Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen som har noen tips om lett-tjente penger?

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
28.02.19 23:19

Noen som har tips om hvordan skaffe seg en tilleggs-jobb på enkel måte? 

Jeg har forsøkt alt. Jeg har gått rundt og spurt etter jobb, jeg har søkt 1000 vis av jobber uten å lykkes siden 2015. Jeg har pratet med Nav uten at det hjalp noe også. 

Men neste er at jeg kunne foreks: ta småjobber på finn (oppdrag), lage nettside som jeg kan tjene penger på? . Starte eget firma... men det krever vel god kapital? Jeg forsøker å se etter alle mulige løsninger.... Kom gjerne med tips om dere har noen? :) 

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 4339
28.02.19 23:31

Har du bil? Da er mulighetene mange. Du kan tjene en del som pirattaxi-sjåfør. Man kunne i hvert fall det for en del år siden.

ObjektivtSett
filesnisk
filesniskInnlegg: 1010
28.02.19 23:40

Selv tjener jeg til livets opphold her. Enkleste jobben jeg har hatt, og lett å sno seg unna å betale skatt. Dro inn treogenhalv i fjor, mest fordi jeg ikke trengte mer. Mitt livsmotto: Lettjente penger er lettest å sløse bort. 

ObjektivtSett
01.03.19 00:43

Siljan:

Det er ikke så vanskelig å tjene raske penger (svart, selvsagt), men man må være kreativ og tenke litt utenfor boksen. Om du søker litt rundt på nettet vil du nok komme over en del tips.

Siljan
01.03.19 13:13

Jeg har ikke bil. Jeg har hørt om mange som har tapt alle pengene sine i aksjer. Men jeg begynner å bli så lei av å ha kun 50 til 60 prosent arbeid at jeg begynner å tenke nye ideer som å forsøke å starte noe selv på nettet eller et eller annet. Men å jobbe svart er ulovlig. Men jeg forstår de som fristes av det hvis de sliter like mye som meg med å få jobb. Men jeg kommer selv til å skaffe av det jeg kommer til å tjene. Men må ,prøve å finne på noe. :) 

Siljan
01.03.19 13:14

Ikke skaffe men skrev at jeg kommer til å skatte.  Våger ikke å begi meg ut på noe ulovlig . 

ObjektivtSett
01.03.19 20:23

...

(Innlegget ble redigert 01.03.19 20:27)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24558
01.03.19 20:35
Siljan: Ikke skaffe men skrev at jeg kommer til å skatte.  Våger ikke å begi meg ut på noe ulovlig .

Bra!

Og - ligg langt unna det å drive med pirattaxi!

Skulle det skje en ulykke kan du komme meget elendig ut økonomisk.

Siljan
01.03.19 21:33

Jeg har ikke bil, så det blir ikke aktuellt med å kjøre taxi ;) . Men har hørt om de som spiller på aksjer men taper og kommer i økonomiske vanskeligheter så det er også farlig. 

Søkte litt rundt om og mange ideer passer ikke til meg. Foreks: lage egne nettsider å tjene penger på.... youtube-sider osv... : jeg ønsker ikke oppmerksomhet og vil føle det ubehagelig. Lage et eget chatforum... men jeg vet ikke helt hvordan man gjør det, og hvordan få opp antall medlemmer på en slik side. Skulle gjerne laget et chatteforum hvor jeg tok betalt for medlemmer, men det gjelder å klare det da... Jeg kan også være guide for turister, men jeg er ikke av denb typen. Jeg kan vaske for folk, men jeg har ikke bil og vil synes det blir vanskelig å komme meg rundt... samtidig så vil jeg synes det føles utryggt å jobbe småjobber for fremmede folk uten å være registrert i et firma. Dette er ikke lett... men det er såklart fristende å finne på en enkel måte å skaffe penger på. :) 

Men det virker overhodet ikke ut som en enkel sak å få jobb siden jeg har gått rundt og spurt og søkt siden 2015, forhørt meg med Nav uten å få hjelp... så jeg blir jo redd for at jeg blir gående slik om jeg ikke finner på noe. Men det gjelder å lete etter ideer :) . Takk for tips fra dere. Kom gjerne med flere tips om noen har :) 

(Innlegget ble redigert 01.03.19 21:35)

return_of_drakkar
03.03.19 20:20
Siljan: Jeg har ikke bil, så det blir ikke aktuellt med å kjøre taxi ;) . Men har hørt om de som spiller på aksjer men taper og kommer i økonomiske vanskeligheter så det er også farlig.

Å spille med aksjer er heller ikke å anbefale.
Hadde det vært noe for deg hadde du nok allerede drevet med det.

Lett-tjente penger er ingen lett sak.
For de fleste av oss krever det faktisk å arbeide jevnt og trutt.

Du må fortsette å høre med NAV, mas på dem!

Sett opp slike små lapper på butikker hvor du sier at du kan utføre oppdrag, f.eks vask; og da med ditt telefonnummer.

mf_6
mf_6Innlegg: 4114
04.03.19 17:01
return_of_drakkar: Lett-tjente penger er ingen lett sak.For de fleste av oss krever det faktisk å arbeide jevnt og trutt.

Lett-tjente penger krever ofte en kombinasjon av flaks og dyktighet. 

Ellers, når ting virker til å være for godt til å være sant, er det som regel det. Hadde jeg funnet en måte til å tjene penger raskt uten for mye arbeid, liten risiko og uten å satse mye kapital, hadde jeg i hvert fall ikke skrevet så mye om det på internett. 

return_of_drakkar
04.03.19 19:33
mf_6: Lett-tjente penger krever ofte en kombinasjon av flaks og dyktighet. 
Ellers, når ting virker til å være for godt til å være sant, er det som regel det. Hadde jeg funnet en måte til å tjene penger raskt uten for mye arbeid, liten risiko og uten å satse mye kapital, hadde jeg i hvert fall ikke skrevet så mye om det på internett.

...eller i eller over gråsoner...
Joda, du har mye rett i det, men det passer uansett ikke for alle.

For de fleste av oss er det å jobbe dag ut og dag inn...

return_of_drakkar
04.03.19 19:37
Siljan: Jeg kan vaske for folk, men jeg har ikke bil og vil synes det blir vanskelig å komme meg rundt... samtidig så vil jeg synes det føles utryggt å jobbe småjobber for fremmede folk uten å være registrert i et firma. Dette er ikke lett... men det er såklart fristende å finne på en enkel måte å skaffe penger på. :)

Spørs hvor mye du trenger.
Her er litt om skattefrie inntekter.
Å vaske hjemme hos noen kan fint komme inn her.

https://www.smartepenger.no/94-nyhet/1824-skattefrie-arbeidsinntekter

Avantii
AvantiiInnlegg: 47
12.04.19 07:02

Det du gjør er å søke praksisplass eller læreplass. Du får rundt 6000 av NAV i måneden uten tidligere inntekt, på praksisplass får du 7500. Det er enkelt å få seg jobb i praktisk arbeid, eventuelt med lager eller sjauing.

Når du får en fot innenfor jobber du ræva av deg. Du møter opp tidligere enn du skal hver dag, og blir lengre hver gang arbeidsgiver spør deg. Da kommer du etterhvert til å bli tilbudt innringnings kontrakt til lørdagsjobbing, som du kan kombinere med praksisplassen på hverdager.

Etter en stund kommer arbeidsgiver til å tilby deg en kontrakt med minste lønn, som du gladelig takker ja til. Veldig få arbeidsgivere har mentaliteten med at folk på praksisplass ikke skal få sjansen til å vise at de fortjener fast jobb. Gode ansatte som blør for drakta er gull verdt i Norge, og arbeidsgivere er villige til å betale for folk de kan stole på.

Så du jobber i denne bedriften, eller en annen hvis du klarer det, i minst 5.5 år. Du bruker pengene du tjener på kurs eller kveldsstudier. Etter 5.5 år kan du ta fagbrev i det du har holdt på med, såklart avhengig av hva du har jobbet med, men de fleste praktiske fag har fagbrev. Du skal også ha eksepsjonelt gode referanser etter å ha ofret alt for dine tidligere jobber.

Når du har fullført alt dette har du god nok CV til å tjene greit over 42.000 i måneden (i brutto såklart), hvilket er over det nasjonale gjennomsnittet i Norge. Da er det bare å søke i vei på bedre jobber enn det du startet med, så stiller du veldig, veldig sterkt.

Hvordan vet jeg at dette funker? Jeg gjorde nøyaktig dette da jeg var 18-åring uten fullført videregående, og i dag tjener jeg mer enn de aller fleste Nordmenn, selvom jeg er 25 år gammel og fortsatt ikke har vitnemål. Hemmeligheten er bare å bry seg om bedriften sin dypt inne i hjertet ditt, alltids legge inn det lille ekstra, godta enhver form for tungt drittarbeid du blir bedt om å gjøre, så løser det seg alltids.

petterG
petterGInnlegg: 9654
12.04.19 14:26
Avantii: Veldig få arbeidsgivere har mentaliteten med at folk på praksisplass ikke skal få sjansen til å vise at de fortjener fast jobb.

Akkurat der tror jeg du feiler "big time". Praksisplasser er vanligvis(med enkelte hederlige unntak) forbruksvare av billig og arbeidskraft.

Avantii
AvantiiInnlegg: 47
12.04.19 17:29
petterG: Akkurat der tror jeg du feiler "big time". Praksisplasser er vanligvis(med enkelte hederlige unntak) forbruksvare av billig og arbeidskraft.

Jeg har aldri opplevd at noen på tiltak som har jobbet like hardt som fast ansatte ikke har blitt tilbudt noen form for kontrakt. Disse folkene er det likevel sjelden å møte på. Det jeg har opplevd er folk på praksisplass som egentlig ikke vil jobbe, som synes praksisplassen sin er noe dritt, som ikke klarer å stå opp om morgningen eller som er syke flere ganger i måneden, de får aldri i verden jobb.

I mitt tilfelle, og enkelte tidligere og nåværende kolleger sine tilfeller, hvor vi ofrer alt som kan ofres får bedriften vår, ender det gjerne med fast jobb. 

Ikke bra betalt jobb, greit nok. Men en må huske på at flesteparten som jobber praksisplass, har praksisplass av en grunn. Ingen kan forvente å få jobb hvis en ikke er villig til å jobbe beinhardt for det, og det er det de færreste som er. Det finnes selvfølgelig arbeids givere som er innstilt på forhånd at de ikke skal tilby jobb, men dette tror jeg ikke er utstrakt som folk skal det til. Jeg tror heller det kommer mer ann på å finne riktig person til riktig stillingsprosent, og prøve og prøve til en finner denne personen.

(Innlegget ble redigert 12.04.19 17:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen