Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mister mulig jobben..

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
30.04.19 22:05

Jeg fikk beskjed av leder at jeg mister mulig jobben pga nedskjæringer i bedriften fra juli av. Bedriften har flere avdelinger som jeg kunne ha jobbet på. Flere på de andre avdelingene er ansatt etter meg. Er det riktig å si meg opp og la de andre ansatte på de andre avdelingene jobbe der videre tross at de er ansatt mange år etter meg ? 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare meg. Jeg har søkt jobb siden 2015 uten å lykkes. Noen som vet om dette med hvor mye jeg kan få i arbeidsledighetstrygd / stønader osv? Jeg blir så bekymret.  Noen som har råd i denne situasjonen? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24463
01.05.19 11:05
Siljan: Noen som har råd i denne situasjonen?

Er du fagorganisert?
Hvis ja, så må du kontakte din organisasjon.

Mafiakødd
MafiakøddInnlegg: 12911
08.05.19 17:05
Siljan: Bedriften har flere avdelinger som jeg kunne ha jobbet på. Flere på de andre avdelingene er ansatt etter meg. Er det riktig å si meg opp og la de andre ansatte på de andre avdelingene jobbe der videre tross at de er ansatt mange år etter meg ?

Er det kun den avdelingen du jobber på som er rammet av nedskjæringen?

NonHuman
NonHumanInnlegg: 897
23.05.19 11:19
Siljan: Noen som har råd i denne situasjonen?

Alt handler om å overleve og greie seg.

Kom deg til legen og få en sykemelding, du kan være sykemeldt i inntil 1 år selv om det er vanskelig å få det til uten at NAV begynner å mase.

Jeg hadde skyldt på utmattethet og fks depresjon eller noe slikt som er litt vanskelig å måle.

Hva har du å tape på det?Det kan kjøpe deg noen måneder med inntekt extra.Dessuten er det vel ikke lov å si opp noen som er sykemeldt.

Sikkert mange her inne som fordømmer dette rådet og mener det er misbruk av sykelønnsordingen, men det er jo ikke sånn at jeg anbefaler dette fordi jeg mener du skal ligge hjemme og late deg/jobbe svart ved siden av.

Du må først og fremst tenke på deg selv og hvordan sikre deg inntekt fremover.Om du får en sykemeling, så søker du selvsagt bare på andre jobber i melliomtiden.

Du har sikkert jobbet og betalt skatt i mange år, det er på tide å forlange å få litt igjen av det du har bidratt med.Hvis du ser hvordan norske politikere sløser med skattepengene våre og hvordan de selv holder på(falske reiseregninger og innvilger seg fete lønninger)så syntes jeg ikke det er noe å ha dårlig samvittighet for!

Lykke til.

(Innlegget ble redigert 23.05.19 11:21)

William_S3
William_S3Innlegg: 5901
01.07.19 11:29
NonHuman: Kom deg til legen og få en sykemelding, du kan være sykemeldt i inntil 1 år selv om det er vanskelig å få det til uten at NAV begynner å ma

Det særskilte vernet mot oppsigelse av en sykemeldt gjelder ikke ved nedbemanning, det gjelder kun hvor årsaken er sykdom. For et dårlig råd for å si det sånn, det er nok enklere å søke om dagpenger fra NAV. 

NonHuman
01.07.19 11:33
William_S3: Det særskilte vernet mot oppsigelse av en sykemeldt gjelder ikke ved nedbemanning, det gjelder kun hvor årsaken er sykdom. For et dårlig råd for å si det sånn, det er nok enklere å søke om dagpenger fra NAV.

Det er godt mulig, men det kan kjøpe deg noen måneder extra.

Skal man søke dagpenger er det jo lang vente og behandlingstid.

Hva skal man liksom leve av i mellomtiden...

William_S3
01.07.19 11:38
NonHuman: Skal man søke dagpenger er det jo lang vente og behandlingstid.

Det er ikke sant, saksbehandlingen på dagpenger i Oslo er ca 3 uker og i mange tilfeller mindre enn det. Sist jeg søkte fikk jeg svar på 10 dager og søknaden er enkel å fylle ut på nettet. Da er det mange andre ytelser som har langt lenger saksbehandlingstid. 

(Innlegget ble redigert 01.07.19 11:41)

fazz
fazzInnlegg: 25118
01.07.19 11:43
Siljan: Jeg fikk beskjed av leder at jeg mister mulig jobben pga nedskjæringer i bedriften fra juli av. Bedriften har flere avdelinger som jeg kunne ha jobbet på. Flere på de andre avdelingene er ansatt etter meg. Er det riktig å si meg opp og la de andre ansatte på de andre avdelingene jobbe der videre tross at de er ansatt mange år etter meg ?

>>> Hvis jeg var deg så ville jeg ha snakket med lederen og sagt at du vurderer å ta dette videre med fagforeningen din fordi du mener at du har sterkere krav på å beholde jobben din enn de andre som har startet etter deg. Har ingen betydning om du faktisk er organisert eller vurderer dette. Det er nok at du sår tanken i hodet på lederen din og han vil da begynne å vurdere om det er verdt det, eller om han tar den enkleste veien ut og finner noen andre. Du har ikke noe å tape på det.

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 2401
01.07.19 11:54
Siljan: Jeg fikk beskjed av leder at jeg mister mulig jobben pga nedskjæringer i bedriften fra juli av. Bedriften har flere avdelinger som jeg kunne ha jobbet på

er ganske vanlig at når de kommer til nedskjæringer så begynner de med de ansatte som de finner helt udugelig og upassende i bedriften ..ansatte som har vist over lengre tid at det var en gedigen tabbe å ansette vedkommende i utgangspunktet....en ekstremt stor tabbe ...

slike vil jo også ha probleme rmed å få ny jobb fordi persone får ikke noe godt skyts fra sine tidligere arbeidsgivere...

jeg sier det er slik i de fleste tilfeller , jeg kjenner ikke til deg Siljan så du er gjerne unntaket som bekrefter regelen :)

jonas
jonasInnlegg: 33850
01.07.19 11:57
skytsengelen: er ganske vanlig at når de kommer til nedskjæringer så begynner de med de ansatte som de finner helt udugelig og upassende i bedriften .

Og denne påstanden baserer du på?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55421
01.07.19 12:41
jonas: Og denne påstanden baserer du på?

Trolig fordommer.

jonas
01.07.19 16:33
Rainmaker: Trolig fordommer.

Jeg tipper uvitenhet. Men de to henger ofte sammen.

skytsengelen
01.07.19 16:40
jonas: Jeg tipper uvitenhet. Men de to henger ofte sammen.

OK...de tar de beste først og de med viktigste stillinger og som er best likt og har beste referanser . var det et svar som passet bedre Jonas ?

petterG
petterGInnlegg: 9651
01.07.19 16:43
skytsengelen: er ganske vanlig at når de kommer til nedskjæringer så begynner de med de ansatte som de finner helt udugelig og upassende i bedriften

Dette er min erfaring også, nødvendige nedskjæringer er en gyllen mulighet til å kvitte seg med "daukjøtt".

skytsengelen
01.07.19 16:47
petterG: Dette er min erfaring også, nødvendige nedskjæringer er en gyllen mulighet til å kvitte seg med "daukjøtt".

ville vel vært tåpelig å begynne med å ta bort essene sine i nedgangstider , og sitte igjen med meheene og feilansettelsene sine.

skytsengelen
01.07.19 16:50
Rainmaker: Trolig fordommer.

på ingen måte ..jeg ønsker ikke å frata Siljan troen på seg selv og ønsker han/henne lykke til på nav... 

jonas
01.07.19 18:05
skytsengelen: OK...de tar de beste først og de med viktigste stillinger og som er best likt og har beste referanser . var det et svar som passet bedre Jonas ?

Jeg spurte bare hva du baserte påstanden din på. Og det har du da ikke svart på. Hvilken erfaring sitter du på i forhold til nedskjæringsprosesser?

NonHuman
04.07.19 09:55
William_S3: Det er ikke sant, saksbehandlingen på dagpenger i Oslo er ca 3 uker og i mange tilfeller mindre enn det. Sist jeg søkte fikk jeg svar på 10 dager og søknaden er enkel å fylle ut på nettet. Da er det mange andre ytelser som har langt lenger saksbehandlingstid.

Jeg har aldri gått på det selv, bare hørt at det kan ta lang tid.

Men det er jo mulig det enten ikke stemmer eller at de har effektivisert det hele;)

fazz
fazzInnlegg: 25118
04.07.19 10:00
skytsengelen: er ganske vanlig at når de kommer til nedskjæringer så begynner de med de ansatte som de finner helt udugelig og upassende i bedriften ..ansatte som har vist over lengre tid at det var en gedigen tabbe å ansette vedkommende i utgangspunktet....en ekstremt stor tabbe ...

>>> Faktisk ikke. Mange bedrifter, spesielt hvor ansatte ikke er fagorganiserte, tar å benytter sjansen til å kvitte seg med de eldre og best betalte for å få inn yngre med mer pågangsmot og som jobber for langt mindre.

William_S3
04.07.19 11:55
NonHuman: Men det er jo mulig det enten ikke stemmer eller at de har effektivisert det hele;)

Ja de er ganske strømlinja der 

oknext
oknextInnlegg: 3759
15.07.19 05:12
fazz: Faktisk ikke. Mange bedrifter, spesielt hvor ansatte ikke er fagorganiserte, tar å benytter sjansen til å kvitte seg med de eldre og best betalte for å få inn yngre med mer pågangsmot og som jobber for langt mindre.

Har sett begge deler.

Der hvor de satset kun på yngre medarbeidere gikk det ikke så bra for å si det sånn, de ble nødt til å ansette en stor del av de som de hadde latt gå igjen. Det ble dyrt å kjøre nesten dobbelt en stund,  men nå jobber jeg i ett segment hvor erfaring er viktig. Det kan jo være at det lykkes bedre innenfor andre segmenter å fjerne de gamle best betalte.

Jeg har vært med på en del nedskjæringer og det vanligste er at man prøver å ta vekk de man ikke vil ha først. Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er gode folk. Jeg har sett flere ganger at det har gått på hvem som er likt av den som tar avgjørelsen. Noen sjefer elsker å ha ja mennesker rundt seg og driter egentlig i bedriften, de vil bare ha en hverdag uten motstand. 

Referee799
Referee799Innlegg: 7403
16.07.19 11:23
petterG: Dette er min erfaring også, nødvendige nedskjæringer er en gyllen mulighet til å kvitte seg med "daukjøtt".

Daukjøttet som også bruker sykmelding fra jobb når problemet er på hjemmebane eller som "truer" med sykmelding om de ikke får viljen sin?

Siljan
SiljanInnlegg: 84
18.07.19 08:58

Takker for svar dere. Jeg vet ennå ikke hva som kommer til å skje. Jeg har ferie ut denne uken og etter det så begynner jobben igjen. Men det som kan skje er at det ver ingen eller for lite timer til meg når jobben begynner igjen om en uke. Jeg har ikke fått noen skriftlig oppsigelse så jeg kommer til å sette fagforbundet eller arbeidstilsynet på saken om det skjer. 

Jeg vet at sjefen kan være misfornøyd med meg. Men jeg jobber hardt og gjør mitt beste. Etter min mening så ser jeg at andre ansatte står mer i ro og slapper mer av enn meg. Dersom jeg hadde gjort det så ville jeg nok ha fått sparken forlengst. Jeg føler det er en viss forskjellsbehandling i bedriften desverre. Men jeg håper at sjefen viser rettferdighet når sommerferien nå er over. Og at jeg får nok timer til å klare meg. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24463
18.07.19 19:25
Siljan: en jeg håper at sjefen viser rettferdighet når sommerferien nå er over. Og at jeg får nok timer til å klare meg.

Lykke til!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg