Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagene etter et jobbinterju

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 36
12.11.18 09:35

Jeg var på et jobbinterju for en uke siden. Jeg trodde jobbinterjuet gikk forholdsvis greit, i og med at de sa at de skulle ringe sjefen min (der jeg jobber nå). Dagene gikk, og jeg hørte ikke et ord. Det har gått en uke siden interjuet. 

Jeg regner med at jeg ikke kan ha fått jobben, siden de ikke har kontaktet meg siden. Men jeg tenker også på hvorfor. Hvorfor sier de at de skal kontakte sjefen min, dersom jeg ikke er aktuell å ansette. Jeg tenker også på om sjefen min har sagt noe som har gjort at jeg ikke har fått jobben. Veldig rart fordi man skulle tro at en sjef ville skryte av sine ansatte om de fikk en slik telefon.

Noen som har formeninger om dette? Bør man kontakte firmaet og spørre? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 19478
12.11.18 19:02
Siljan: Noen som har formeninger om dette? Bør man kontakte firmaet og spørre?

Var det en stilling i det offentlige så skal du få beskjed.

Var det i det private så trenger man ikke gi beskjed.
Men du kan fint kontakte dem for å høre hvordan det gikk med jobben. Det kan jo være at de ikke har bestemt seg ennå!

Lykke til!

jonas
jonasInnlegg: 30725
12.11.18 19:05
Siljan: Bør man kontakte firmaet og spørre?

Det er absolutt innafor å ringe for å høre hvordan situasjonen ligger an. Og om du ikke fikk jobben kan du spørre om begrunnelse, det kan være nyttig til neste intervju.

Siljan
13.11.18 13:32

Jeg vet at jeg gjerne burde ringe. Men jeg regner med at jeg ikke har fått jobben. Jeg har litt telefonfobi også. Så jeg liker ikke å ta slike telefoner. Kjedelig. Men det kunne vært greit å fått et svar på hvorfor jeg eventuellt ikke fikk jobben.. 

Veldig kjedelig å ha telefonfobi. Et minus for meg... 

Jeg kunne kanskje sendt en sms til dem som jeg var på interju hos også, men det blir gjerne helt feil... Jeg har lettere for å skrive enn ringe. ;) Forstå det den som vil. Men sånn er det. 

Takker for gode tips fra dere. 

(Innlegget ble redigert 13.11.18 13:33)

malvolio
malvolioInnlegg: 26140
13.11.18 13:57

Vet du hvor mange andre som var inne til intervju? Sa de noe om hvor snart de ventet å ta en avgjørelse? (Disse tingene kan du gjerne spørre om på et intervju, også).

Hvis de ikke har forespeilet at avgjørelsen ville komme raskt, kan det være at de ikke har bestemt seg ennå (eller ikke engang er ferdig med intervjuene).

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53961
13.11.18 16:37
Siljan: Veldig kjedelig å ha telefonfobi. Et minus for meg...

Da er det bare å sende en e-post.

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
13.11.18 16:41

Sikkert sjefen din som har servert dem en skikkelig skittpakke når de ringte

Debattus
DebattusInnlegg: 53
13.11.18 18:45

Jeg har to ganger erfart at de ikke har svart. 

Når jeg har kontakta og spurt hvorfor jeg ikke har hørt noe, hørte jeg ikke mer. 

Den ene var fra en av landets største rekruteringsbyråer, den andre fra en av landets største butikkjede innen sin bransje.....

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
13.11.18 18:55

Pure så viser du interesse..sjefen der liker en sulten søker 

Siljan
13.11.18 21:51

Jeg er i samme tanker som "bjarsvei". Frykter at de har ringt, siden de sa at de skulle ringe sjefen. Frykter at en av mine sjefer (jeg har flere sjefer) kan ha servert en skikkelig "skitpakke" når de ringte. 

Jeg har en avdelingsleder på min avdeling som jeg vet er veldig direkte med alle om alt. Hun er veldig god på å kritisere og vinkle ting negativt. Så dersom de har bedt om / eller pratet med avdelingsleder så kan jeg regne med at det har ødelagt alt. Dersom de har pratet med hovedsjefen over hele bedrifen så ville jeg regne med at vedkommende kun ville si positivt. Men jeg kan ta feil. 

Jeg jobber så godt jeg kan, og jeg føler selv at jeg gjør en bra jobb. Men frykter såklart at en oppringing til min arbeidsplass kan ødelegge. De sa at de skulle ringe, og derfor regner jeg med at jeg må ha gjort det bra på interjuet iallefall. Men hva hjelper det om noen andre sier dårlige ord om meg. Det er jo egentlig veldig viktig å vite om noe så viktig som referansene om meg kan ha ødelagt alt. For ellers vil jeg jo slite hver gang jeg går på interju, om referansene er dårlige. 

Jeg vurderer å sende en e-post for å høre for det hadde jo vært greit å visst hva årsaken var til at de valgte å ikke ansette meg. 

Det er mulig lurt å spørre selv om jeg ser stillingen annonsert ennå...

Man blir jo litt forhåpningsfull når noen sier at de skulle ringe sjefen så fort de kunne. Så jeg ble litt sjokket over at jeg ikke har blitt kontaktet igjen. Er en uke siden interjuet ,men jeg skal formuligere en mail å sende. 

Gi meg gjerne tips om hva jeg kan spørre om osv. 

Takker ellers for gode råd :) 

(Innlegget ble redigert 13.11.18 21:55)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 19478
14.11.18 19:02
Siljan: Gi meg gjerne tips om hva jeg kan spørre om osv.

Hvis du ikke har sendt den, kan kanskje si:

- Jeg var på intervju hos dere den (fyll ut datoen) i forbindelse med (henvis til stillingen/ jobben. Jeg forstod det slik at dere skulle kontakte min arbeidsgiver.

jeg har ikke hørt noe mer, så for bar for å være sikker, så lurer jeg på om jeg ikke lenger er aktuell for jobben?

mvh …"

Siljan
16.11.18 00:33

Jeg spurte via mail om de hadde tatt en avgjørelse om stillingene. De hadde mange stillinger ledig. Svaret ble at jeg var ikke lenger aktuell for stillingene. Konkurransen hadde vært tøff. Og stillingene var nå besatt. Men de håpet på at våre veier møtes senere en gang. 

Jeg fikk ikke noe svar på om de hadde ringt sjefen. Det merkelige var at de sa at de skulle ringe sjefen. Men jeg føler at jeg har et godt forhold til den sjefen de sa de skulle ringe men forstår ingenting av hva som har skjedd. 

Jeg synes det er merkelig at de kunne si at de skulle ringe sjefen om jeg var uaktuell. 

Men men det var mulig tøff konkurranse. Det var butikkmedarbeider som jeg søkte på. Og jeg får inntrykk av at det er veldig så kamp om den typen jobb... desverre. 

(Innlegget ble redigert 16.11.18 00:34)

Siljan
16.11.18 01:13

Nei nå skriver jeg litt feil. Det står at jeg var ikke aktuell lenger og at de hadde valgt å gå videre med andre kandidater og at stillingene kan være besatt. 

Men det er mulig at de har ombestemt seg og ikke ringt min sjef. Jeg forstår ingenting. Men jeg kommer aldri til å søke jobb i det firma igjen. Men søker videre :) og håper på at jeg lykkes før eller siden. 

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53961
16.11.18 09:20
Siljan: Det er mulig lurt å spørre selv om jeg ser stillingen annonsert ennå... Man blir jo litt forhåpningsfull når noen sier at de skulle ringe sjefen så fort de kunne. Så jeg ble litt sjokket over at jeg ikke har blitt kontaktet igjen. Er en uke siden interjuet ,men jeg skal formuligere en mail å sende.

Når er søknadsfristen på annonsen?

Det er ikke sikkert de tar en avgjørelse før etter denne er gått ut. 

Siljan
16.11.18 10:36

Jeg forsto det slik at de valgte å gå videre med andre kandidater og at jeg røk ut før de hadde valgt hvem de skulle ansette. Dette var kun butikkjobb. Noe som jeg mener at jeg er 100 prosent kvalifisert for. Litt skuffende når man ikke er blant de utvalgte men det er bare å søke videre og håpe  :) . 

NonHuman
NonHumanInnlegg: 549
20.11.18 09:54
Siljan: vorfor sier de at de skal kontakte sjefen min, dersom jeg ikke er aktuell å ansette

Er veldig spesielt at en potensiell arbeidsgiver skal ringe din nåværene sjef for referanser..

Det burde ringe noen alarmbjeller og blinke noen røde lys når en intervjuer begynner sånn.

Jeg ville personlig ikke jobbet for en som gjorde det.Det er fordi det lukter lang vei av paranoid leder med vrangforestillinger.

Snakker av erfaring.

sl500
sl500Innlegg: 11419
28.12.18 00:14
Siljan: Jeg har en avdelingsleder på min avdeling som jeg vet er veldig direkte med alle om alt. Hun er veldig god på å kritisere og vinkle ting negativt. Så dersom de har bedt om / eller pratet med avdelingsleder så kan jeg regne med at det har ødelagt alt. Dersom de har pratet med hovedsjefen over hele bedrifen så ville jeg regne med at vedkommende kun ville si positivt. Men jeg kan ta feil.

Jeg tror tiden er inne til å avlegge hovedsjefen en visit der du fremlegger et ønske om en 100% stilling.
Hvis ikke det går så spør du om å kunne få lov til å bruke han som en fremtidig ref på jobbsøknader for da må du se deg om etter en jobb du kan leve av.
Kom gjerne med noe positivt om arbeidsplassen og at du vil helst jobb der.
Da skal det mye til å ikke komme styrket ut av det.

Denne fremgangsmåten kan passe bra for deg har jeg på føelsen men vanligvis fraråder jeg å flagge for nå værende arbeidsgiver at man søker andre jobber.
Jeg skriver det i mine jobbsøknader at jeg ønsker diskresjon ovenfor nåverende arbeidsgiver og siden jeg oppgir refferanse personer hos tidligere arbeidsgivere i søknaden har jeg tilgode at noen har tatt kontakt med nåverende overordnede.
Det er også god kotyme å spørre personen du setter opp som refferanse om lov før du gjør det.

(Innlegget ble redigert 28.12.18 00:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester