Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vanskelig å få jobb? Er det stor kamp om jobbene?

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 36
13.11.18 12:46

Jeg er i 40 åra. Det er mulig vanskeligere å få en butikkjobb i min alder. Jeg sliter med å få jobb. Jeg har heldigvis en deltidsjobb, men butikken ser ut til å gå dårlig.

Jeg har søkt på jobber i ett år nå, uten å lykkes. Har forandret litt på cven, og da kom jeg på et interju. Men har ikke lykkes med å få jobb. 

Jeg hører mange fortelle om hvor enkelt det er å få jobb, og jeg blir faktisk litt irritert inni meg av å høre det. For meg virker det ganske vanskelig. Jeg søker på absolutt alt av butikkjobber, rengjøringsjobber , og jobber det ikke trengs utdanning til. Jeg har desverre ikke utdannelse. 

Noen som har tips å komme med i en slik situasjon? Noen som vet litt om det er stor kamp om jobbene? 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 18237
13.11.18 12:57
Siljan: Jeg hører mange fortelle om hvor enkelt det er å få jobb, og jeg blir faktisk litt irritert inni meg av å høre det. For meg virker det ganske vanskelig. Jeg søker på absolutt alt av butikkjobber, rengjøringsjobber , og jobber det ikke trengs utdanning til. Jeg har desverre ikke utdannelse.

Generelt sett så er det lett å få jobb i Norge. Arbeidsløsheten er lav og langtidsledigheten (som jo er de som sliter med å få jobb) er enda lavere.

Men det å ikke ha en utdanning gjør deg mye mer sårbar. I de fleste jobber trenger man utdanning, eller så foretrekker arbeidsgiver at man har utdannelse (selv om det ikke er direkte relevant for den jobben man skal gjøre). Utdannelse er et slags bevis på at du kan tilegne deg kunnskap og jobbe selvstendig.

Tipset mitt må være å søke, søke og søke. Det er det som er jobben din nå. Du kan produserere mange søknader på en dag.

Mitt inntrykk er at mange som sliter med å få jobb tror at de søker mye hvis de slenger inn et par søknader i mnd.

Å oppsøke potensielle arbeidsplasser er også en god ide. Spør om de har jobb. Men ikke mas, har de ikke tid så trekk deg høflig tilbake. Gjør du et godt inntrykk kan mye være gjort. 

I butikker er gjennomtrekket stort og man trenger stadig nye medarbeidere. Da er det greit om du ligger i bakhodet på en del arbeidsgivere.

(Innlegget ble redigert 13.11.18 12:58)

Siljan
13.11.18 13:15

Takk for svar :) . 

Jeg tenker på hva som er årsaken, og som du sier: mulig så spiller det en rolle om at jeg ikke har utdannelse. Jeg har kun tre år på videregående. Nå er jeg i 40 åra. 

Jeg har hatt mange deltidsjobber hele veien. Men kun deltid. Har fått ekstrajobbing iblant. Men jobber som oftest under 70 prosent. 

Jeg har også noen psykiske plager oppi dette. Er svært plaget med kronisk angst. Jeg føler det har hindret meg mye / og hindrer meg mye i livet. Jeg har vært til lege med det, men han mener at jeg kan klare å mestre dette selv uten hjelp. Det er godt mulig at angsten kommer som følge av jobbsituasjonen. 

De fleste får jobb, men det er nok noen som meg som faller utenfor også. 

Takk for nyttige råd. Jeg skal søke i vei. Jeg har begynt å søke på alt mulig. Slenger ut søknader. Har vært langt mer aktiv de siste to ukene enn jeg var før. Det er nok viktig å være aktiv for kanskje bli det et napp før eller siden. 

Jeg takker så mye for inspirerende tips. Det kan være et så enkelt svar som at jeg mangler utdannelse som er årsaken til og med innenfor enkle jobber som butikk osv. Men jeg håper at det ordner seg. Blir litt fortvilt men jeg må stå på. 

(Innlegget ble redigert 13.11.18 13:17)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53967
13.11.18 16:39
oddvar_kjempebra: Mitt inntrykk er at mange som sliter med å få jobb tror at de søker mye hvis de slenger inn et par søknader i mnd.

Når jeg søkte jobb etter endt utdannelse sendte jeg ut et sted mellom 250 og 300 søknader i en 3 mnd periode.

Siljan
13.11.18 22:03

Rainmaker : ja jeg sendte ikke så mange før. Men nå sender jeg en hel haug. Så det eneste jeg kan gjøre er å sende mange søknader, og så kan jeg mulig lykkes. Jeg har søkt i ett år, men det er først nå at jeg har laget en skikkelig ny bedre CV, og vært skikkelig aktiv. Håper at det er håp for å lykkes. 

Jeg er litt redd og engstelig for referansene. Vet ikke hva som blir sagt om meg, og om det er noe der som gjør at jeg kan slite med å lykkes også. 

Men jeg får bare søke i vei. Eneste jeg kan gjøre :) 

Takk for interesse for å svare i innlegget mitt :) 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 19482
14.11.18 19:09
Siljan: Det kan være et så enkelt svar som at jeg mangler utdannelse som er årsaken til og med innenfor enkle jobber som butikk osv. Men jeg håper at det ordner seg. Blir litt fortvilt men jeg må stå på.

Det er ikke så sikkert det.
Du er i 40-årene og noen ville nok undre seg om du søkte på jobber du pga. utdannelse er overkvalifisert for. Hvorfor søker denne op slikt mon tro...vil noen spørre seg...
Så - ikke la den tanken kvele deg.
Dette kommer mye an på den som søker arbeidskraft.

Ellers er det slik at mange tilsettes i jobber da de har kontakter, venner og kjente som vi kan kalle det. Selv om det søkes etter folk.

Det er jo veldig lett for meg som har hatt samme arbeidsgiver hele mitt liv, og vil ha det til jeg slutter, å si at du må søke og ikke gi opp; men det er vel det som er det faktiske forhold.

Og - det at du har lagd to tråder her inne på forumet angående dette - viser at det er kreativitet og tiltak i deg!!!

Så stå på med søknader!

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6777
15.11.18 23:21

Ta også kontakt med vikarbyråer..

Det er ofte bedrifter henter sine nyansatte derifra.

Som utleid får bedriften sett hvor flink du er i jobben  og du vil helt sikkert stille veldig sterkt som kandidat straks de trenger fast ansettelse.

Samtidig opparbeider du deg arb.erfaring og referanser...

Du får også testet deg selv hva slags arb.oppgaver du trives med.. Det finnes et utall av stillinger som ikke krever utdannelse og mange av dem er ikke så ille.. 

Lykke til.

(Innlegget ble redigert 15.11.18 23:24)

Siljan
16.11.18 00:36

Jeg har tatt kontakt med vikarbyråer men de vil ikke ansette meg der heller. Det virker vanskelig... 

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 282
19.11.18 17:13
Siljan: Noen som vet litt om det er stor kamp om jobbene?

Jeg vil bare anbefale deg å fortsette å søke, snakk i tillegg med NAV. Selv om NAV får mye kritikk hender det at det dukker opp noe brukbart av og til, selv for de uten utdannelse. Trikset er å ha så mange baller i luften som du klarer å håndtere, sender du ut 30 søknader i måneden er det stor sannsynlighet for at du vil få noen intervjuer etterhvert. Om du får avslag etter et intervju kan det ofte være en idé å ringe for å spørre hva som gjorde at du ikke fikk den aktuelle jobben, slik at du kan forbedre deg til neste intervju.

Er du villig til å flytte på dag vil du nok være i stand til å få jobb mye raskere. Bor man på et lite sted er det som regel et mindre utvalg av utlyste stillinger. Utover dette er det også lurt å ta kontakt direkte med bedrifter i området for å høre om de har en ledig stilling, slik andre her inne har påpekt.

(Innlegget ble redigert 19.11.18 17:13)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 554
04.12.18 09:27
AccountsReceivable: snakk i tillegg med NAV.

NAV har ikke kompetanse eller vilje til å gjennomføre noe annet en ren svada.

NAV er en av de minst funksjonelle instansene vi har i landet.

Mitt eneste råd til en frustrert arbeidssøker er å finne en jobb helt på egen hånd.Du sier du ikke får noen jobb, sånn sett kan man si at det selvsagt ikke kan bli et dårligere resultat av å bruke NAV, men det eneste du oppnår med NAV er frustrasjoner, irritasjon og å møte en vegg av idioti.

De fleste som jobber i NAV, er halvgamle burugler som har gått og slengt i systemet siden 80 tallet.Disse kan ikke en dritt, de vil bare sende deg på tullete kurs og "tiltak".

Jeg ble arbeidsledig for noen år tilbake og forsøkte å bruke NAV til å få fart på ting.Det jeg "oppnådde" var frustrasjoner.

Bruk heller energien din på å fortsette å søke på jobber på egenhånd.

(Innlegget ble redigert 04.12.18 09:30)

peraleks
peraleksInnlegg: 5020
05.12.18 17:34
Siljan: Jeg er i 40 åra. Det er mulig vanskeligere å få en butikkjobb i min alder. Jeg sliter med å få jobb. Jeg har heldigvis en deltidsjobb, men butikken ser ut til å gå dårlig.
Jeg har søkt på jobber i ett år nå, uten å lykkes. Har forandret litt på cven, og da kom jeg på et interju. Men har ikke lykkes med å få jobb.
Jeg hører mange fortelle om hvor enkelt det er å få jobb, og jeg blir faktisk litt irritert inni meg av å høre det. For meg virker det ganske vanskelig. Jeg søker på absolutt alt av butikkjobber, rengjøringsjobber , og jobber det ikke trengs utdanning til. Jeg har desverre ikke utdannelse.

Noen som har tips å komme med i en slik situasjon? Noen som vet litt om det er stor kamp om jobbene?

Heisann!

Jeg jobbet i Kiwi under store deler av vgs og studiene. Drev der igjen en del med ansettelser av nye. Når vi først lyste ut stillinger så fikk vi gjerne inn mellom 250 til 500 søknader. Som oftest kalte vi inn rundt 5 stk til intervju. Disse var gjerne unge, typisk i starten av 20-årene som var mest ønskelig. Dette gjerne fordi butikkjobber som oftest byr på en del "kjipe" arbeidstider og det har som oftest vært de yngre som har vært mest villige til å ta slike type vakter. Å legge til at du er mer enn villig til å jobbe kveld f.eks. kan være kjempesmart.

I og med at du ikke har utdanning så stiller du i den arbeidsgruppen hvor det vil være mest konkurranse rundt potensielle stillinger som lyses ut. Derfor send ut så mange søknader du bare kan.

Ikke hør på vedkommende ovenfor, folks forhold til NAV er gjerne basert på hva de har opplevd. Mange jeg kjenner har fått god hjelp og god oppfølging via NAV, det er verdt å merke seg at de fleste er fornøyde og at NAV tiltross for enkeltsaker som taler i mot dem, slettes ikke er så verst i det hele tatt.

Ikke tenk på ting du ikke får gjort noe med, søk på mange jobber og funder litt på hvorfor du er den beste kandidaten for de ulike arbeidsgiverne, på den måten stiller du mest mulig forberedt på intervjuer.

Og ikke gi opp, masse lykke til :)

(Innlegget ble redigert 05.12.18 17:36)

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 282
07.12.18 09:55
NonHuman: NAV har ikke kompetanse eller vilje til å gjennomføre noe annet en ren svada. NAV er en av de minst funksjonelle instansene vi har i landet.

Jeg har personlig hatt både positive og negative erfaringer med NAV, men jeg kjenner 3 personer som har fått faste arbeidsforhold ved hjelp av NAV (alder var henholdsvis i slutten av 20 årene, midten av 30 årene og den eldste var i midten av 50 årene), så det er bare tull å si at det er helt nytteløst å samarbeide med NAV.

Man skal selvfølgelig ikke ta alt som saksbehandleren sier for god fisk, det kreves at man gjør egen research i tillegg. Som jeg sa så skal NAV skal heller ikke være den eneste kanalen man bruker når man leter etter et nytt arbeidsforhold.

Jeg vil anbefale trådstarter til å benytte seg av absolutt alle tilgjengelige kanaler i jakten etter en jobb. Når man ikke jobber får man mye ledig tid og all denne ledige tiden bør åpenbart rettes mot å finne nytt arbeid, man kan få sendt mange søknader på en 8-timers arbeidsdag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester