Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har 10200kr i dagpenger, har jeg rett på mer?

NYTT TEMA
-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 73
23.11.18 04:35

Hei

Etter jeg mistet jobben grunnet nedbemanning var jeg dum nok til å studere videre et halvår før jeg gikk over som arbeidsledig, noe som gikk ut over satsen min. Prøver finne meg ny jobb nå. 

Har 10200kr i mnd i dagpenger av Nav  

Husleie, Internett og Strøm er på 5250 i mnd

Så har levd i flere måneder nå på 5000kr til ALLE utgifter. Det er helt grusomt, jeg har ikke råd til noe. Kan ikke gå ut døren engang. Har blitt skikkelig deprimert og denne summen går utover jobbsøking også fordi utgifter som faller inn på å skaffe seg ny jobb er også blitt et problem.

En jeg kjenner sier til meg at jeg har krav på minst 8000kr i måneden etter faste utgifter, men dette har ikke NAV nevnt noe om. 

Noen som kan gi meg råd her?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53999
23.11.18 09:37

Søk om bostøtte

puma1
puma1Innlegg: 20117
23.11.18 09:58

Hvis du søker om sosialhjelp, så vil det også være et vilkår at du søker om bostøtte fra Husbanken. 

For meg ser det ut til at at du ligger akkurat på sosialhjelpsnivået. Hvis du har utbetalt 5 100 hver 14. dag, blir det 5 100*26/12 = 11 050 på månedbasis. Hvis boutgiftene er 5 000, blir det 6 050 igjen til livsopphold. Kr 6 050 er nøyaktig sosialhjelpsatsen for en enslig person etter de veiledende statlige retningslinjene. Da spørs det om kommunen du bor i forholder seg til disse retningslinjene eller om de har fastsatt andre satser. 

HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3709
26.11.18 01:15

Rådet er selvsagt å komme deg uti jobb så fort som mulig. Velferdsstaten er til for å opprettholde deg minimum, altså brødfø deg og holde et tak over hodet ditt. Du har fortsatt tilgang på elektristitet, toalett, dusj, kommunikasjon, internett og ikke minst mat.

Relativt sett er du materialistisk rik.

Grunnen til at du er deprimert er fordi serotonin-nivået ditt er lavt. Serotonin er et hormon som er direkte relatert til din egen psykes betraktelse av hvor du er posisjonert i vårt sosiale hierarki. Du (hjernen din, bevisstheten din, underbesvisstheten din, nervesystemet ditt, kroppen din) føler at de rundt deg gjør det bedre enn deg.(Selv om dette ikke nødvendigvis er sant. Det finnes barn oppvokst i krig, det finnes de som sulter. Du er ikke nederst på stigen.)

Dette er en fysiologisk reaksjon på situasjonen din. Å være bevisst på dette; kan gi deg et perspektiv som gjør at du føler deg bedre, og motivasjon for å forbedre situasjonen din og deg selv.

Sett mål for hver dag. Stå opp tidlig. Spis riktig. Søk jobber. Dra på trening eller trim hjemme. Lær deg noe nytt. Les bøker/hør på lydbøker. Sosialiser og flørt. Legg deg på samme tidspunkt hver kveld.

Du vil få ny jobb med litt innsats og situasjonen din vil bedre seg. For alt du vet kan det å miste jobben din være det beste som noensinne har skjedd deg.

(Innlegget ble redigert 26.11.18 01:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester