Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det slik at Nav gir folk 100 prosent jobber?

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
25.12.18 22:56

Jeg pratet med noen i omgangskretsen min. Jeg har kun 50 prosent stilling. Og har hatt det noen år. Jeg begynte å søke på fullt i november. Har vært på flere jobbinterju men det virker vanskelig å få jobb, selv om jeg søker på hva som helst. Men noen i omgangskretsen min sa at om jeg bare ville det , eller vil det så får jeg 100 prosent jobb. Det er bare å prate med NAV, for det er jobb til alle, og da vil jeg kunne jobbe 100 prosent. Er dette tilfelle?

Jeg har stått registrert arbeidssøkende siden i sommer. Men har ikke hatt møte med Nav. Men hvis de er så flinke til å hjelpe folk ut i arbeid som de sier så bør jeg ta meg en prat med dem. De sa at Nav har kontakt med bransjer, og nærmest kaster folk ut i 100 prosent stillinger. 

Stemmer dette? Noen som vet? 

(Innlegget ble redigert 25.12.18 22:56)

puma1
puma1Innlegg: 21048
25.12.18 23:14
Siljan: Stemmer dette?

NAV ansetter da ingen. Bortsett fra i NAV.

Siljan
25.12.18 23:31
puma1: NAV ansetter da ingen. Bortsett fra i NAV.

De forklarte meg at NAV har kontakt med bedrifter i arbeidslivet, og derfor hjelper de folk med å gi 100 prosent jobb til de som ikke har det ved å sende folk ut i bedriftene. Jeg var veldig uenig i at det kunne være riktig, for jeg har vært innom kontoret til nav før, og da gjorde de ingenting for meg selv om jeg bare hadde hatt 50 prosent stilling i lang tid. Men de vennene mine sa klart ifra at det måtte være feil, for Nav gir folk 100 prosent jobb med å sende folk ut i praksis i bedrifter og etterpå så blir man oftest ansatt. Og at dette måtte ha med meg å gjøre, for hvis jeg ville det så hadde jeg hatt mer enn 50 prosent jobb, fordi det er jobb til alle i Norge... Men jeg kan ikke tro det stemmer..

Jeg har søkt og vært på en del interjuer og det sies på alle interjuene selv om det kun er butikkjobber /vaskejobber osv,... at det er svært mange søkere til stillingene. Stillingene er også veldig små... Altfor små. Men jeg er ikke utdannet, og dermed er det vanskelig å finne noe annet. 

(Innlegget ble redigert 25.12.18 23:33)

puma1
25.12.18 23:53
Siljan: Men de vennene mine sa klart ifra at det måtte være feil, for Nav gir folk 100 prosent jobb med å sende folk ut i praksis i bedrifter og etterpå så blir man oftest ansatt.

Hadde praksisplassordningen fungert så bra at over 50% ender med ansettelse, så. Men det tror jeg ikke.

Men det er klart: Sjansene øker hvis det er en bedrift som som en vet kommer til å mangle folk. Og hvis en klarer å finne praksisplass selv og NAV godkjenner opplegget. Da gjenstår bare å legge hjerte og sjel i jobben og håpe på et godt resultat. 

Men når en allerede er i 50% jobb, så blir det et mer nærliggende alternativ å utvide prosenten innen egen bransje. 

Siljan
26.12.18 10:37

Jeg spurte om de kunne sette meg ut i praksis for 2 år siden. Jeg har hatt 50 prosent stilling pluss ekstra i ganske mange år. Men den gangen ville de ikke sette meg i praksis for de mente at jeg hadde en jobb og at jeg burde jobbe med å få mer der, eller jobbe med det på egen hånd, så det hjalp ikke mye. Jeg tror llite på at Nav vil hjelpe meg med det første pga at jeg har 50 prosent pluss ekstra. Men jeg skal ta en prat med dem å høre. 

Jeg har noen rundt meg som forstår ikke at det er vanskelig for meg å få jobb. Noen mener at vi bor i et velferdssamfunn og at det skal være lett å få jobb. Men jeg har ikke hatt det slik selv om jeg har stått på for det. Men på de interjuene som jeg har vært på så sier de at det er veldig mange søkere til stillingen. Og stor kamp om jobben. 

(Innlegget ble redigert 26.12.18 10:39)

puma1
26.12.18 11:00
Siljan: Jeg har noen rundt meg som forstår ikke at det er vanskelig for meg å få jobb

Du har noen rare bekjentskap. Det er klart at svært mange sliter med å få jobb, eller å få utvidet stillingsprosenten, og ser lite håp. 

(Men så er det håp for de fleste likevel, selv om det er vanskelig å se i øyeblikket). 

fargerik
fargerikInnlegg: 64022
26.12.18 13:04
Siljan: De forklarte meg at NAV har kontakt med bedrifter i arbeidslivet, og derfor hjelper de folk med å gi 100 prosent jobb til de som ikke har det ved å sende folk ut i bedriftene. Jeg var veldig uenig i at det kunne være riktig, for jeg har vært innom kontoret til nav før, og da gjorde de ingenting for meg selv om jeg bare hadde hatt 50 prosent stilling i lang tid. Men de vennene mine sa klart ifra at det måtte være feil, for Nav gir folk 100 prosent jobb med å sende folk ut i praksis i bedrifter og etterpå så blir man oftest ansatt.

Nei, dette er nok feil. NAV har (hatt?) et opplegg hvor de betaler lønna di dersom en bedrift vil la deg få 3 måneder praksis på en arbeidsplass, men som oftest får du tuppet i ræva etter 3 måneder, og bedriften henter en ny person fra NAV for å ha gratis arbeidskraft i nye tre måneder.

Noen blir sikkert ansatt, men langt fra alle.

(Innlegget ble redigert 26.12.18 13:05)

sveibjar
sveibjarInnlegg: 3184
26.12.18 13:07
Siljan: Stemmer dette? Noen som vet?

LOL   LOL   LOL LOL.......fin overgang fra troen på julenissen.. :))))))

eller kanskje det er "nisje-gaping" , troen på BÅDE julenissen og nav... :)

(Innlegget ble redigert 26.12.18 13:09)

fargerik
26.12.18 13:09
puma1: Det er klart at svært mange sliter med å få jobb, eller å få utvidet stillingsprosenten, og ser lite håp.

Det er ofte veldig mange søkere på jobber som ikke krever noen kompetanse eller utdanning.

Bensinstasjoner, butikker, gatekjøkken og lignende får jo hundrevis av søknader når de trenger folk.

Borte ved E6 i sarpsborg har Burger King bygget en ny burgersjappe, de skulle ansette 29 folk der, og om jeg husker rett sto det i avisa at de fikk nesten 500 søknader.

(Innlegget ble redigert 26.12.18 13:10)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9503
26.12.18 13:11
Siljan: Stemmer dette? Noen som vet?

Dert sluttar aldri å forundra meg at folk stiller spørsmål på tilfeldige nettfora om kva NAV kan hjelpa med.

Trur folk at den gjengen som skriv her veite meire om dette enn NAV?

Ville det ikkje vera meire effektivt rett og slett å ringa NAV og spørra? For uansett kva svar ein får heromkring, så er det jo NAV som har fasiten...

sveibjar
26.12.18 13:26
InnocentBystander: ringa NAV og spørra?

LOL   LOL  LOL   :)))))) julenissetiden er ei morro tid ja...

skal hjelpe deg med tlfnr  55553333 , automatisk tlfsvarer ..din ventetid er ca 30 minutter....når du er kommet frem så er det et sentralbord som ikke kan sette tlf over til saksbehandlere...

(Innlegget ble redigert 26.12.18 13:30)

sveibjar
26.12.18 13:31

husk å lade opp batteriet på tlf før du begynner på prosessen..

fargerik
26.12.18 14:25
sveibjar: LOL LOL LOL :)))))) julenissetiden er ei morro tid ja... skal hjelpe deg med tlfnr 55553333 , automatisk tlfsvarer ..din ventetid er ca 30 minutter....når du er kommet frem så er det et sentralbord som ikke kan sette tlf over til saksbehandlere...

NAV har da en internettside hvor man stort sett kan hjelpe seg selv med det meste. Er man arbeidssøker, kan man registrere seg og legge ut CV og sette opp varsling når det er relevante ledige stillinger å søke på.

Men det er lagt opp til at man må være aktiv og hjelpe seg selv, ingen sitter hos NAV og leter etter jobber for den som sitter passiv hjemme foran skjermen og spør på VGD.

sveibjar
26.12.18 14:52
fargerik: n stort sett kan hjelpe seg selv med det meste

LOL LOL LOL .....sende elektronisk mld....garantert svar innen 48 timer ...om 48 timer er du garantert igang med prosessen på nytt...

LOL , bra at dere kvinner har stor tro på feministbastionen nav....

forøvrig er det eneste du kan gjøre av betydning for nav på din side er å endre tlf-nummeret ditt...

sveibjar
26.12.18 14:59

prøv å sende en mld til nav og spør om hvor mye du sitter igjen med av en uføretrygd hvis du flytter inn på et av hospitsa som drives av frelsesarmeen eller kirkens bymisjon som storkommunene har outsourcet sosialpolitikken sin til..

de ber deg mæte på kontoret , fordi de ønsker ike gi slike opplysninger over tlf...

svaret er at du sitter igjen med sosialstønadsbeløpet for livsopphold..

og enkelte steder enda mindre enn det...

sveibjar
26.12.18 15:03

NAV har til og med en egen tastelinje på sin automatiske tlf-svarer for de som trenger nye honnørkort...hvorfor? fordi det sysselsetter hundrevis av kviner til å lage nye kort som er utfylt med kulepenn eller tusj...disse er ødelagt etter første og beste regnbye hvis en har hatt de i lommen.....brukerne er til for systemet..

Siljan
15.02.19 23:39

Jeg har søkt ganske så mange jobber nå og registrerer alt på Nav sin aktivitetsside. Jeg spurte nav om hjelp men har hittil ikke fått noe hjelp. Jobber fortsatt kun 50 prosent. Det ser ikke ut til at jeg får mer. Det virker umulig . Får kun avslag og nav hjelper ikke i det hele tatt. 

sl500
sl500Innlegg: 11739
19.02.19 18:20
Siljan: Får kun avslag og nav hjelper ikke i det hele tatt.

Da har du fått svar på spørsmålet ditt.
Få deg mere enn en 50% stilling må du regne med å gjøre selv.
De fleste arbeidsgivere som søker offentlig etter arbeidstakere gjør det på Finn.no uten å innvolvere NAV.

Du kan sikkert få NAV til å sende deg på kurs slik at du er i stand til å skrive enn skikklig søknad og lage en CV.
Utover det er det nok liten hjelp å få.

(Innlegget ble redigert 19.02.19 18:21)

Chelsea-guy93
Chelsea-guy93Innlegg: 3813
26.02.19 23:12

Min erfaring med NAV er at de skaffer utplasserings-jobber til deg (dvs. at du jobber gratis for arbeidsgiver). Jobb der i noen måneder uten å få fast jobb med ordentlig lønn. Deretter blir du utplassert i en annen bedrift, og det samme skjer der.

Mange bedrifter ansetter ikke folk fordi de vet at de kan ha dem gratis via NAV.

Jeg har nå en ordentlig jobb å gå til, men det er ikke takket være NAV. Er glad jeg er ferdig med dem. Håper virkelig at jeg aldri må få "hjelp" av dem igjen.

(Innlegget ble redigert 26.02.19 23:13)

Siljan
28.02.19 23:11

Ja, desverre virker det som om Nav ikke kan gi meg noe særlig hjelp. Jeg har tidligere blitt ansatt pga praksisplass fra Nav. Men pga at jeg har 50 prosent stilling pluss mer, så vil ikke det være så mye hensiktsmessig å jobbe på en 100 prosent praksisplass hos Nav itillegg. Det orker jeg ikke. Det er anderledes om jeg ble helt arbeidsledig. 

Jeg ser at det virker vanskelig å få jobb for meg. Har forsøkt alt. Gått rundt å spurt, søkt 1000 vis av jobber siden 2015 på nav og finn. Jeg ga opp innimellom og begynte på nytt å søke, men jeg får kun avslag. Jeg fikk en person som er god på å lage CV til å hjelpe meg med den. CVen er ganske bra, og arbeidsgivere som jeg har vært til intervju hos sier at de synes den er kjempebra. Jeg tror det mest er pga mange søkere eller andre ting som alder osv som gjør at jeg ramler utenfor som uaktuell. 

Jeg har mistet troen på at jeg vil noensinne få mer enn den stillingen som jeg har nå. Mulig det kan bli mer i jobben som jeg har nå med tiden, men ellers så tror jeg at det blir vanskelig og at jeg må nøye meg med den lille prosentstillingen på 50 -60 prosent som jeg har. 

Mafiakødd
MafiakøddInnlegg: 12913
08.05.19 17:58

Personlig er jeg litt skeptisk til de praksisplass ordningene da jeg føler at det i 90% av tilfellene er ren utnyttelse av folk. Er det i det hele tatt noen som har opplevd å få jobb der dem har vært etterpå?

Kjenner til flere som har vært gjennom det systemet der hvor de har vært opptil et år på en praksisplass for så å bli avvist med unnskyldninger om at de ikke har nok erfaring eller rett utdannelse til å bli ansatt da NAV kommer på døra når praksisperioden nærmer seg slutten.

Avantii
AvantiiInnlegg: 47
11.05.19 06:55
Mafiakødd: Personlig er jeg litt skeptisk til de praksisplass ordningene da jeg føler at det i 90% av tilfellene er ren utnyttelse av folk. Er det i det hele tatt noen som har opplevd å få jobb der dem har vært etterpå?

Utnyttelse av folk, det kan debatteres. Jeg personlig jobbet 100 % stilling i 7 år i en bedrift jeg begynte på praksis i. I denne tiden hadde vi rundt 40 folk på praksis, det var kun meg og en annen som fikk fast jobb.

Du må bare jobbe like mye som resten som jobber der fast, så har du veldig gode sjanser. Nok av praksiskandidater nekter å pushe seg selv langt nok, fordi de tenker de ikke skal gidde når de tjener en tredjedel av hva kollegene med jobb tjener.

Det kommer selvsagt an på hvor du søker. I praktisk arbeid skal du ha gode muligheter for fast jobb hvis du gir 100 % av deg selv. I mer spesialiserte yrker som PR, kreative fag, produksjon osv, er det ALLTID en fordel med praksis i ett stort firma. Da har du gode muligheter til jobb i ett mindre firma på lavere tariff, selv om du mest sannsynlig ikke ender med jobb der du har hatt praksis.

Avantii
11.05.19 07:04
Siljan: Jeg pratet med noen i omgangskretsen min. Jeg har kun 50 prosent stilling. Og har hatt det noen år. Jeg begynte å søke på fullt i november. Har vært på flere jobbinterju men det virker vanskelig å få jobb, selv om jeg søker på hva som helst. Men noen i omgangskretsen min sa at om jeg bare ville det , eller vil det så får jeg 100 prosent jobb. Det er bare å prate med NAV, for det er jobb til alle, og da vil jeg kunne jobbe 100 prosent. Er dette tilfelle?

Og det stemmer på ingen måte at NAV kaster noen ut i 100 % jobb. Det de hjelper deg med, som jeg synes de gjør en god jobb med, er å forberede deg på søke prosessen.

Beste måte å lage CV, beste måte å gjennomføre ett jobb intervju, tenke på hva du kan gjøre med ferdighetene du har, hvordan opparbeide seg erfaring og kompetanse.

Selve grovjobben med å søke må du gjøre selv.

Skal jeg gi deg ett godt tips for arbeids livet; Uansett hvilken jobb du har, uansett stillings prosent, finn deg en leder eller del leder som du gjør til din allierte. Utfør alle oppgaver, uansett hvor kjedelige og tidskrevende, til perfeksjon. Hvis du er personen lederen kan gå til når han/hun virkelig sitter i saksen, da kommer du veldig langt. Ta også ansvar, uansett hva det gjelder, om det egentlig er ditt ansvar, eller om det er noe du faktisk kan. Ja, jeg vet du høres idiotisk ut å ta ansvar for noe du ikke kan, men gjør det likevel! Jeg lover deg at det hjelper enormt for inntrykket.

Du har en 50 % stilling. Det er mer enn hva veldig mange i dette landet har å jobbe med. Bevis for dem at du er en mester i arbeidslivet, bevis at du er en vinner. Det kan føre til en høyere stilling, det kan føre til overtid, hvem vet. Uansett får du eksepsjonelle referanser hvis du følger mine tips, og det er sjelden i dette markedet.

Mafiakødd
11.05.19 17:22
Avantii: Du må bare jobbe like mye som resten som jobber der fast, så har du veldig gode sjanser. Nok av praksiskandidater nekter å pushe seg selv langt nok, fordi de tenker de ikke skal gidde når de tjener en tredjedel av hva kollegene med jobb tjener.

Jeg er helt enig i det, og tror mange også gjør det i håp om en ansettelse til slutt, men jeg er rimelig sikker på at mange bedrifter utnytter dette systemet for alt det er verdt. Så mener at ting bør endres.. at nav skal stille mer krav til bedriftene som er med på dette, som feks at bedrifter som viser seg å kun være ute etter gratis arbeidskraft kanskje får en form for "karantene" av nav om de har folk på tiltak over lengre tid uten å ansette noen av dem etter en viss tid..(det er begrenset hvor lang tid det tar å "prøve ut" en person for å se om h*n er egnet til jobben.)

Avantii
12.05.19 17:58
Mafiakødd: Jeg er helt enig i det, og tror mange også gjør det i håp om en ansettelse til slutt, men jeg er rimelig sikker på at mange bedrifter utnytter dette systemet for alt det er verdt. Så mener at ting bør endres.. at nav skal stille mer krav til bedriftene som er med på dette, som feks at bedrifter som viser seg å kun være ute etter gratis arbeidskraft kanskje får en form for "karantene" av nav om de har folk på tiltak over lengre tid uten å ansette noen av dem etter en viss tid..(det er begrenset hvor lang tid det tar å "prøve ut" en person for å se om h*n er egnet til jobben.)

Det stemmer så absolutt det at enkelte arbeids givere har det som agenda at fast ansettelse er helt uaktuelt før praksis perioden starter, men jeg personlig tror det er mye mindre utbredt enn den generelle befolkningen skal ha det til.

NAV krever en begrunnelse etter endt 3 måneders praksisplass hvis kandidaten ikke har noen form kontrakt, men det er lett å arbeide rundt. En vanlig strategi er å gi kandidaten kontrakt som innringnings vikar, for så å ikke ringe i det hele tatt. Eller så kan arbeidsgiver ganske enkelt begrunne med at kandidaten ikke har lært kjapt nok, noe som er vanskelig å argumentere imot. NAV kommer ikke til å si noe hvis arbeidsgiver bruker en av disse grunnene.

Men som sagt, jeg tror ikke den mentaliteten er like utbredt som folk tror. Jobber du ekstremt hardt og blir innblandet i ansvarsområdene og organiseringen, da har du veldig gode sjanser.

William_S3
William_S3Innlegg: 5911
01.07.19 11:22

Arbeidstreningsordningen NAV er jo noe som i teorien skal fungere flott, man får praksis i en bedrift som er tilnærma en vanlig jobb og man får tja bittelitt penger... TIltaket kan utvides 3 måneder av gangen inntil et år. I praksis derimot får den dessverre få folk ut i jobb og mange av tiltakene er meningsløse for personene som er med. Leste en som måtte spa grus i flere måneder. 

Så er det en del butikker som særlig utnytter ordningen grovt, men tja det koster jo dem ingenting å ha dem der

(Innlegget ble redigert 01.07.19 11:23)

Mafiakødd
01.07.19 23:17

Det funker kanskje fint for ungdom slik at de får prøve seg i arbeidslivet.. Men når jeg leser om godt voksne folk som har strandet i dette virrvarret så er det jo bare trist. 

KitWalker_1516
KitWalker_1516Innlegg: 11311
16.11.19 08:03

Eneste tipset jeg har er at du skaffer deg en oversikt over kontaktnettverket ditt. Venner, bekjente, slekt osv. Snakk så med kontaktene dine om det er muligheter for å hjelpe deg inn i deres jobb eller bransje.

Mye av faste ansettelser foregår på den måten idag. Arbeidsgiveren bryr seg ikke så mye om CVen din og hva du har gjort tidligere. De er ute etter gode referanser og da helst fra gode ansatte i bedriften eller folk i bransjen.

Begynn med å se på kontaktnettverket ditt du og jobb godt med det:-)

Lykke til.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg