Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

420K i studielån, 0 utdannelse hva kan jeg gjøre?

NYTT TEMA
rm4l
rm4lInnlegg: 76
06.05.19 20:11
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 16:47)

710
710Innlegg: 88
07.05.19 17:58

Jeg har omtrent det samme som deg, bortsett fra at jeg har en bachelorgrad.

Nå har jeg vært pasient, så å jobbe på et sykehjem er i mine øyne noe av det verste. Og enhver sykepleierstudent trenger pasienter å behandle. Ironisk nok har nok jeg også behov for behandling, men da i en litt annen form en det sykepleiere tilbyr. Som rett og slett er å pushe piller til folk.

Alternativt kan du forsøke å investere i aksjer som Apple Inc og Alphabet, og/eller spille på fotball med lag som Manchester City, PSG og Manchester United. Sette en 5 kroning på Bjørn Dæhlie eller noe for å gjøre et 20000% utbytte av 20 NOK. For NOK er tross alt nok. 

Tredje alternativ, være så heldig å få deg en jobb med skyhøy lønn. Vell vitende om at lønnen din kan være et problem for selskapet du jobber.

Alternativ 4, gå på nav og bli pasient selv. Ta de pillene de vil at du skal ta for å få de pengene de tross alt har.

Alternativ 5, forsøk å skape noe på egenhånd i et marked som oversvømmer i ting du kan dunke inn pin-koden til.

Norge er etter min oppfatning skakkkjørt. Jeg tror jeg har søkt et par hundretalls stillinger. Finn.no virker på meg som en blank løgn. Det er i hvertfall få ting som virker som en løsning på problemer. Og en liten stund trodde jeg Obos, dnb, pm og Krogsveen hadde interesse i å selge sine boliger.

På tryne!

(Innlegget ble redigert 07.05.19 18:03)

peraleks
peraleksInnlegg: 6611
08.05.19 02:52
710: Norge er etter min oppfatning skakkkjørt. Jeg tror jeg har søkt et par hundretalls stillinger. Finn.no virker på meg som en blank løgn. Det er i hvertfall få ting som virker som en løsning på problemer. Og en liten stund trodde jeg Obos, dnb, pm og Krogsveen hadde interesse i å selge sine boliger.

1. Ser du nevner at du har en bachelorgrad, hvilket felt er dette innenfor? 

2. Har du tatt en titt på jobbsøknaden din/CV'en din? 

Jeg kan kun snakke for min egen del, men LinkedIn har vært en drøm. Jeg byttet nylig jobb og slapp unna søknader og annet, rekruttere fikk tak i meg via LinkedIn. Ellers kan jeg anbefale NAV, de har noe enormt med stillinger der og er ellers godt villige til å hjelpe deg med både søknad og annet.

Til TS.

Jeg kan ikke si noe annet enn at du må bare fortsette å søke. Det er bare å stå på. Jeg jobbet lenge på kiwi under studiene og ved utlysning av stillinger var det ikke uvanlig å få inn et sted mellom 3 og 400 søknader, så det blir tøft men du må bare stå på.

710
08.05.19 09:56

1. Jeg har en bachelorgrad i Programmering, Informasjonsteknologi.

2. Jeg er dritt lei av CV'er, men jeg må få oversatt en til engelsk i løpet av døgnet. Men jeg er litt usikker på hvordan dem ønsker en CV skal se ut, helt straightforward eller mer kreativt rettet mot faget. Uansett idiotiskt om en cv skal være avgjørende og ikke kompetansen.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 62153
08.05.19 10:15
710: Uansett idiotiskt om en cv skal være avgjørende og ikke kompetansen.

CV'en er aldri avgjørende. Men i første fase så må arbeidsgivere sortere vekk dem som ikke har den kompetansen og erfaringen de leter etter og det er jo det CV'en skal hjelpe dem med.

I det øyeblikket du kommer på jobbintervju så er ikke CV'en så viktig lenger.

710
09.05.19 09:29

Ok, bortsett fra at jeg er svært kompetent. Sikkert 20 gruppeprosjekter, og aldri jobbet med noen som har bedre kompetanse, men det står sikkert under arbeidserfaring. Hverfall ikke her i Oslo.

(Innlegget ble redigert 09.05.19 09:32)

710
09.05.19 09:33

Føler jeg må forklare hvorfor Neymar er rask av og til. Eller hvorfor han er god med ball.

*Oppgitt!*

(Innlegget ble redigert 09.05.19 09:35)

710
09.05.19 09:39

Dere er jo såppas ræva at dere må hente kompetanse fra India, mens dere hever over 500.000kr i inntekt selv men er for inkompetente til å klare å hente rett ekspertise. Tragisk samfunnsklasse. Og er fornøyde sålenge aksjekursen til en utenlandsk konkurrent stiger til værs.

Jeg så musicalen Once i dublin for rundt to år tilbake. Om du hadde sett den på en motsatt måte av de motsatte øyne du ser den, så tror jeg kanskje du ville forstått.

(Innlegget ble redigert 09.05.19 10:08)

710
09.05.19 12:16

Dere må jo jobbe 8 timer om dagen, 5 dager i uken. I tillegg betale på boliglån, fellesutgifter, billån og levekostnader som mat og klær. Det er ikke så mye bedre. Dere har jo tilgang til treningssenter, fellesferie og firmahytter ved siden av. Og en egen bolig.

Liker dere ikke at jeg vil ha jobb som konsulent, så skal jeg ta truckfører kurs i slutten av måneden, som for min del koster 6000kr. Kan jo jobbe på fabrikk også. Jeg får jo aldri ferie.

(Innlegget ble redigert 09.05.19 12:19)

titan_sable
titan_sableInnlegg: 62153
10.05.19 16:16
710: Ok, bortsett fra at jeg er svært kompetent. Sikkert 20 gruppeprosjekter, og aldri jobbet med noen som har bedre kompetanse, men det står sikkert under arbeidserfaring. Hverfall ikke her i Oslo.

Jeg kan gi deg noen tips: å kunne jobbe i gruppe er ingen spisskompetanse innen IT. Og hvis du fremstår som at du alltid er bidragsyteren i en gruppe så gir du inntrykk av at du ikke er en god teamplayer.

Nå vet jeg ikke om du har arbeidserfaring eller ikke, men hvis du kun har skole så bør du tenke anderledes siden det da er vanskeligere å komme inn på markedet på egenhånd. Få noen av studiekameratene dine som har jobb til å hjelpe deg inn på intervju.

Jeg jobber selv i et IT-firma i Oslo og de gir 50000 i rekrutteringsbonus per person du rekrutterer, noe som ikke er uvanlig i Oslo (noen gir mer, andre gir mindre, store konserner gir som oftest ingenting).

Poenget er uansett at hvor mindre du har av arbeidserfaring, jo mer er du avhengig av andres hjelp for å få et forsprang. Hvis du har gjort det bra på 20 gruppeprosjekter burde du jo ha en del personer som kan gå god for deg - benytt deg av disse. 

710
07.07.20 21:34

Det her er kanskje ikke noen god jobbsøknad eller veldig bra reklame for min egen del det her, men jeg liker dårlig måten du forklarer meg her. Det handler ikke bare om jobb i it-bransjen, men jobbmarkedet generelt. Det skortet ikke på samarbeidsvilligheten min, så ikke kom å skape et bilde av en person du ikke kjenner. Jeg er ganske uselvisk og ydmyk av meg. Du kjenner meg ikke, men Keita, Gattuso, Kante, Makelele, Verratti, eller for den saks skyld Neymar, er ikke dårlige lagspillere.

Det handler kanskje også litt om hva slags preferanser du har for den jobben du ser for deg. Selv om jeg også hos har vært til intervju hos store konsulent selskaper. Periodevis har jeg også vurdert å stikke til New York, Dublin, Taiwan, California eller lignende. Rett og slett fordi jeg blir oppgitt over arbeidsmarkedet i Norge. Ser også på mastergrad studier, men det er litt avhengig av økonomi. Litt begrenset hvor lenge du kan leve av studiegjeld.

Men i dag sitter unga på Twitch og Facebook, så hva kan forvente?

710
07.07.20 21:45

Høyere minstelønn, ingen jobber og btc. Obama, Hillary Clinton og Biden i et nøtteskall. Dota er bedre

710
07.07.20 22:01

Noen hundretusen sykehusdødsfall, eller hva er tallet?. Aksjekurser som har gått fra 100% - 50% - 90%. Toppet med nedbemanning og permitteringer. Og folk ler av en person som skriver noe dumt på vgd?  Digitalisering og nav-køer. Føltes helt idiotiskt å gå på nav-kontoret på Sagene med Ringnes på motsatt side av vegen.

Nesten så du ikke tror du er den eneste noen ganger og at alt er rigga. Glad jeg i det minste har stemmerett og ytringsfrihet.

710
07.07.20 22:33

Og ja forresten. Er det Intel på innsiden? Det er jo helt håpløst, snakk om gruppeprosjekter og samarbeid i et samfunn der ikke en gang er lov å snakke med hverandre eller stå i en kø? Hvorfor er det ikke noe gruppe samtaler noe sted? Jeg har seksuelle tvangstanker.

Herregud for ei grav jeg driver og graver.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg