Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sluttet jobben 1 Juli, får ikke noen lønn for Juni

NYTT TEMA
PerGidlof
PerGidlofInnlegg: 1
05.07.19 14:45

Sluttet jobben min 1 Juli.

Har hatt ferie i 2 uker fra 17 Juni -> 1 Juli, jeg har altså arbeidet 2 uker fra 1 -> 14 Juni.

Fikk siste utbetalingen som kun inneholdt feriepeng fra 2018 och feriepeng fra i år.

Fikk informasjon at arbeidsgiver ikke betaler ut lønn for Juni måned da ansatte istedenfor får feriepeng. Dette er logisk, dokk så har jeg jo sluttet jobben min, så jeg burde vel da få betalt for de 2 ukene i Juni også? Da jeg jo allerede fått ut min feriepeng og det ikke blir noen feriepeng for neste år..

Ellers har jeg jo jobbet gratis for Juni?

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61462
05.07.19 15:07
PerGidlof: Dette er logisk, dokk så har jeg jo sluttet jobben min, så jeg burde vel da få betalt for de 2 ukene i Juni også?

Ja. 

Slik du fremstiller saken så ville du fått nøyaktig samme utbetaling dersom du sluttet 1. juni, og det er selvfølgelig ikke slik det skal være.

EventHorizon
EventHorizonInnlegg: 3743
06.07.19 06:51

Ta en prat med fagforbundet ditt. De hjelper deg videre. Er du ikke organisert så har dere vel tillitsvalgt på arbeidsplassen? 

Mafiakødd
MafiakøddInnlegg: 12760
07.07.19 18:23

Klart du skal ha lønn for de 2 ukene.

Bappy
BappyInnlegg: 1473
08.07.19 12:50

Som du sier er det ofte ikke ordinær lønnsutbetaling i Juni. 

Det som kan ha skjedd er at de har trukket ferie og at eventuelle ubrukte feriedager avregnes på neste lønning. 

Det som skjer i Juni er enkelt forklart: 
- Det tas utgangspunkt i normal lønn for en måned
- Trekkes fra lønn for fem uker (ferieukene) 
- Legges til feriepenger opptjent i fjor. 

Gjennom den avregningen har man da betalt for ferieukene man kan ta resten av året. Alternativet ville vært at man får lønnstrekk hver gang en tar ut ferie. 

Hvis du allerede har brukt opp disse ferieukene (utover de to ukene du nevner), stemmer det at du ikke vil få utbetalt noe for Juni. Den "utbetalingen" har du da allerede fått i form av fri med lønn mens du hadde ferie. 

Hvis du derimot kun har brukt de to ferieuken (17. Juni -> 1. Juli) vil du ha en del feriedager igjen, som allerede er trukket for. 

Dette trekket skal du da få tilbakebetalt, antakelig på neste lønning i Juli. 

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61462
08.07.19 12:58
Bappy: Dette trekket skal du da få tilbakebetalt, antakelig på neste lønning i Juli.

At han allerede har fått utbetalt oppsparte feriepenger for i år tyder vel på at det er gjort et sluttoppgjør og at det ikke kommer noen Juli-lønn.

Bappy
BappyInnlegg: 1473
09.07.19 13:56
titan_sable: At han allerede har fått utbetalt oppsparte feriepenger for i år tyder vel på at det er gjort et sluttoppgjør og at det ikke kommer noen Juli-lønn.

Det kan du si, samtidig kanskje de har ventet med å utbetale ubrukte feriedager, for å se an hvor mange som faktisk blir brukt i løpet av sommeren? 

Virker som en litt rotete måte å gjøre det på, men poenget er uansett det samme.  Har du ubrukte feriedager, som det er trukket for i juni, skal arbeidsgiver utbetale disse på et eller annet vis :)

(Innlegget ble redigert 09.07.19 13:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen