Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blir sliten av mandager

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36638
20.08.18 18:51

Så var det enda en mandag! Og man er noe sliten av arbeid og ærender og gjøremål!

Flere som har det sånn?

Vi husker fra tegneserien Pondus der det er et rush og et stress med å storme ut til sjåførjobben om morgenen og så sier kona at ‘mandager er verst’.

I tegneserien GARFIELD er det også et mandagsstress. Riktignok noe bisarrt da han er en katt som ligge og drar seg 95% av tiden og aldri drar på jobb.

Men landet er vel avhengig av at godtfolk står opp og går på jobb, mandager og andre dager, selv om formen ikke er 100%.

Mjuu
MjuuInnlegg: 154
21.08.18 22:43

Må si jeg til tider føler meg som en slave. Mandager er ikke nødvendigvis et problem, men at man har så lite ferie/fri dager hvert år. Burde hatt noe slikt som 90 - 120 feriedager man kunne fordelt utover. Da kunne man i større grad levd et liv som ikke i så stor grad handler om å jobbe.

LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1540
29.08.18 13:04
Mjuu: Burde hatt noe slikt som 90 - 120 feriedager man kunne fordelt utover.

Rimelig oppjustering fra dagens sats ja. Mer fri, mindre lønn. Kan en klare seg med mindre lønn, så bare å gå ned på %-stilling så får en mer fri. 

petterG
petterGInnlegg: 9523
29.08.18 16:26
Mjuu: Burde hatt noe slikt som 90 - 120 feriedager man kunne fordelt utover. Da kunne man i større grad levd et liv som ikke i så stor grad handler om å jobbe.

Jeg foreslår at du flytter til Japan...

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 248
31.08.18 02:12
rosmebraad: Flere som har det sånn?

De fleste har nok sånne dager, uansett hvor mye jeg digger jobben min så er det jævla møte klokken 06:30 på mandager noe forbanna herk... dog dessverre en nødvendighet. Heldigvis har jeg et ganske variert arbeid med mye reising og noe jobb på natt.

Naboen min skiftet nettopp beite etter 18 år i oppdrettsnæringen, 15 år etter han for første gang vurderte å skifte jobb sa han. Han hatet riktig nok jobben sin, for hans del føltes vel hver eneste dag som mine mandager gjør rundt klokken 06:30. Er man i en slik situasjon er vel det beste å gjøre en omrokkering i livet så raskt som mulig, ingen vits i å bare gjødsle sin egen ulykke over så mange år.

(Innlegget ble redigert 31.08.18 02:12)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72331
31.08.18 02:18

Misoppfatningene av Mandagene er vidt kjente og rent direkte feilaktige.

Ta uttrykket "mandagsbil".

Hvordan dette uttrykket fikk fotfeste er i grunnen en gåte, da det har vist seg at disse bilene med flest mangler faktisk var produsert på Fredager.

Og med dette har vi gått inn i ...... FREDAG... :D

Referee799
Referee799Innlegg: 7092
31.08.18 14:44
Mjuu: Burde hatt noe slikt som 90 - 120 feriedager man kunne fordelt utover.

Hvis du mener du ikke klarer å jobbe mer enn 110-140 dager i året, så får du gå ned fra 100% stilling til en stillingsandel som ligger på 50-60%. Da får du såpass med fridager....

rosmebraad
31.08.18 21:00

Skjønt én variant er å jobbe 11 dager på rad, så blir ikke mandagen enestående tung!

jonas
jonasInnlegg: 30204
31.08.18 21:03
rosmebraad: Så var det enda en mandag! Og man er noe sliten av arbeid og ærender og gjøremål!

Hvis du til stadighet er plaget med å være utslitt når mandagen kommer bør du vel revurdere hva du bruker helgen til? Du vet jo at den kommer hver uke. 

Bruk søndagen til å slappe av, kutt ut ærender og gjøremål den dagen, ta en spasertur og tidlig kveld.

rosmebraad
31.08.18 21:55

Ja, lure råd!

Leggetiden er et viktig element. Se også 'jobbe >5 dager i uken,,,,,, da utgår jo hviledager/helg.

Mjuu
10.10.18 18:48
Referee799: Hvis du mener du ikke klarer å jobbe mer enn 110-140 dager i året, så får du gå ned fra 100% stilling til en stillingsandel som ligger på 50-60%. Da får du såpass med fridager....

Klarer 100% jobb, og har det. Men, skulle helst unngått det da. Satser på at jeg kan jobbe freelance etterhvert, så jeg får litt bedre jobb/fritid balanse. Men først få erfaringer jeg trenger for å bli attraktiv som freelancer. Så får vi se. Håper jeg om 2-3 år kan ligger på 50-60% av timene jeg i dag bruker på jobb, og ha en lønn som er tilnærmet den samme.

Referee799
12.10.18 08:06
Mjuu: Håper jeg om 2-3 år kan ligger på 50-60% av timene jeg i dag bruker på jobb, og ha en lønn som er tilnærmet den samme.

Du tror du skal jobbe som selvstendig og få samme lønn med halvparten av arbeidstiden? Enten må du ha en veldig spesiell kompetanse eller så er du årets optimist...

Mjuu
13.10.18 14:46
Referee799: Du tror du skal jobbe som selvstendig og få samme lønn med halvparten av arbeidstiden? Enten må du ha en veldig spesiell kompetanse eller så er du årets optimist...

Nå vet du ikke hva som er min eventuelle plan da heller. Har man en etterspurt kompetanse, slik som for eksempel rørlegger. Så tror jeg ikke det er noe problem å leie seg selv ut som en rørlegger til firmaer som trenger rørlegger for eksempel på grunn av et prosjekt eller sykdom. En rørlegger koster kanskje 800 kr timen + moms å leie for kunde. Mens kostprisen for å ha ansatt en rørlegger nok ligger på 400-450 kr. Ved å da leie seg selv ut som rørlegger bør man kunne få en høyere timeslønn enn om man var fast ansatt.

Mjuu
13.10.18 14:51

Kanskje man har en så etterspurt kompetanse innenfor rørlegging, og de sikkerhetskurser som skal til, for å leie seg ut til offshore oljeplattformer. Mye i dagen der bare i sikkerhetstillegg.

Mjuu
13.10.18 14:52

Eller kanskje man er veldig god innenfor et tema innenfor programmering. Og da kunne leie seg selv ut til firmaer som trenger arbeid/kompetanse på det området på et prosjekt de har gående.

Mjuu
13.10.18 14:53

Eller kanskje holde kurs i varmearbeider-sertifisering? Eller om man er elektriker og leier seg selv ut til et prosjekt i gokk, hvor man jobber 54 timers uker 2 mnd.

(Innlegget ble redigert 13.10.18 14:55)

Referee799
13.10.18 17:32
Mjuu: Mens kostprisen for å ha ansatt en rørlegger nok ligger på 400-450 kr. Ved å da leie seg selv ut som rørlegger bør man kunne få en høyere timeslønn enn om man var fast ansatt.

Vet ikke om rørleggerbransjen leier inn prosjektbasert, men det kan jo hende. Nå vil jo ikke differansen mellom bruttolønn for en rørlegger og det en evt innleid rørlegger vil koste være ren netto for deg heller da...

rosmebraad
15.11.18 15:41

'Mandag hele året' sier/synger DumDum Boys.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester