Og verdens beste jobb, ofc. 

prisonMike
prisonMikeInnlegg: 391
24.07.18 20:41

«Velkommen skal du være, fantastisk studielinje.»

Og ikke minst forholdsvis enkelt studie.

Tok sin tid med meg også, for å finne ut hva man vil gjøre i livet. Har ikke angret et sekund på barnehagelærer-valget. Fantastisk jobb, dog er den ikke for alle, så det er lurt å prøve seg som assistent en periode før man tar det endelig valget om å starte utdanning. Nok av nyutdannede/studenter som har fått «praksissjokk» når de skal ut i jobb/praksis. 

Så får vi håpe lønningene tar seg opp etterhvert.

lok1
lok1Innlegg: 4847
25.07.18 01:37
LaGoeba: Velkommen skal du være, fantastisk studielinje. Og verdens beste jobb, ofc.

x2

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 12015
25.07.18 18:19
prisonMike: Og ikke minst forholdsvis enkelt studie.

Alt er relativt, si. Spørs hvilken skole du går på, og hvilke forelesere man får.

Pensumet vi har ikke verdens vanskeligste, eller tyngste å lese på, men arbeidsmengden i løpet av semestrene er fortsatt veldige høye på trinnet mitt. Så spørs det jo også hvor mye man vil legge i karakterene.

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 13364
25.07.18 23:53
Romlingane: stort sett renslig

Litt av en påstand.

Everenga
26.07.18 09:58

Som nevnt over her. Om du ikke har den ringeste ide' om hva du øsnker å bruke maaaange år på å jobbe med så jobb et år ufaglært rundt omkring. Jeg jobbet som lærervikar, med psykisk utviklingshemmede, i flyttebyrå og med kundeservice før jeg fullførte bacheslor og master i psykologi i utlandet. Greit å vite hvordan arbeidslivet er før man binder seg til et langvarig studium.  

Strandereng
StranderengInnlegg: 7623
26.07.18 23:24
Everenga: Greit å vite hvordan arbeidslivet er før man binder seg til et langvarig studium.

Selv visste jeg ganske tidlig hva jeg ville jobbe med.

Men først da jeg som 17-åring hadde sommerjobb på en fiskeredsskapsfabrikk (med så mye bråk at det jobbet kun døve der, bortsett fra meg og en til) visste jeg ihvertfall hva jeg hadde å gjøre :-)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18665
29.07.18 17:24
mariw: Hei. Jeg er i prosessen der jeg skal bestemme meg for videre utdannelse, og jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg vil bli. Fra vgs får jeg et snitt på ca 5.

Du har jo et kjempefint karaktersnitt og vil sannsynligvis kunne bli det du vil.

Sett opp f.eks 10 ting, så konkret som mulig, som du kunne tenke deg å jobbe med, og skriv ned hvorfor også!
Da vil du lettere kunne vurdere din egen retning.
Og velge videre utdanning derifra.

Og innen alle yrker er det noen som liker seg, mens andre sikkert ville hatt noe annet å gjøre.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13678
29.07.18 19:35

Jobber som siving. Jobbmulighetene var ikke de beste etter olje-nedturen, men har tatt seg bra opp igjen nå. Lønna er ganske bra og arbeidsdagen er svært fleksibel. Studiene var til tider krevende, men man kommer seg alltids igjennom dersom man gjør en viss innsats. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester